S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2011

Av Margita - 31 maj 2011 19:04

Så här ser Alice ut på dag 46. 

Undrar hur många det kan finnas därinne? 

Vad tror ni?

 

 

Av Margita - 31 maj 2011 18:35

Det gick upp för mig just nu att det är bara drygt 2 veckor kvar tills Alice föder!! Och jag som inte ens förberett någon bolåda. Ok, det hinner jag.

Under helgerna nu åker jag och köper två flyttkartonger och förbereder tvättrummet. 

Nu börjar det verkligen bli otroligt spännande. Hon är bra tjock runt magen nu!  

Och om jag räknat rätt har hon gått upp nästan 1,4 kg. Är det verkligen möjligt?!?

Ska försöka få till en bra bild så ni kan få se. 


Av Margita - 31 maj 2011 09:52

Häromveckan hände något riktigt gulligt! 

Jag var ute på balkongen med mina två kattjejer och myste. 

Nu hör det till saken att det nät som jag har uppsatt är inte det allra bästa. Det går ganska lätt för en katt att smita ut om de vill. 

Allice är oftast väldigt sugen och därför är jag alltid med på balkongen för att hindra smitning.

Den här gången var Alice otroligt snabb!   Plötsligt ser jag hur hon kommit ganska högt upp på nätet och jag rusar dit för att ta ner henne. Vad gör hon då? Jo, hon håller krampaktigt fast sig med klorna och jag får kämpa lite för att få loss henne. Vill ju inte ta i för kung och fosterland när hon har en tjock mage med bebisar i. 

Till slut får jag ändå loss henne och jag är vid det laget lite sur på henne och säger ungefär "men Alice, så får du INTE göra"....

Alice springer in och vet ni vad som händer?

Agnes springer efter och ger Alice en örfil!  

Lilla söta gumman Agnes, hon ville hjälpa mig uppfostra Alice!     

Av Margita - 30 maj 2011 16:55

Vi brukar inte fira Mors dag hos oss, fast egentligen tycker jag det skulle vara trevligt.  

Jag blev i alla fall jätteglad när jag fick ett fint paket av min dotter och i paketet låg den här!  

    

Av Margita - 29 maj 2011 17:26

Hemsidan för mitt katteri kostar ju pengar varje månad och jag vill ha en gratisvariant. Därför har jag just nu två hemsidor. En är gratis och en betalar jag för. Min tanke är att när jag överfört all information från betalvarianten så stänger jag ner den och använder bara gratishemsidan.

Idag har jag jobbat lite med sidan "kullar" på den hemsida jag i framtiden kommer att behålla.

Så här blev sidan på min hemsida, som heter sengas.n.nu.

Av Margita - 28 maj 2011 17:01

Ett kattfoster dag 38-44. Fostret är nu ca 5-8 cm. 

 

Från ca dag 40 kan man se fostren på röntgen.

Alice har igår och idag sovit väldigt mycket. Kanske för att hon blivit trött av testbesöken. Nu ska hon i alla fall inte bli störd mer.

Av någon anledning så älskar hon att ligga i trånga saker ju större hon blir. Korgen hon ligger i här brukar aldrig användas annars men är en av favoriterna nu.  


   

 

Av Margita - 28 maj 2011 16:49

Nu har jag haft två testbesök den här helgen. Det blir de sista innan kullen föds och ett tag framåt. Nu får Alice vila och ha lugn och ro innan hon föder. 

För varje dag som går nu så blir det mer och mer spännande. Ser fram mot förlossningen och att få träffa kattungarna   

Hoppas bara att allt går bra. Det brukar det göra men man får vara beredd på det värsta ändå.

Snart ska jag skaffa två flyttkartonger och göra iordning en låda till födseln och en som jag använder när allt är klart. Då slänger jag födslolådan och hjälper Alice att bli av med farliga dofter som kan locka dit rovdjur.  

Men hennes instinkter är starka så hon kommer säkert att vilja flytta på kattungarna efter några dar, vilket hon gjorde förra gången.


  

Av Margita - 28 maj 2011 09:30

ATT GÖRA EN BOSTAD KATTVÄNLIG


En katt som får gå fri ute är det ultimala. Då får katten utlopp för alla sina behov och mår bäst. Detta är en sanning anser jag. Men i dagens samhälle är det ofta farligt för en katt att gå fri ute. Tyvärr. Så därför får man som kattägare göra en avvägning. Anser man att katten inte far illa av att få gå ute, ja, då är det absolut bäst för katten. Men har man vägar med mycket trafik, järnväg eller bor i ett område där husen ligger tätt, då får man tänka efter. Katten lever då farligt ute. Inte minst är det tveksamt att låta en katt gå fri ute i ett tättbebyggt villaområde. Risken är stor att grannarna blir sura när katten uträttar sina behov i trädgården eller förstör växter. Samt alla andra faror som lurar.

Nåväl. Vi tänker oss nu att katten ska leva sitt liv inomhus. Då gäller det att göra bostaden kattvänlig så att katten får ett bra liv.

Hur gör man då?

Tänk dig att du är en katt själv.   

Du älskar att jaga. 

Alltså behöver katten få utrymme att jaga dig, eller själv bli jagad. Min egen katt Algot älskade den leken när han var liten!

Skaffa olika leksaker som katten kan jaga. Små möss, hopknycklade pappersbitar, vippor av olika slag osv.

Katten älskar att krypa in i små hål, grottor.

Ordna platser där katten kan krypa in och "gömma" sig. Det finns färdiga snygga kattbäddar att köpa. Vill man inte lägga ner så mycket pengar på detta kan man också göra sina egna. Katten blir lika nöjd, jag lovar!

Förslag på lite olika "grottor" till katten:

 

Ovanstående grottor är ganska dyra, det finns billigare varianter. Som den jag gjort själv till exempel:  

 En vanlig kartong som jag klätt in med tyg.      

Katter älskar också att sitta högt så att de får en bra vy över sitt eget revir. Ordna olika platser högt upp. Jag har tex ordnat så att de kan hoppa upp och ligga överst på en garderob. Det är en favoritplats för alla mina tre katter. 

Man kan också sätta upp hyllor på väggen och kanske klä in med mjukt tyg så katten ligger varmt och skönt.

      

Att göra en "kattstig" är det ultimala. Då tänker man katt och ordnar en gångstig på väggen runt en del eller hela lägenheten. Oj, vad kisse blir glad då! 

Titta också här och här!

Ett klösträd är också viktigt att ha till innekatten. Där får den utlopp för att klösa, klättra och att sitta/sova högt. I det sammanhanget vill jag rekommendera "Kattens No 1", ett klösträd från Danmark som är det absolut bästa i kvalitet. Ett klösträd som går från golv till tak är suveränt! 

     

För att göra innekatten extra glad och lycklig så kan man också lära den att gå i sele utomhus. Garanterat uppskattat! Har du balkong kan du också näta in den med ett bra nät och låta katten lufta sig. 

Glöm inte att innekatten också behöver ditt engagemang. Den behöver leka med dig, känna sig uppmärksammad och älskad av just dig.

Har du bara en innekatt så är faktiskt en kattkompis ingen dum idé. Då får de glädje av varann när du inte är hemma.

Katter är självständiga men de behöver lika mycket sällskap och kärlek som andra varelser.

Här är en liten lista, som absolut inte är komplett, till olika inköpsställen som jag kan rekommendera:

supercat.se

swecat.com

djurmaxi.se

kattlagret.se

kattfamiljenshop.se

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards