S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2011

Av Margita - 20 september 2011 19:44

Det är livsfarligt för mig att arbeta i en handelsträdgård!   

Fast det beror ju på hur man ser det förstås.

Jag älskar ju växter och har en del i min pytteträdgård. Eftersom jag letar lägenhet och vill flytta så har jag dragit upp några plantor från min trädgård här och satt i min systers, som redan bor i Ytterby, dit jag vill flytta. Vill absolut ha med mig så många plantor jag kan, åtminstone de som jag tycker mycket om. 

Så vad gör jag då?? Jo, för varje planta som flyttat till Ytterby så köper jag nya och sätter ner här! Haha....  Tanken var ju att jag inte skulle behöva flytta allt på en gång.....men det är bara att konstatera att jag kan inte vara utan desssa växter. Och förresten så är det ju helt ok enligt mig att njuta av fägring så länge jag bor kvar här.  

Så vad har jag då släpat hem?

Jo, idag blev det en bunt med lökar, av en sort jag längtat efter att få ha i trädgården:

Snöklocka, eller Sommarsnöklocka (Leucojum Aestivum). Den tillhör samma familj som snödroppen.

 

Blommar på försommaren.

Tidigare har jag köpt flera olika sorter av primula, som är en växtfamilj jag också älskar. Så tacksamma och vackra.

Här är en variant av Primula japonica som jag köpt.

Idag kom jag hem med två plantor av den vita, mycket vackra Rudbeckian, (Echinacea purpurea 'Alba').

Bilden är lånad från denna blogg.

 

Det är inte slut med shoppandet heller......de har rea just nu, 30-40 %, och det är prisvärt att köpa plantor nu. Plus att det är perfekt att sätta i jorden under tidig höst. 




  

Av Margita - 19 september 2011 08:29

Idag är en stor dag för mig. Min son fyller 30 år!  

Han är inte så mycket för att bli firad men vi har ändå lyckats få ner honom hit från Strömstad där han annars bor.

Vi umgås och bjuder på middag, det får han stå ut med!  

Tänk att han är 30 år! Tiden är ett underligt fenomen.

Ibland tycker jag att det är närmast 100 år sen han föddes, så mycket har hänt sen dess, på alla sätt och vis.

I andra stunder kan det kännas som det var igår. Jag tror ni känner igen den känslan.

Snart ska jag in till stan och träffa dottern. Vi ska inhandla alla ingredienser till middagen.

Detta var väl inte så länge sen, eller?!?   Sonen nyfödd.   

Av Margita - 18 september 2011 19:45

Här har jag lyckats fånga Alice när hon jagar efter Da Bird. 

Inte så lätt....jag svingar spöt med ena handen och filmar med den andra  

Fick dock ingen film på när hon hoppar som högst, men jag ger mig inte. Det ska jag också lyckas fånga på bild!

 

Av Margita - 18 september 2011 18:23

Lugn, bara lugn! Det är ingen riktig fågel, utan den just nu så populära kattleksaken, Da Bird!

   

Smart leksak måste jag säga. Leksaken är gjord av fjädrar och de sitter ihop med nåt slags fiskegrejor, vad det nu heter. Jag glömmer ju namn på allt möjligt numer.   När man slänger med "spöt" i luften så "flyger" fågeln och det triggar ju igång katterna förstås. Till och med svårflirtade Agnes kan sträcka sig efter den spännande fågeln.

Alice är suverän på att jaga den. Hon hoppar och tar sats och lyckas ju alltid fånga den.

Här är ett sånt ögonblick.

Da Bird finns att köpa lite varstans.

Till exempel här eller här.

Den kostar ca 100 kr och är absolut prisvärd.  Kan verkligen rekommendera den! 

Av Margita - 18 september 2011 15:07

Det är ju vad jag testar just nu.

Förra veckan var jag på jobbet måndag till onsdag. Kände mig rätt pigg på onsdagen men när jag gjort mina fyra timmar och kom hem så var jag minst sagt TRÖTT.  

Kände på torsdagen att jag måste vara hemma. Så det var jag.

Sen var jag iväg på fredagen igen. Den dan diskade jag och två andra ur personalen krukor. Vi diskade och diskade och skrattade och hade jätteroligt. Antagligen så mycket att jag glömde av att jag inte är så stark än, för när jag kom hem var jag totalt slut!  

Kroppen värkte och psyket tog stryk. Så igår på lördagen tog jag det väldigt lugnt. Märkte också att jag fick stresskänslor, närmare till att vara väldigt irriterad.   Det är ett tillstånd som är farligt för mig, det kan vända väldigt snabbt till panikångest. Så jag har som sagt tagit det väldigt lugnt den här helgen. 

Det är svårt för mig att acceptera att jag blir så trött, det känner jag. Jag vill ju så gärna klara av detta, men jag vet ännu inte hur många timmar jag klarar utan att falla igenom. Ingen hjälp får jag där heller. I och för sig fick jag lov att ringa Gröna Vägen om jag behöver prata, så det kommer jag att göra. Men det är ju ingen som följer upp mig, ingen som kan se vad jag behöver...mer än jag själv, och det kan vara svårt när man är mitt uppe i något. Man behöver ofta hjälp då.

Fast jag försöker att ta det lugnt och låta allt mogna fram i långsam takt, i så långsam takt som det går.

  

Av Margita - 17 september 2011 12:05

Lilla Betty har varit ute på sin första promenad och gillade det. 

Läs mer på Bettys blogg.

 

Bilden lånad av Bettys matte.  

Av Margita - 16 september 2011 19:34

Satt och surfade på youtube när jag kom över den här videon.

En gigantisk Maine Coon. Haha....det är ju en storvuxen katt men den här individen är ju kraftigt stor skulle man kunna säga  

 

Av Margita - 15 september 2011 20:25

Fick precis veta att Brown Bettys ägare startat en blogg. Gick in och läste och det var verkligen jätteroligt att få läsa om hur Bettys första dagar varit hos nya matte och husse.

Titta gärna in hos brownbetty.blogg.se!

Lägger även in bloggen i mina länkar.



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards