S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 28 september 2012

Skattemyndigheten......

Av Margita - 28 september 2012 14:33

Jag har en blåslampa efter mig!

Ja, så känns det. Som att myndigheterna kör med blåslampa mot mig! 

Min situation är ju sån att jag jag varit halvtids sjukpensionär i flera år. Den andra halvan har jag haft aktivitetsstöd och senast, igen, helt sjukskriven. Från 1 oktober är jag heltids sjukpensionär.

Ja, det heter inte så nuförtiden men det struntar jag i. 

När jag varit såpass mycket sjuk så är jag glad att jag varit försäkrad genom mitt fack, lärarförbundet. Därigenom har jag fått en månadsersättning som hjälpt mig plus att jag fått enstaka belopp för att kompensera förlorad inkomst. Jättebra! MEN!

Vad händer året efter jag fått den nödvändiga hjälpen?

Jo, då dimper det ner från Skattemyndigheten att jag måste betala kvarskatt. Otroligt mycket dessutom.

Jag pratade med myndigheten och sa att jag har ingen chans att betala den summan nu i november eftersom alla mina pengar är förbrukade och från 1 oktober får jag inte mer än drygt 8000 kr i sjukersättning (INNAN skatten är dragen). Jag frågade helt milt om jag kunde få betala av skulden? NEJ, det går inte!! Är de inte kloka????!!!!! Summan skattemyndigheten vill ha är just drygt 8000 kr.

Ska jag kanske gå upp i rök en månad?? 

Jag väljer att skriva exakt vad jag får för ersättning här i bloggen för jag tycker att det är så SKAMLIGT lite jag får. För jag anser att det är inte mitt fel att jag är sjuk och tycker inte heller jag ska lida för det ekonomiskt, utöver min sjukdom. Det skrivs alltför lite om hur mycket (lite) pengar man egentligen får. Ut med det bara i ljuset! Så här ser verkligheten ut för väldigt många. Det tråkiga är att det är många kvinnor som är i den här situationen och många har en partner som hjälper till ekonomiskt. Men jag har inte det och det är jag ju inte ensam om. Allt är för mig dubbelt så dyrt!! 

Jag säger det igen.

Varför inte införa en medborgarlön.

Varje människa har rätt till ett anständigt liv anser jag, sjuk eller arbetslös. 

Det ska tilläggas att om man är förutseende och kunnig och stark och aktiv (för det är man väl alltid om man är sjuk?) så  kan man välja att betala MER skatt än vanligt. Men vem tusan tänker på det när man får sin ersättning och förresten så får man ju de extra pengarna just för att man ska klara sig!! Jag blir så arg!!

 
 
Ann-Katrin

Ann-Katrin

29 september 2012 09:58

Jag förstår mycket väl att det måste vara riktigt tufft ekonomiskt! Och, jag får verkligen hålla med om att skattemyndigheten skulle bistå med avbetalning. Testa att överklaga detta! Hoppas att det går din väg!
Kram

http://www.laghamras.se

Margita

29 september 2012 13:26

nu när jag är helt sjukersatt och inte har något att leva upp till på arbetsmarknaden så tror jag att jag orkar kämpa...ska försöka i alla fall :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards