S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2011

Av Margita - 11 oktober 2011 19:35

Idag är andra dagen i veckan och jag är återigen stolt över mig själv.

Det var nära att jag stannade hemma idag för jag vaknade och var verkligen inte utsövd. Men eftersom jag får flexa så tänkte jag att jag tar mitt sena pass, så att jag kan ta det lugnt på morgonen och vakna till.

Det var ett mycket bra drag.

Kom iväg vid 10-tiden och sen fortsatte jag med gårdagens uppgift:

att putsa thujorna.

 

De till vänster på bilden är gjorda, resten är kvar att putsa. Nog ser de snyggare ut, de till vänster?  

Efter att jag sopat upp alla barren så fick jag en sopuppgift till. Och jisses vad jag tog i. Det blev som ett gympapass och jag gillar verkligen att få använda kroppen. Bara jag inte får ont efteråt. Men jag stretchade när jag kom hem och det hjälpte faktiskt.

Innan jag gick hem för dagen tog jag en runda i butiken. Fick se att de prissatt de grupper jag gjorde häromdagen och riktigt roligt att se de på plats. Hoppas de blir sålda också!   

Mina grupper:

och här är de bakom cyklamen:

Summa summarum:

Jag trivs sååååå bra på denna arbetsplats och idag pratade jag med min handläggare på arbetsförmedlingen. Han kommer att föreslå att jag får vara kvar på praktik ända till februari. Hoppas hoppas de vill ha mig kvar!!!! Det är lite mindre att göra under vintern men jag hoppas ändå!  

Av Margita - 8 oktober 2011 20:15

Filmen "Jag saknar dig" bygger på en verklig händelse.

Jag har sett en intervju med Kinna (som hon i verkligheten heter) och blev då intresserad av att nån gång se filmen.

Filmen bygger på en bok som är skriven av Peter Pohl tillsammans med Kinna Gieth.

Läs mer här om hur det gick till.


Av Margita - 8 oktober 2011 19:57

Oj oj, den filmen var bra! 

"Jag saknar dig".

Kompisen och jag grät och skrattade om vartannat.

Den är gripande och berör väldigt starkt. 

Starka scener.

Tvillingarna spelar väldigt bra och jag tycker att tonårstiden skildras på ett väldigt bra sätt också. Det där med att tonåringens känsla kan vara så stark plus att det kan skifta från stund till stund.

Mycket bra.

Vi var faktiskt helt tagna efteråt.

Både av det oerhört sorgliga i filmen (ena tvillingen mister sin tvillingsyster i en olycka) och av det upplyftande.

Ur smärtan kan något mycket vackert växa fram.

Som ni förstår kan jag rekommendera filmen. 

Läs mer här

Efter bion bjöd kompisen på morotssoppa med varma smörgåsar.

Jättegott!!

Tack för en trevlig eftermiddag, K!   .


Av Margita - 8 oktober 2011 09:54

Idag är jag bjuden både på bio och på middag! 

Kompisen och jag ska se denna film:

och sen blir det middag hemma hos kompisen.

Så bra jag har det!  

Av Margita - 7 oktober 2011 21:50

.....och jag är så lycklig att jag jobbat varje dag en hel vecka. 

När jag kom hem började jag faktiskt skratta högt för att jag kände mig så glad.

Tur att inte nån kom förbi och fick se mig   

Haha....tokig gammal tant.....  

Idag har jag, bland annat, sopat denna yta 

Solen sken då och det var riktigt varmt och skönt. 

Titta här så många olika vattenfontäner som säljs på Cramers.

Jag var även inne i ett av de åtta växthusen, där ljung och annat står. Sopade och flyttade ljungen så att det ser snyggt ut på borden.

       Efter kafferasten inne hos Farmor snyggade jag till Tujorna genom att klippa och dra bort bruna barr. 

Detta var min dag och jag älskar att få vara med växterna och med människorna som jobbar här. 

Det var ett himla tjat kanske ni tycker, men jag är bara så löjligt glad.

Jag trivs varje sekund på jobbet. 

Av Margita - 6 oktober 2011 21:07

tack vare min dotter! Tack Ellen!  

Så här kommer de bilder jag egentligen skulle lagt ut i förra inlägget.

Bilder från min praktikplats, Cramers i Hillared. 

Entré   Del av butiken 


Cyklamen  Halloween   


Pelargoner på övervintring 


Försök till grupper av mig       


Utedelen



Avslutar med en bild från trädgården på Gröna Vägen.  

     

Av Margita - 6 oktober 2011 17:56

Min bluetooth vill ha ett lösenord för att den ska fungera. Varför det helt plötsligt!? Är väl nåt jag gjort antagligen, men jag vet inte vad. 

Blir så irriterad....jag tar bilder på min mobil som jag vill överföra, men när det inte fungerar...grrr....  

Kanske jag måste avinstallera och installera på nytt? Nån som är teknikkunig som kan tipsa mig?  

Idag tog jag en hel del bilder som jag velat visa er.

Jag fick förtroendet att göra grupper. Fick välja kruka och vilka växter jag ville. Tre innegrupper och lika många utegrupper.

Det var så roligt!! Kan gärna fortsätta med det hur länge som helst!  

Men jag hann bara göra innekrukorna och en utegrupp, sen blev det en annan arbetsuppgift: att samla ihop häckväxter, som kunder beställt, i stora plastpåsar, tejpa igen och märka dem så att kunden får rätt plantor.

Det var smutsigt, haha, men så in i norden roligt det också! Då jobbade jag ihop med Annelie, en av de anställda och vi har alltid roligt tillsammans!

Konstigt det här. En gång i ungdomen ville jag bli trädgårdsmästare. Jag till och med sökte till trädgårdsutbildningen i Dingle och jag har för mig att jag kom in. Men av någon anledning blev det inte att jag började där. Kan inte låta bli att tänka var jag varit idag om jag hade gjort det?  

Jag känner att jag är i mitt rätta element tillsammans med mina växter. Märker också att jag har mycket kunskap. Några kunder har frågat mig om saker och jag har hittills kunnat svara dem och gett rätt svar (kollade med de andra för säkerhets skull).

Hade jag varit yngre hade jag satsat på en utbildning inom detta område.

Växtgrupp, dock inte gjord av mig   

Av Margita - 5 oktober 2011 17:15

Måste få skryta lite om mig själv.

Den här veckan kommer jag troligtvis ha varit på min praktikplats varje dag, i 4 timmar. 

Det kan ju låta förmätet för vissa kanske, men jag har jobbat hårt med mig själv för att komma dit jag är idag.

Arbetat heltid har jag inte gjort sen jag blev sjuk 1998.

Sen dess har det varit hel eller halv sjukskrivning. 

Att komma tillbaka till heltid är sen länge otänkbart.

Men halvtid kan fungera och det är det jag satsar på att orka nu.

Är så glad att jag hittat ett område där jag absolut kan tänka mig att vara: i växters närhet. 

Idag har jag sysslat med att sätta ut och sortera inneväxter i alla former och färger. Jag kommer på mig själv att jag nästan faller i trance  

Det är så härligt med levande ting och att kunna sakta ner framför orkidéerna och andas in den ljuvliga doften.

 Ljung, aktuell växt som finns i många olika varianter.

Bild lånad av Odla.nu  


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards