S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under december 2010

Av Margita - 1 december 2010 09:11

  

Bilden finns här.

Av Margita - 1 december 2010 09:00

Ja alltså, för det första. Det där med "lite pengar", det är ju relativt. Lite för mig är kanske mycket för dig och tvärtom. 

Men om jag säger som så att man halverar en normallön på ca 20.000 kr i månaden plus tar bort ytterligare ca 2000 kr, då är det ca 8000 kr kvar. Skatt på det och du har en summa som du ska leva på i en månad. 

Inte mycket kvar kan man tänka när hyra och räkningar är betalda.

Nej förvisso.

Men! Det finns faktiskt fördelar med detta, trots allt. 

  • matkontot blir inte stort. Men de mest nyttiga råvarorna är också de billigaste. Laga soppa och du har både en billig och bra mat som gör att din hälsa förbättras. Vilket är viktigt eftersom du knappast kan bli sjuk, det har du inte råd med.
  • du har inte råd med flera kanaler på TV än basutbudet. Lika bra, du får annat gjort än att jobba på att ansiktet ditt blir fyrkantigt.
  • du får använda din kreativitet! Tänka ut sätt att spara och för den delen även få in extra pengar, bjuda in dig själv på middag till grannen, köpa de billigaste råvarorna och göra den billigaste middagen som nånsin gjorts osv osv
  • du har inte råd med en bil och det är lika bra för du är en stor miljövän, så du gör naturen en stor tjänst genom att cykla, promenera eller ta bussen
  • genom att inte ha bil tvingas du att röra på dig mer vilket förbättrar din hälsa
  • en del matvaror tar oftare slut eftersom pengarna inte alltid finns där i den rätta stunden så att säga, då går du över till grannen och ber att få låna en kopp socker. På köpet får du en trevlig stund med grannen och lär känna henne/honom. Social samvaro.
  • du bygger upp en känsla för tacksamhet. Du blir tacksam för det mesta. Grannens goda middag, en fika hos en vän eller familjens omsorger och inte minst när dottern bjuder på middag som hon både betalat och lagat själv.

Det finns säkert många fler fördelar......

Men vill ändå säga till sist att det borde vara en mänsklig rättighet att inte behöva oroa sig för att inte ha pengar vare sig till mat eller hyra. 

I dagens Sverige är det tyvärr en realitet att de fattigas skara växer och jag tycker inte det är värdigt ett samhälle av år 2010. Vi borde kommit mycket längre.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards