S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2012

Av Margita - 31 maj 2012 13:00

Tiden går onekligen fort trots att man går och väntar! 

Alice har redan varit dräktig ett tag. Hon är idag på dag 23.

Det finns en mycket informativ sida hos hedren.nu där man ges information om bland annat en katts dräktighet. 

Jag tycker det varje gång är lika spännande att få vara med från allra första början till ett nytt kattliv.

Helt enkelt fascinerande! Också lite overkligt i detta stadie, nästan som om jag vore gravid själv.

Ni vet, man får reda på att man är gravid. För mig var det i alla fall overkligt tills jag började känna sparkar. Likadant när min Alice väntar kattungar. Först när jag kan börja känna fostren som sparkar, först då börjar det bli verkligt för mig.  

Fostren är faktiskt valnötsstora redan nu. Om man är van kan man vid den här tiden känna fostren. Men det är inget jag vågar göra. Är rädd att göra illa de små liven. Man ska också vara försiktig med att känna efter om man inte vet precis hur man ska göra.

Från dag 21 kan man också ultraljuda för att se hur många foster det finns. Detta är väldigt vanligt att man gör inom hundaveln, men av någon anledning, som jag inte riktigt förstår, så är det alls inte lika vanligt bland kattaveln. Kanske för att spontan abort kan förekomma senare? Men är det inte så för hundar också? Vet ej....

Av Margita - 29 maj 2012 16:23

Idag kan jag med säkerhet konstatera att Alice är dräktig!!  

Så spännande!

Hennes tuttar har idag skiftat från svagt svagt rosa till mörkare rosa och de är också rejält stora så det går inte att ta miste på att hon med all säkerhet har små kattfoster som håller på att växa till sig.

Förväntad födsel är kring den 12 juli och tidigaste leverans av kattunge blir runt den 5 oktober.

Detta blir Alices tredje och sista kull. 


Alice med sin första kull då de är 10 veckor (Alija-kullen)

 



Av Margita - 27 maj 2012 21:27

När mina barn var små firades sällan, eller aldrig mors dag (för mig alltså). Det var nån idé barnens far och jag hade om att det var skapat av företagarna för att få sälja mer, vilket är en sanning med modifikation om man kan sin historia.

Idag blir jag ändå glad om jag blir ihågkommen på denna dag. Man vänjer sig väl och vill inte vara alltför annorlunda.  

Däremot har jag själv alltid firat min egen mamma. För att jag vet att hon blir glad och då är det klart att jag frångår mina principer! Fast egentligen har jag aldrig haft några principer kring det och har absolut inte nu. Nej, fira sin mamma tycker jag är roligt!

Idag blev vi bjudna på god mat tillagad av min syster. Det blev grillad lax med ugnsrostad potatis och grönsaker. Kokt färsk grön sparris med parmesan och ljuvligt goda såser till. Till efterrätt den oslagbara tårtan Pavlova!! 

Tack kära syster för god mat och tack kära systerson A för härlig fiol och gitarrmusik! Me like!   


Av Margita - 26 maj 2012 15:43

Jag försökte väga Alice idag och med min dåliga våg så har hon gått upp några hekto. Men som vanligt kan jag inte lita på vågen.

Däremot ser jag andra tecken på dräktighet. Hon är mycket mer kelig och kan ligga länge i mitt knä för att bli klappad och det är inte riktigt likt henne. Hon kräktes idag efter att hon ätit. Hon är tyst, inga löptendenser. Sover mycket. Men tuttarna....hmm....något större, men rosa? Nja, inte än i vart fall.

Men pälsen runt om har glesnat så jag är nästan säker på att hon är dräktig.   

Nu börjar jag bli lite otålig! Jag vill veta säkert om hon är dräktig!!   

Av Margita - 24 maj 2012 12:07

Nu börjar den tid då jag ska kunna se om Alice är dräktig. Men det är alltid svårare på en katthona som fött förut. Tecknet är att tuttarna sväller och blir rosa. Pälsen runt tuttarna försvinner också. 

Just det senare tycker jag har hänt på Alice, även att tutten blivit något större, men rosa? Njaaa

Kanske jag får vänta lite till. 

Det finns en mycket informativ sida hos Milashka's Sibiriska katter.

Den sida jag länkat till handlar om vad som händer under kattens dräktighet.

Om du fyller i den 9 maj så kan du se precis var i utvecklingen Alice befinner sig. OM hon är dräktig förstås! Hoppas!  


Dräktig eller inte - det är frågan! 

 

Av Margita - 23 maj 2012 21:43

Min balkong är rätt jordig just nu.   Jag fyller på jord i stora krukor och spiller på balkonggolvet. 

Var iväg för att köpa liten sopborste idag men de var slut. Alla städar visst just nu?!?

Vi får väl se om jag lyckas med att övervintra mina perenner. Jag kommer att göra mitt bästa i alla fall.

Ska skaffa en clematis som ska få klättra över balkongräcket och väggen. 

Det är underbart på kvällen. Jag har kvällssol till ganska sent. Underbart!


Lite fler perenner har fått bo in sig i krukor. Som till exempel olika vivor och kaukasisk förgätmigej.


Min lilla bambu som katterna älskar. De får äta av den. Matte är så snäll så.  

 


Skaffade en busktomat. Den ser vettskrämd ut just nu men jag hoppas den tar sig och tycker det är ok att växa i en planteringspåse. 

   


Min lilla söta groda från Cramers bor i balkonglådan.

 

Jag jobbar på mysighetsfaktorn. Vill gärna ha stråmattor. Vet bara inte riktigt var jag kan få tag på sådana. Någon som kanske vet?

Av Margita - 21 maj 2012 19:29

Idag kom den dan jag har väntat på sen jag flyttade hit!

Jag tog bussen ut till Marstrandsön och jisses, det var känslosamt för mig.

Tårarna försökte bryta fram i rent lyckorus över att vara hemma igen, vid den kust som jag älskar över allt annat på denna jord. Det är den natur jag växt upp med. 

Jag är född och uppväxt i Göteborg. När jag var ung bodde jag i Majorna och då åkte jag ofta ut till Långedrag och tog båten ut till alla de fina öar som finns i Göteborgs skärgård.

Senare i livet flyttade jag först till Grebbestad och sen till Strömstad. Då fick jag leva med den norra delen av Bohuslän. Vilket jag gjort sen barnsben eftersom min mormor och morfar och andra släktingar på mammas sida bodde i Grebbestad och vi var där ofta. Jag till och med bodde hos mormor och morfar en tid när jag var riktigt liten. Så jag tror jag blivit ordentligt präglad av landskapet!  

Jag har alltid älskat naturen här och jag har fått förmånen att växa upp med både en morfar och en morbror, eller två, som haft båtar och som tagit med mig ut till öar och badstränder. Jag älskade att utforska öar och ända sen jag var liten har jag alltid velat bo på en bohuslänsk ö.

Nu bor jag i Ytterby, det får duga!    

Nu kommer jag att bombardera er med bilder från Marstrand och jag har en känsla av det blir inte sista gången!  



Här har jag just gått av bussen från Ytterby. Carlstens Fästning och Marstrandsön. 

 

Här åker jag linfärjan över till ön. 

  

Undrar om de fick någon fisk?

  

Som i visan: det blommar i var skreva. Här strandtrift eller strandgossar.

Slånbärsbuskarna blommar vackert i vitt.  

Nu står det helt stilla vad de här vitingarna heter....     

Det här är i alla fall maskros och jag tycker de är så vackra!

  

Blåbärsris

         

Sten möter hav. Alltid lika fascinerande!

      So     

Seglaren har en fantastisk dag kan jag tänka!

     

På väg in i lummigheten. De små skogarna på öarna är helt fantastiska.

       

Gammal sagoskog nära havet.

  

Stormvridna tallar.

  

Litet kärr i den lilla skogen.

   

En del av Carlstens Fästning.

  

Den gamla spårvagnen. 

  

Nu väntar jag på linfärjan för att ta bussen hem till Ytterby.

     

För övrigt är hela bussresan som tar ca en halvtimme en enda lång njutning av vackra vyer. Bara den är värd att göra! 

Ursäkta mitt långa inlägg men jag är i ett lyckorus och vill dela med mig!   


Av Margita - 20 maj 2012 19:56

Så jag och "tjocka släkten" åkte till Borås för att fira henne. 

Vi bjöds på ljuvlig kräftsoppa med underbart gott bröd till.

 

Till efterrätt fick vi en egendesignad tårta (dvs tårtans innehåll har min dotter bestämt, men tårtan bakades av Sandells Bageri i Dalsjöfors. Tack Ann för den jättefina och goda tårtan!! 

   

Tack för en underbar dag, kära dotter! 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards