S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2011

Av Margita - 17 mars 2011 18:11

......och nu är jag genomtrött!   

Men nu är jag ju ledig imorgon och då kan jag vila. 

När jag kommer hem så luktar jag trädgård och oj, vad jag njuter av det.

Idag började dagen med avslappning. Sen fick vi välja om vi ville sopa gårdsplanen eller omskola plantor. Vad tror ni jag valde? Haha....omskola plantor förstås! 

En del av de plantor vi sår kommer att sättas ut i olika parker i Borås. Men det blir väldigt många så några kan jag nog ta med mig hem också!   

Tänk om det nu visar sig att jag har kapacitet att jobba halvtid, då skulle jag väldigt gärna vilja jobba med något inom trädgård. Jag hoppas verkligen att jag orkar, jag behöver pengarna om inte annat!   

Omskolning av planta

  

Av Margita - 17 mars 2011 10:15

Härliga Vivi och Jenny har visst utmanat mig igen och jag klarar inte att stå emot.   

Så här går denna utmaning till:

Jag ska lista 8 saker om mig själv och sen skicka den vidare till 8 stycken.

Ok - here we go!

  •  Jag har varit med på en Apollo uppskjutning från Kennedy Space Center till månen (jag satt inte i raketen dock   )
  • Under mina 59 år har jag flyttat 19 gånger. Då har jag inte räknat med när jag bott i USA som Au-Pair.
  • Jag älskar det italienska språket.
  • Kan sitta och studera en enskild myra för att se vart den tänker bege sig
  • Har haft brevvänner från alla kontinenter
  • Varit "guest of honor" på ett amerikanskt bröllop
  • Älskar loppis och second hand
  • Tillbringade mycket tid på sjukhus när jag var barn

Sådär! Det var inte lätt ska jag säga....  

Nu skickar jag denna utmaning vidare till den som känner sig manad helt enkelt!

Av Margita - 16 mars 2011 17:34

Idag var jag i växthuset hela den tid som är bestämd, alltså från kl 13.00 - 15.30

Promenaden dit var idag solig och härlig. Jag gick ett varv runt sjön.

           

Sen satt jag en stund och solade....så skönt när vårsolen tittar fram!

  

När jag kom fram till växthuset och bytt om till rejäla arbetskläder som vi får låna så åkte vi iväg till Rya åsar, ett naturvårdsområde precis intill Borås. Det är ett stort område som ligger just på en ås och man har på vissa ställen utsikt över hela Borås och ner mot sjön Öresjö.

Vi skulle beskära äppleträden som finns på Ramshulan - ett underbart vackert ställe. Där skulle jag vilja bo, om det inte vore så långt till kusten   

Nu är jag ju inte kunnig i beskäring men det var inte heller meningen att jag skulle göra jobbet, åtminstone inte hela jobbet. Jag fick mig istället en lektion i beskärning, underbart roligt! Älskar ju allt som har med trädgård att göra! 

Efter en stund i den vackra omgivningen, många skratt och härlig sol så intog vi lite fika i ladugården och sen var det dags att gå hem! Jag stortrivs! Så underbar personal och trevligt folk som är där på rehabilitering. Lugnt och skönt! Ingen stress överhuvud taget! 

När jag kom hem till min egen lilla trädgård visar det sig att snön runt snödropparna smält bort under dagen!   

Igår kväll såg det ut så här:

 

och i eftermiddag:

 

Yippeeee!!!! Fast det ska komma mer snö....nåja, den smälter snart bort igen!

Här var vi, Ramshulan. Ett otroligt vackert hus och vacker omgivning.

  

Utsikt ner mot Borås från Ramshulan.

  


Av Margita - 16 mars 2011 09:01

Har lagt upp en ny länk under kategorin "Kattlänkar".

Det är Webbkatten, en riktigt informativ och bra sida.

Av Margita - 15 mars 2011 17:59

Äntligen! Alice löper! Idag är hon i höglöp.

Jag har en tid märkt att det är på gång men det är först idag det är solklart! Hon låter som en mistlur och kråmar sig som den värste.   

Men hon får vänta på en dejt en liten tid till. Hoppas hon förlåter mig för det.

Av Margita - 15 mars 2011 17:39

Det är så sorgligt det som händer i Japan. Känner att jag blir påverkad. Först en kraftig jordbävning, sen en kraftig tsunami och uppå det flera kärnkraftsreaktorer som kollapsar.     

Det är för stort för att förstå ordentligt. 

Ett helt område bara sveps bort, det är naturens krafter som vi människor inte rår på. Inte än i alla fall....

Och så den där strålningen.....skrämmande! 

Det  är ju faktiskt detta miljörörelsen varnat för ända sen kärnkraften byggdes ut. Hur dumma får vi människor bli egentligen? 

Vi offrar oss själva för en teknik som dessutom kräver så mycket av jordens resurser att vi håller på att gräva vår egen grav....

Nattsvart javisst....men jag upphör aldrig att för den skull tro på att människan kan vända åt rätt håll!!!!!   

  

Av Margita - 15 mars 2011 13:14

Min dotter har också lagt in ett inlägg om att vi Skypar!   

Se här.

Gå gärna in i bloggen hennes också. Hon har lagt ut en massa bilder nu från Chicago. 

Av Margita - 15 mars 2011 11:30

Kommer kanske inte blogga så mycket ett tag framöver....får se hur det blir.

Igår började jag i alla fall på mitt projekt växthus.

Det verkar bra men jag blev ganska så trött efteråt vilket de "tjatade" om att jag skulle bli.   Jag skulle vara där mellan 13.00 - 15.30 men jag fick gå efter kaffet vid tvåtiden eftersom jag känt mig stressad och lite pressad. 

Så på så vis är det bra. De checkar verkligen av hur man mår.   

Vägen till växthuset är riktigt trevlig. Jag går nämligen förbi Ramnasjön

Nu i början av mars ligger snön och isen fortfarande kvar på sjön.

    

Här är själva växthuset

  

Växthuset bakifrån. Huset är fallfärdigt och ropar efter hjälp   Därinne finns en fin toalett. 

Bakom staketen döljer sig en härlig anlagd trädgård som jag får vara med och sköta senare vid varmare väder.   

  

Växthuset ligger i ett fint villaområde med stora rejäla villor.

  

Efteråt tog jag en fika i ett av mina absoluta favoritställen i Borås, Citycafeét. Drivs av ett par äldre hurtfriska damer.

 Men det får verkligen inte bli en vana.   

  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards