S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2012

Av Margita - 15 januari 2012 10:22

Eftersom många allergiker har visat sig tåla den sibiriska katten

så tror man att kanske sibbarna saknar det protein, Fel d 1, som är

allergiframkallande för vissa människor.

Att den sibiriska katten skulle sakna detta protein helt är 

absolut inte vetenskapligt bevisat.

Kanske det är så att några sibbar saknar detta protein,

eller att de har mindre av detta ämne i sig.

Proteinet finns i saliven och när katten slickar sig ren

sprids allergenet till pälsen.

För de allergiker som vill testa om de kanske tål

den sibiriska katten så finns det ett antal

testhem över hela Sverige.

Man besöker hemmet med sibbar en till två timmar och sniffar så mycket man bara kan!  

Sen får man med sig lite päls hem som man ska hålla i och sniffa på.

Jag är ett testhem och jag får just nu väldigt mycket förfrågningar om att komma på besök.

Idag kommer två familjer, nästa helg (än så länge) kommer en familj till.

Hos mig tycker jag mig se en tendens.

Hälften klarar av mina katter.

Hälften får en reaktion, varav några får en mycket mindre reaktion än de brukar få.

Från och med i år ska jag föra bok över mina besök.

Kan vara intressant.



Av Margita - 14 januari 2012 10:10

Senga's Blossom Bolo Bolo är numer en Lysekilsbo och titta in 

här

på hans mattes blogg.

Vilka underbara bilder. 

Jag längtar tillbaka till havet så otroligt mycket när jag ser detta.

Så bra han har det! 

  

Av Margita - 12 januari 2012 14:47

Jag funderar rätt mycket på hur vårt samhälle ser ut idag och 

hur jag upplever att det har förändrats genom åren.

Ta till exempel arbetsmiljön.

Människor har väldigt länge pratat om stress,

men det är först nu på 2000-talet som

väldigt många människor blivit sjuka,

de har "gått i väggen" som det kallas.

Hur kommer det sig egentligen att människor i flera årtionden

upplevt stress, men inte blivit speciellt sjuka?

Detta är något jag grubblat över och jag har en teori, om den

stämmer det vete gudarna.  

Anledningen till att människor blir sjuka idag,

när de upplever stress

är för att det inte längre finns några marginaler.

Förr, när vi stressade, gjorde vi det utifrån vår egen förmåga,

nu, måste vi stressa utifrån en given mall,

och den mallen blir snävare och snävare.

Det verkar som att det inte längre får finnas olika slags

människor i arbetslivet, som reagerar på olika sätt.

En del arbetar fort, en del arbetar sakta, en del fattar galoppen direkt,

en del behöver tid för att förstå.

Dessa olikheter människor emellan får inte existera i dagens arbetsmiljö.

Då ska vi ALLA vara effektiva, snabba, intelligenta, sociala och

helst också unga. 

Det säger sig ju självt att det inte går ihop.

Jag tycker vår arbetsmiljö har blivit rena mardrömmen.

Nu pratar jag INTE om min nuvarande dock!  

Nej,

fram för en mänsklig arbetsplats där människan får

lov att vara den hon är! 

Av Margita - 12 januari 2012 06:57

Ibland kan det hända att jag ramlar över

någon blogg när jag googlar efter något.

Så var fallet den här gången också.

Jag googlade efter "vilsamma färger"

och hamnade här.

Denna blogg kommer i fortsättningen

att finnas i min meny under länkar!   

Av Margita - 11 januari 2012 21:26

Jag har just nu tusen olika frågor och tankar om mitt katteri.

Helt klart vill jag syssla med avel.

Det är roligt, spännande och intressant.

Ibland jobbigt men ger så otroligt mycket!

Tankarna går mer och mer åt att jag vill ha

en avelshona till.

Det betyder att jag måste omplacera min Algot. 

Jag har varken råd eller plats för fyra katter.

Det gör ont i hjärtat men jag tror att om jag bara kan 

hitta ett bra hem till honom så kommer han

säkert att glömma mig.  

 Jag vill helst hitta ett hem till honom i Göteborgsområdet,

så att jag fortfarande kan besöka honom om längtan

blir för svår.

Vad gäller en ny hona så letar jag varje dag 

efter en lämplig liten tjej.

Jag har också där olika tankar.

Fortsättning följer.........

Av Margita - 11 januari 2012 17:24

Har blivit utmanad av Jenny   


1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?

Då fyllde jag 50 år, bodde i Strömstad, jobbade som förskollärare på Valemyrsskolan.

Jobbade 75 %, 25 % sjukskriven. En av mina allra bästa arbetsplatser jag nånsin haft.

Under sommaren reste jag och min dotter bland annat till Stockholm och Falun.

I december flyttade jag till Boråstrakten. 


2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?

Då var jag sjukskriven på halvtid och hade a-kassa. I mars började jag på något som kallas "Gröna vägen" och som gjorde mig väldigt mycket gott! 

Jag fick min andra kull med Sibiriska kattungar - Blossomkullen.


3) FEM SNACKS DU GILLAR

Sour Cream Chips - det är allt!


4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL

Bä,, bä vita lamm, Stilla natt, Imse Vimse Spindel, Luciasången, Ole dole doff och många andra...


5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU VAR MÅNGMILJONÄR

Köpa hus med trädgård, starta ett större katteri plus en liten butik, sponsra olika projekt runt världen som jag tycker är bra (främst såna som riktar sig mot fattiga och andra utsatta grupper), bjuda min familj på resor och unna mig spa, massage, träning och kultur som vardagslyx, plus att jag varje gång bjuder med en vän eller familjemedlem.


6) FEM DÅLIGA VANOR

Sitter för mycket vid datorn, tränar för lite, lägger mig för sent på kvällarna. Det får räcka så, jag försöker fokusera mer på det som är positivt  


7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA

Syssla med kattavel och lära mig mer om det området, påta i trädgården, fika på kondis ensam och studera folk, träffa min familj och vänner, blogga  


8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA

högklackade skor, päls (gjord av äkta päls), täckjacka, jumpsuit och bikini


9) FEM FAVORITLEKSAKER

Datorn, mina katter, mina penslar, färger och andra scrapbooksaker och kameran


10) NÅGRA PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UTMANINGEN

Mira

Kristina 



Av Margita - 10 januari 2012 21:28

Jag har ju skaffat ny dator,

och då blir det att installera nya program.

Bilderna från min mobil har jag fört över med Bluetooth.

Det fungerade några gånger,

men nu......grrr

Funderar på om det kan vara det att mitt

Bluetooth inte stämmer överens med den nya datorn?

Den där tekniken, den gör mig något irriterad ibland!

  

Av Margita - 8 januari 2012 11:33

Blossom Bryonys ägare låter hälsa att hon inte

sitter på deras axlar!  

Däremot är hon en mystjej

och ligger gärna bredvid sin halvbror

Alija Arash.

Så söta!  


    

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards