S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2010

Av Margita - 5 november 2010 16:09

Vad gör man när man får en Aslan i famnen som somnar där? Jo, jag lade mig på soffan och lade honom på bröstet och bara njöt. Med tanke på att det bara är en vecka kvar tills han hämtas så passar jag på att njuta extra mycket. Så där låg vi på soffan i en timme och jag sög in varje sekund! Älskade små kattkillar!   

  

Av Margita - 5 november 2010 11:47

Fick en sån fin länk av Arams/Sesams blivande matte Kristina.

T S Eliot, den store kattälskaren har skrivit ett riktigt fint poem om att namnge katter. Läs här.

Av Margita - 5 november 2010 11:35

Lyckades få till två kullbilder igår kväll. Med ena handen hade jag vippan och med den andra kameran!   

    

För övrigt kan jag säga att det blev inget tidigt sänggående igår kväll som jag tänkt mig. Nej, kattungarna hade bestämt sig för att invadera min dotters rum som alltid står låst. Vill inte att de går in där eftersom det är en massa sladdar och konstiga saker som människor använder i ansiktet osv....  och en STOR dubbelsäng där de kan gömma sig om de vill. Roligt för dem men inte för mig.

Så igår blev det en kamp mellan kattungarna och mig. När jag fått ur en ur rummet slank en annan in och så där höll det på tills jag var minst sagt trött på eländet!   Ni undrar kanske varför jag öppnade dörren överhuvud taget? Det beror på att Agnes har sin fristad där inne. Hon tycker det blir för mycket ibland och då ligger hon på sängen därinne och kan fortfarande känna sig som drottningen i huset. 

Ja jisses, det är väl sånt här man får ta när man inte har så stort hus eller lägenhet, men jag gör det GÄRNA kan jag säga, även om det ska bli skönt att kunna få sova en hel natt igen!   

Av Margita - 4 november 2010 15:39

Först det där med allergi och att bada katten. 

Läste precis nu att: använd inte tvål vid badning av katten när du är allergisk!

Det gör bara att katten slickar sig ännu mer för att bli ren (enligt katten är den ju smutsig när den badat med tvål   ) och då sprider katten allergenet ännu mer.

Så låt bli tvålen! 

Sen en sak till:

Det där med namn på kattungarna. Fick mejl av Arons matte och husse och gissa vad han ska heta?? Ett namn som jag älskar: ASLAN!   Så kan det gå. Nu heter två av killarna i Alija-kullen Aslan! 

  

Av Margita - 4 november 2010 15:00

Jag har funderat en del på det här med att den sibiriska katten skulle vara alllergivänlig. 

Med all säkerhet är den det, men frågan är, varför och i hur hög grad?

Jag har varit testhem ett antal månader. Människor med allergier får komma hit och sniffa på katterna för att se om de utlöser en allergisk reaktion. Min erfarenhet är tyvärr att fler inte tål den än tvärtom. Nu har jag bestämt mig för att föra statistik på besöken och skriva ner vad det är för slags besvär människor får. Eftersom jag haft så många som reagerat har jag misströstat lite vad gäller att gå ut med att den sibiriska katten är allergivänlig. 

Men så idag bestämde jag mig för att ta reda på vad det hela egentligen handlar om, och då, ja, då blir jag optimist!   

Tycker det är viktigt som uppfödare att verkligen i grunden ta reda på vad det hela handlar om. Nästan alla som kontaktar mig har någon familjemedlem som är allergisk. Så sibbarna har mycket att leva upp till!   

Många säger att sibbarna saknar ett protein som heter Fel-D. Det är tyvärr inte sant! Även sibbarna har detta protein i sin saliv och det är det som en del reagerar på. Men det verkar som att sibbarna har mindre av detta ämne i sin saliv. Fast märk väl, det är inte vetenskapligt bevisat att det är så. 

Tester har gjorts och det forskas inom detta intressanta område. I några tester har man kommit fram till att den fertila hanen tydligen har mer av detta protein i sig än honor och kastrerade hanar. Visste jag inte förut, och jag som sålt en hane till dig, Jenny!   Men hav tröst, om forskningen har rätt, så kommer ämnet att minskas när Heike är kastrerad. 

Dessutom, och detta var något jag var skeptisk till, men nu tror jag på det.   

Det sägs att det är bra att tvätta sina katter för att på så sätt minska ämnets omfattning på själva katten och i omgivningen där katten rör sig. Nu läste jag en artikel där de testat detta också, att bada katter. Det visade sig att det fanns färre allergener på katten efter bad och i omgivningen! 

Se där! Det finns hopp! 

Här är en informativ sida jag hittade om ämnet Fel-D.

FelineProteinProject-ett norskt projekt.

På hemsidan finns det flera bra sidor, som den här om att reducera allergenförekomsten i ett katthem.

denna sida om själva proteinet Fel-D1.

Låt oss hoppas att vetenskapen kommer på något sätt att minska förekomsten av detta allergen hos katten, så att alla som vill ha denna underbara varelse också kan ha den hemma!

   nä, nä, så vill vi inte ha det! 

Av Margita - 3 november 2010 18:52

Nu närmar sig flyttdagen för mina små kattungar, som börjar bli stora.   

Alla flyttar inte på samma gång. Det skulle bli för stressigt för mamma Alice och även för mig tror jag. 

Arash och Aron flyttar samma dag. Amishai dagen efter. Sen får Aslan vänta 2 dar innan han hämtas och sist flyttar Aram några dar efter det. 

Det blir nog bra.

Jag måste ju berätta för er de fina namnen som killarna har fått! 

Aron är fortfarande ett frågetecken. Känn ingen press, blivande matte och husse!   

Amishai ska heta Heike

Aslan behåller troligen sitt namn

Arash ska heta Ramsez - och sist

Aram som ska heta Sesam

Jättesnygga namn tycker jag! 

Av Margita - 3 november 2010 12:55

Dessutom är blivande matte intresserad av att ställa ut. Hoppas nu att Aslan tycker det är ok. Kanske hans första utställning blir i Göteborg den 4/5 december i år.   

Så nu är alla mina kattungar tingade och jag tycker det har gått så bra. Alla kommer till fina hem med människor som verkligen är kattälskare!   Det känns verkligen toppenbra! 

  

Jag flyttar till Skene jag, säger Aslan. För er som inte vet så ligger Skene lite sydost om Göteborg, inte sådär jättelångt från Borås. 

Av Margita - 2 november 2010 21:09

        

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards