S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2013

Av Margita - 18 mars 2013 11:55

Jag tycker man ofta ser listor på växter som är farliga för katter, men äntligen har jag kommit över en lista med helt ofarliga krukväxter som man kan ha hemma.

Ett tips för att krukan ska stå kvar i fönstret är att ha fästmassa under krukan. Då brukar mina få stå ifred i alla fall. Men det beror också lite på vad det är för växt. 

Man kan också ställa flera krukväxter tätt ihop. Då undviker katten stället och inget ramlar ner. Förhoppningsvis   

 

Här är en lista på helt ofarliga växter som du kan ha i ditt fönster. Det gör alltså absolut ingenting att katten mumsar på dem!   

 

Klicka på bilderna så blir de större!


Begonia (Begonia)

 

Trillingblomma (Bougainvillea)

    

Lyktranka eller hjärtan på tråd (Ceropegia woodii)

 

Ampellilja (Chlorophytum) - en växt katter älskar! Kan man gott ge istället för kattgräs.

 

Cissus (Cissus)

 

Paradisträd (Crassula ovata)

 

  

Aralia (Fatsia japonica)

 

Fikusar och fikon (Ficus)

 

Porslinsblomma (Hoya)

 

Flitiga Lisa (Impatiens walleriana)

 

Jasmin (Jasminum)

    

Spjutbräken (Nephrolepis exaltata och andra ormbunkar

 

Orkidéer, familjen Orchidaceae

 

  

Fönsterviva (Primula obconica)

 

Saintpaulia (Saintpaulia)

 

  

Palmaralia, paraplyaralia (Schefflera)

 

Julkaktus (Schlumbbergera x buckleyi

 

Hemtrevnad (Soleirolia soleirolii)

 

Palettblad (Solenostemon scutellariodides)

 

Doftranka (Stephanotis floribunda)

 

  

Den här listan hittade jag i boken "Innekatten" skriven av Susanna Rosén.

Visst är det härligt att kunna ha krukväxter tillsammans med katter. Nu är det jag som skaffar några fler än pelargoner! 

 

OBS! Allteftersom åren går så får jag fortfarande kommentarer om detta inlägg. Listan uppdateras hela tiden, så kika gärna in på kommentarerna för att se vad som hänt efter år 2013.

Jag rensar också i listan allteftersom det kommer nya rön!

 


Av Margita - 17 mars 2013 19:44

Jag bara älskar bellydance! Det är de rörelser vi gör i zumban som är influerade av indisk dans.

Just de här rörelserna och den här musiken kör vi nu i passet, bland annat! Jag älskar musiken också.

 

Finns bara ett ord för att dansa: LYCKA! 


Av Margita - 17 mars 2013 18:21

Haha, nu är all snö borta här i Ytterby och i Strömstad ser det ut så här, just nu:


 

Ser inte ut att vara så mycket kvar där heller.

Så härmed deklarerar jag att våren är på väg!!!!   

Av Margita - 17 mars 2013 09:55

Jahaja, våren vill inte komma än.....fast mars är ju faktiskt en vintermånad så ok då!

När jag vaknade i morse och drog för gardinerna så öppnade sig ett vitt landskap utanför. Ooops! Det har alltså snöat i natt. Ganska mycket till och med och solen är frånvarande och det blåser....så idag är en riktig vinterdag. Huva!

I Strömstad, min "gamla" hemstad är det likadant. Så här ser det ut där idag:

 

 


Av Margita - 16 mars 2013 18:52

Vilken fågel! En sån vill jag ha....  

 

Av Margita - 16 mars 2013 09:44

Hade besök för någon vecka sen av min kära kusin som bor i Kungshamn. Då togs denna bild av mig och Caeyln.

 

Denna lilla prinsessa börjar bli en riktig liten donna. Hon mopsar upp sig mot stackars Alice ibland, sin mamma alltså, och Alice kommer återigen att bli nummer 3 i rangskalan katterna emellan. Inget som de lider av antar jag, men jag gör det   

Jag håller på att träna Caelyn för utställning genom att ta henne till nya miljöer ibland. För någon vecka sen var vi nere i vår möteslokal och hon fick gå omkring där och hon hoppad upp i främmande människors knän till deras stora förtjusning! Jag är sååå nöjd med hur hennes temperament utvecklar sig! Hon var nämligen en mycket försiktig liten tjej i början men nu börjar hon växa upp och ta för sig. Det tog till exempel ett tag innan jag fattade vad hon ville när hon kommer och gnäller när jag sitter vid datorn: hon vill upp i mitt knä och gosa! Lilla underbara tjejen! Hon spinner högt och njuter. Där kommer Agnes att få konkurrens.   

Vad fruktansvärt roligt det är att behålla en kattunge ur egen uppfödning!!!! 

Av Margita - 15 mars 2013 21:18

För någon vecka sen promenerade jag ner till Nordre Älv och där ligger isen fortfarande kvar.

Vintern vill inte ge med sig och det är väl som det ska. Mars är ju en vintermånad. 

Det är så vackert nere vid älven. 

   

Idag var jag en sväng till Kvarnkullen, en plats i Kungälv som också är mycket vacker.

Det är en gammal bevarad kvarn och den används än idag för olika aktiviteter, dock inte malning av mjöl.   Det ligger ett café alldeles intill och en bangolfklubb där mina föräldrar är duktiga spelare!

 

Ser ni att våren lurar, ljuset är så där vårlila, underbart! 

Jag älskar verkligen att bo här. Det finns så många vackra promenadvägar att välja på!

Av Margita - 15 mars 2013 14:56

Helledudanedådå   

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards