S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2011

Av Margita - 20 maj 2011 16:46

Måste bara visa denna bild från Alijakullen. Två söta bröder!!!  

 

Aram till vänster och Aslan till höger. Lustigt att just de två låg så sött tillsammans. Det är de två som ska få föra sina gener vidare!    

Av Margita - 17 maj 2011 19:55

Jamen detta är inte klokt! Alice är redan halvvägs. Idag är hon på dag 32.

Undrar hur många foster som finns därinne i hennes mage?

Hoppas det blir åtminstone en tjej!    (se längre ner!) Förra gången fick hon ju fem killar.  

Så här ser kattfostren ut dag 28 - 32:

 


Börjar likna nånting!  

Alice är nu i början av vecka 5. Förra veckan hände en del spännande med fostren. Alla organ finns nu färdiga, gommen växer lite till och hör och häpna: könet är ännu inte bestämt!   Hihi...visste inte jag. Är det nån som vet när man kan veta?  

I vecka 5 väger fostren ca 5 g och är ca 4,7 cm. Klor växer ut. Ögon och öron är slutna.


  

Av Margita - 17 maj 2011 10:15

Ni som köper kattunge av mig frågar ibland om katten får vara ute. 

Det där är inte alltid så lätt att svara på. För det första måste jag veta hur det ser ut där du bor. Är det mycket trafik? Bor du i ett tättbebyggt område? Finns det andra faror nära, som tex järnväg, stor motorväg? 

En del uppfödare föredrar att sälja sibiriern enbart som innekatt, men jag tycker att katten kan vara utomhus OM UTOMHUSMILJÖN ÄR VÄNLIG MOT KATTEN. Tänk igenom ditt beslut noga. OCH FRAMFÖR ALLT. 

SLÄPP INTE UT EN KATT SOM INTE ÄR KASTRERAD. 

En katt kan trivas inne men då måste man se till att göra bostaden kattvänlig och man får se till att gosa, leka och umgås med katten på dess egna villkor.

Att låta katten få frisk luft är ju underbart. Antingen går du ut med den i sele. Det lär de sig snabbt att uppskatta!

Eller om du har balkong kan du näta in den och låta katten få vara ute i luften och kanske titta på fåglar och annat spännande.

Bor du i villa kanske du kan bygga en kattgård. 

Inomhus kan du tänka högt och att katten kan få möjlighet att boa in sig. Katter älskar att vara högt och att krypa in i små "grottor". Alltså ser du till att skaffa ett högt klösträd eller/och hyllor utmed väggarna som katten kan klättra på och ligga och spana ut över sitt revir. 

Se till att katten också har små kojor, lådor och liknande att "boa in sig" i eller där den kan ligga ostörd och speja på ett "byte". 

Jag kommer att göra några inlägg på bloggen som handlar om innekattens behov. 

Detta är det första. Sen följer:

Del 2: Att göra en bostad kattvänlig

Del 3: Lek

Del 4: Mat, vatten, hygien

Del 5: Förslag på litteratur


Av Margita - 16 maj 2011 09:34

Kanske ni sett denna video? Tycker den är underbar!

Får inte bädda in videon så jag länkar till Youtube istället.

Av Margita - 16 maj 2011 09:00

Frossar i gamla bilder av killarna ur Alija-kullen född i augusti 2010.

Aron, Amishai, Aslan, Arash och Aram.

Snart är det dags igen....hoppas jag!  

Klicka på bilderna så blir de större.

                             

Av Margita - 15 maj 2011 18:45

VITT

Rummet är kallt och ogästvänligt, skinande blankt, men just nu höljt i dunkel. Det är natt.

Dörren till korridoren står på glänt, en svag ljusspringa letar sig inåt rummet, men orkar inte riktigt fram till min säng.

Då och då hörs det rytmiska ljudet av klappret av skor. 

Annars är det tyst.

Ljudet inger ingen trygghet, snarare ett hot. Är det någon som går därute?

Vem är det? 

Vad vill de mig?

Var är mamma och pappa?

Varför ligger jag här?

Så dör ljudet ut och jag slappnar av lite grann.

Trycker min docka Helena tätt intill mig och somnar igen.

~~~~~~~~~~

Vaknar av att ljuset träffar mig i ögonen och allt syns vitt, vitt.

Vitt solljus, vita lakan, vita väggar och själv är jag klädd i vitt.

Syster, som kommit in genom den solbelysta vita dörren är också klädd i vitt.

Kanske hon är en ängel, tänker jag.

Min feber är hög, kinderna röda och varma.

Plötsligt huttrar jag till. 

Fryser.

Så känner jag att sängen är våt.

Igen.

Med tacksamhet känner jag att syster hjälper mig ur sängen. 

Jag får nya kläder och nya, vita stärkta lakan i sängen.

Hon var visst en ängel ändå, tänker jag.



Av Margita - 15 maj 2011 18:13

Ägarna till mina kattungar Aslan och Amishai ur Alija-kullen har varit på utställning igen. Denna gång i Mariestad och det gick jättebra för båda men bäst för Amishai som gick vidare till nominering. Det stannade där men det var ju ändå jättebra! Lille "pipiga" gosiga Amishai!  

Amishai blev också färgförändrad från n 23 (bruntigré) till n 24 (brun spotted). Aslan har också tendenser till att spricka upp till spotted men står kvar på n 23 tills vidare. Nu har snart alla killar ur Alija-kullen blivit färgförändrade från tigré till spotted!  

Jättemycket grattis till katterna och ägarna! Jag som gammelmatte är förstås jätteglad och stolt.

Här är Amishai 7 veckor och bor fortfarande hemma hos mig.     

Av Margita - 14 maj 2011 15:37

....men Jenny var först!   Grattis! 

Det var ju förstås en IGELKOTT. Hur söt som helst! Det är bra att ha en igelkott i trädgården. Den hjälper mig att hålla ohyra borta. Så jag ska se till att den får vara ifred för mina katter. Men det verkar faktiskt som att Algot har respekt för den. Han fick se igelkotten när den gick in under några plantor och Algot SMÖG saaakta förbi.  


   

 Ser ni igelkotten? Sötnosen! 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards