S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2012

Av Margita - 17 april 2012 11:40

Den 4 maj åker Alice och jag in till Blå Stjärnan i Göteborg för att testa hennes hjärta.

Hoppas förstås på att det är friskt så att hon sen på nästa löp kan träffa Ragnarök. 

Spännande! 


Ragnarök väntar 



         på Alice        

   

Av Margita - 15 april 2012 16:41

Idag tog jag en tur till Alingsås, denna mysiga lilla stad, några mil från Göteborg.

Här bor numer min förstägda sibiriska hankatt, Algot. Jag var tvungen att omplacera honom eftersom han inte riktigt kom överens med mina tjejer och dessutom var han livrädd för kattungar.  

Jag var spänd på om han skulle känna igen mig och jag tror han gjorde det. Jag fick en puss av honom, lille gubben!  

Det var verkligen jätteroligt att få komma och se hur han har det. Han bor så fint och han verkar stortrivas. Nu ska de nya ägarna också skaffa kattlucka och då kan han gå in och ut som han vill. Det kommer att passa honom perfekt för han är en liten rastlös katt som ibland inte kan bestämma sig om han ska vara ute eller inne?  

Tog lite bilder, men inte så många märker jag nu, trodde jag tog fler. Men två filmer blev det också.

Varsågoda! En hälsning från Algot och hans nya härliga familj i Alingsås. TACK, M, A och H för att Algot får vara en del av er goa familj!!


Här möts jag av Algot, men det viktigaste för honom är ändå att kika i min ryggsäck.   


   

Vi hann ta en fika i solen på altanen innan det kom lite regn.   

 



Två små filmer:  


 

 

Av Margita - 15 april 2012 16:41

Idag tog jag en tur till Alingsås, denna mysiga lilla stad, några mil från Göteborg.

Här bor numer min förstägda sibiriska hankatt, Algot. Jag var tvungen att omplacera honom eftersom han inte riktigt kom överens med mina tjejer och dessutom var han livrädd för kattungar.  

Jag var spänd på om han skulle känna igen mig och jag tror han gjorde det. Jag fick en puss av honom, lille gubben!  

Det var verkligen jätteroligt att få komma och se hur han har det. Han bor så fint och han verkar stortrivas. Nu ska de nya ägarna också skaffa kattlucka och då kan han gå in och ut som han vill. Det kommer att passa honom perfekt för han är en liten rastlös katt som ibland inte kan bestämma sig om han ska vara ute eller inne?  

Tog lite bilder, men inte så många märker jag nu, trodde jag tog fler. Men två filmer blev det också.

Varsågoda! En hälsning från Algot och hans nya härliga familj i Alingsås. TACK, M, A och H för att Algot får vara en del av er goa familj!!


Här möts jag av Algot, men det viktigaste för honom är ändå att kika i min ryggsäck.   


   

Vi hann ta en fika i solen på altanen innan det kom lite regn.   

 



Två små filmer:  


 

 

Av Margita - 14 april 2012 16:02

För några år sen var jag ett Pelargonfreak. Jag samlade på alla sorter och hade hundratals plantor. Sen tröttnade jag.

Men när jag gick på Gröna vägen fick jag med mig en doftpelargon hem och de har jag alltid haft ett gott öga till. Sen märkte jag här hemma att växten får bli orörd. Ingen av mina katter rör den och det känns underbart för jag har verkligen längtat efter att kunna ha mycket växter inomhus. Men speciellt Alice är där direkt och strimlar sönder allt grönt. 

Men nu slår jag till och satsar på bara pelargoner och på mina favoriter, doftpelargoner! 

Odla.nu har just nu ett erbjudande och jag slog till. Om några dar får jag hem 9 olika sticklingar av 3 olika pelargoner. De här:


doftar som hasselnötter

 

doftar som rosor

doftar som tall

   

Något jag också älskar med doftpelargonerna är att det går att använda både blad och blomma i matlagning. Nytta med nöje - har jag alltid gillat! 

Av Margita - 14 april 2012 10:45

Ni kanske undrat över hur Algot har det?

Jag har fått regelbunda rapporter och bilder sen han flyttade och det hela tyder på att han anpassade sig direkt och han mår toppen! Det är så skönt att höra!

Imorgon åker jag och hälsar på. Ska bli så spännande att få se hur han bor nu! Och om han känner igen mig?! Jag tror faktiskt det. Vi får se. Tar med mig kameran, så det blir bilder här sen.

 

Söta Algotgubben!   

Av Margita - 13 april 2012 17:17

Jag börjar landa lite nu och då kommer tankarna på när jag äntligen ska låta Alice få träffa sin snygging Ragnarök.

Min känsla är att jag vill vara ganska så inbodd här innan kullen föds men jag märker att jag glömmer att räkna med att hon är dräktig i ca 65 dagar.  

Alice löper, än så länge, väldigt regelbundet. Ett höglöp på ca 5 dagar ganska så exakt en gång i månaden. Hon har precis haft ett löp nu så nästa väntar jag mig nån gång in i maj.

Om jag då låter henne träffa Ragnarök så skulle det betyda att en kull föds här nån gång i juli. Det i sin tur betyder en leveransklar kattunge i oktober.

Emelie från MissEmmis var här på besök idag och det var nog hon som "väckte" mig och jag insåg till fullo att det är toppen att para Alice nu till nästa löp. Hade, som jag sagt, tankar på det innan men eftersom jag fortfarande är så inne i flyttprocessen så glömde jag det där med att Alice faktiskt är dräktig ett antal dar och det är de dagar som jag blir ännu mer inbodd här. hihi

Så nu väntar ännu mer spännande tider här i Ytterby! Jag är så spänd på hur dessa kattungar kommer att se ut. Tror de blir väldigt fina! 

Av Margita - 12 april 2012 12:14

Vet inte om det är nyhetens behag eller om det är det faktum att jag är tillbaka till den natur jag älskar och känner så väl igen. Men idag när solen sken så klarade jag inte att hålla mig inomhus utan jag tog kameran och begav mig ut på en promenad.

Fåglarna vårsjunger och jag tycker mig märka att det är något annorlunda fåglar jag hör här, det kanske bara är inbillning?  

I vilket fall njuter jag i fulla drag.

Följ med på min promenad! Sträckan är ca 3 km.


Där borta i "gyttret" bor jag. Skolan är den vita byggnaden.

 

Så vänder vi på klacken och går norrut.

Vi kommer fram till vägen som går till Marstrand

Men vi viker istället in mot skogen. Här ligger ett område som jag tittat på förut men jag är faktiskt väldigt glad att det inte blev här som jag hamnade.

Sälgen har slagit ut

 Vi passerar ett villaområde på höger sida

och snart öppnar sig stora ängar och beteshagar för nu har vi kommit fram till ridstallet

Denna vackra häst blev jag kär i. Han blänkte som silver i solen!  

En av alla hästhagar, bakom träden borta i horisonten bor min syster   

 

Slånbärsbuskar!! Älskar!

Nu är vi framme vid Stora smällen och jag måste ju bara ta med er dit. Klicka på bilderna så blir de större.

   

             

Nu fortsätter vi mot Ytterby centrum

Det här ser bekant ut. Vi knackar på!  

Ja, det var ju förstås min mamma och pappa. De bjöd på en pratstund och lite kaffe. Trevligt!

Men nu väntar nog katterna på oss, så vi hastar väl tillbaka. Järnnvägsövergången måste vi passera och även min dagliga affär, City Gross


J    

Olofssons bageri

Ytterby kyrka, som jag tycker är väldigt vacker, både in och utvärtes

När vi passerat kyrkan kommer vi fram till Ytterby station, där både tåg och buss avgår mot Göteborg, Kungälv och Marstrand och en del andra mindre ställen utmed kusten.


Väl hemma fick jag ett infall och gick in i biblioteket som ligger mittemot där jag bor. Tala om att ha nära! Lånade en ljudbok och lite andra böcker. Härligt!

Tack för sällskapet på promenaden!                  

Av Margita - 11 april 2012 14:13

Idag är första dagen efter förkylningen slog till som jag vågar mig ut. 

Skönt att börja känna sig normal igen!

Kattmaten var helt slut idag så jag tog mig till Kungälvs Zoo som ligger bara en bit bort från där jag bor.

Granne med zooaffären ligger Kungälvs Garden Center. Ha! Lyckliga mig! Jag har alltså gångavstånd till denna ljuvliga anrättning full av växter och inspiration!

På vägen hade jag kunnat plocka vitsippor men det blev inga just idag. 

Kom i prat med en av arbetarna på garden centret. Kunde ju inte hålla mig när hon stod där och ansade benved på stam. Var tvungen att säga att jag också jobbat med där en liten tid. Vi pratade en hel del om trädgård, riktigt roligt!  

När jag kom hem tog jag tillfället i akt att knacka på grannens dörr över mig eftersom jag är orolig att de har störts av Alice när hon har löpt. Det visade sig att de inte hört någonting så det var ju skönt. Verkar vara helmysiga grannar jag har. När jag knackade på däruppe så visade det sig att min ena granne bredvid mig var därinne och hjälpte till med deras lilla tjej. Och de pratade om andra granne som leder engelska kurser och det är ju hon som jag träffat förut. För att inte prata sönder det här inlägget så verkar det som att hela trappen känner varann och umgås lite. Passar mig perfekt! De verkar ju dessutom helmysiga. De ovanför mig har ju katt så det kan ju inte vara på annat sätt!    

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards