S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2010

Av Margita - 18 juli 2010 10:58

Ni har ju fått se Alices föräldrar i bild och nu är det dags att visa Haknäsans Twilight Jaspers fina föräldrar. Alltså min blivande kulls farmor och farfar! 

Jasper har en mycket bra linje, vältestad mot HCM och frisk. Väldigt vackra sibirier också. 

Här har ni Amiliisibiris Yury.

  

Visst är han vacker! 

Här är modern till Jasper. Zaribs Zita.

  

Lika fin hon.

Vad månde det inte bliva för vackra ungar med dessa katter i stamtavlan?!?  

Bilderna har jag fått via PawPeds stamtavlor.

Av Margita - 18 juli 2010 10:47

Stackars lilla gumman - hon kräktes i morse.   Och det var ingen hårboll utan ett dräktighets-illamående, tror jag i alla fall. Hon åt precis innan och sen kom det. Antar att magen börjar ta mycket plats. 

Lilla plutte-gumman.   

Av Margita - 17 juli 2010 19:57

men vill ändå säga att...

jag nu äntligen flyttat min dator från köket till vardagsrummet. Där har jag gjort en arbetsplats som också ska bli mitt kontor när jag äntligen kommer igång med min web shop. Det blir lite av "compact living" men det går! 

Skönt att slippa datorn som ockuperade köksbordet hela tiden. Där vill man ju gärna kunna sitta och äta utan att plocka bort arbetshögar hela tiden!   

Det blir bra det här. Nu har jag dessutom utsikt mot balkongen och kan hålla bättre koll på katterna när dem är därute. 

Av Margita - 17 juli 2010 16:52

Mitt Spotify fungerar inte längre så jag har på radion istället. Just nu spelade "Love Supreme" med Robbie Williams. Älskar den låten och texten talar till mig. 

Diggade för fullt!   


Av Margita - 17 juli 2010 12:22

God morgon kära vänner! Oj då, jag menar god eftermiddag!   

Här regnar det just nu och det är välbehövligt. Jag är jätteglad för det. Har ju blommor och buskar i min lilla täppa som jag har svårt att vattna annars. 

Men det är klart, det behöver ju kanske inte fullständigt VRÄKA ner. Min stackars klätterros blir helt förvirrad. Den hänger ner.   

För vräker ner gör det mellan varven. Vet inte ens om ordet vräker räcker till....

Nåja, som sagt, jag är glad att det regnar!   

Idag är Alice på dag 29. Och jag väntar och jag väntar och jag väntar.....

Kände på hennes mage igår, väldigt försiktigt, men tyckte ändå det kändes som att den stramade lite.   

Av Margita - 15 juli 2010 21:44

Det är lite läskigt när man sitter och tittar på nyheterna på TV och minister Christina Husmark pratar om mig och min situation ungefär som om jag skulle ha blivit hjälpt av de nya sjukskrivningsreglerna. De som trädde i kraft 1 juli förra året och som innebar att, trots att jag inte är helt frisk, blev överflyttad till arbetsförmedlingen och nu stämplar 100% . 

Jag önskade att jag hade haft en direktlinje in i studion så jag kunde visa upp mig för henne och beskriva min situation. Undrar så vad hon skulle säga då? Tror hon inte på mig? Tror hon att jag är låtsassjuk?? Om hon visste hur jag har kämpat, faktiskt hela mitt liv, för att klara av att leva upp till något, som jag faktiskt inte kan leva upp till. Som tur är har jag fått en diagnos på gamla dar. Precis den diagnosen pratade de om på nyheterna efter inslaget om sjukförsäkringen.

Borderline. Jaja, inte vet jag om jag har det, men många av kriterierna har jag eller har haft. Själv tror jag att jag möjligen har borderline till viss del och det förklarar väldigt mycket av mitt liv. Så på så vis är det skönt att ha fått en diagnos. 

Nu sa de ju på nyheterna också att det finns en behandling som tydligen är ännu bättre än KBT (en sån behandling har jag fått och den var jättebra), Den nya är DBT, en vidareutveckling av KBT.

Nu tror jag att jag ska försöka få en sån behandling men den finns kanske inte här. Verkade som det bara fanns i Stockholmsområder än så länge.

För övrigt är Alice på dag 27 idag    


Av Margita - 14 juli 2010 17:25

Se här i bilder, kattembryo dag 22-25

  

och dag 25-28, från embryo till foster. 

  

Av Margita - 14 juli 2010 17:08

Alice är idag på dag 26 i sin dräktighet. 

  

Ovan bild på ett kattfoster dag 25 - 28.

I häftet "Att ha katt" står det:

Ca 28 dagar:

Embryot är ca 2,5 cm och samtliga inre organ har utvecklats.

Produktion av hormonet progesteron (gulkroppshormon, kvinnligt könshormon som är en förutsättning för att dräktigheten ska fortskrida normalt) övertas nu helt av moderkakan och embryot betraktas som foster.

Ni som är observanta kanske lägger märke till att det är delvis samma text som till den föregående bilden och det beror på att jag är lite virrig ibland.   

För till bild på kattfoster dag 23-25 ska det rätteligen stå:

"Embryot utvecklar huvud, ben och ögon och det får näring från modern via den nybildade moderkakan och navelsträngen.

Jag har ändrat i det förra inlägget till den rätta texten. Förlåt min virrighet. 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards