S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2013

Av Margita - 25 september 2013 09:33


Måste dela med mig av den här härliga videon!   


Av Margita - 23 september 2013 17:50

Mitt hjärta svämmade över av lycka när tåget stannade på stationen i Strömstad. Som jag väntat på detta ögonblick och trott att jag inte skulle klarat av. Men det gjorde jag!!   


Jag klev ut ur tåget och slås omedelbart av den salta havsluften! Den hade jag glömt!! Så friskt och vidunderligt härligt!!

När man bor mitt uppe i den luften så blir man till slut van, även om man visst känner av att det är friskt. Men nu blev det så påtagligt för mig. Efter många år i sjuhäradsskogarna vid Borås och nu nära storstaden Göteborg så var det en längtan som kom i uppfyllelse flera gånger om. 


Jag älskar verkligen denna lilla stad. Den är livfull, mycket folk, mest norrmän, som besöker caféer och butiker under hela året, inte bara under sommaren. 


Samtidigt upplevde jag staden, när jag själv bodde där, som en småstad med allt vad det innebär, både positivt och negativt. För mig var det mest positivt. 


Nära till underbar natur.



Lite för långt till Göteborg och Ytterby dock.....annars hade jag kunnat tänka mig att bo i Strömstad igen.   


Här följer en liten bildkavalkad


 

Nere vid hamnen

 

Del av strandpromenaden

 

Ny staty vid kallbadhuset nedanför Hotell Laholmen

 

Vy från promenaden

 

Tillbaka vid den del av hamnen där Kosterfärjan lägger till, dessa underbart vackra öar. Har ni inte varit där har ni något riktigt fint att besöka. Speciellt NordKoster med stränder som vid medelhavet!

   

Vi köpte kaffe hos älskade Backlunds konditori och myste i solskenet nere vid kajen. Konditoriet ligger bakom oss. Det besökte jag ofta när jag bodde i stan.

 

Vi promenerar på strandpromenaden igen, nedanför Badhuset och är på väg bort till piren vid Torskholmen. På bilden ses en del av det anrika Hotell Skagerack till vänster.

 


Framme vid piren där det fiskas makrill! 

   

En härlig bild på  min dotter och hennes sambo och lilla Aksi.

 

Sen blev vi bjudna på middag hos min son och det var han som hade stått för matlagningen och jag blev plötsligt en stolt mamma.   

 

Gott var det och efteråt blev det tårta eftersom min son gått och blivit hela 32 år. Hur gick det till?!?

 

Min son visade mig också sina helikoptrar. Det är hans stora passion. Han bygger stora helikoptrar och flyger de sen. Verkar svårt!   

 

Nu kommer jag definitivt att besöka min son och denna sköna stad ett antal gånger varje år, det är nåt som är helt klart!! 



Av Margita - 22 september 2013 19:39

Jo, men det är ju klart att vi var på väg till Strömstad! 


Äntligen efter drygt 6 år orkade jag åter att ta mig tillbaka till denna stad där jag upplevt både glädje och sorg. 


Jag har varit så rädd för att återvända efter att min panikångest bröt ut i full kraft under hösten 2007. Trodde länge att jag skulle bryta ihop när jag kom fram och att jag inte skulle klara att ta mig hem igen.   Nu går jag återigen i terapi, KBT, för att jag ville en gång för alla klara av att ta mig till Strömstad och kunna vara där utan att få panik och utan att få ont i magen. De sista åren innan jag bröt ihop fullständigt hade jag varje gång ont i magen när jag var i stan. Det blev bara värre och värre. Det onda försvann så fort jag var på väg hem så att det sitter i psyket har jag själv konstaterat för länge sen.


Det har varit en lång väg att vandra, kantad av många och starka känslor och jag är helt enkelt överlycklig över att det gick så bra. Nu ska det sägas att jag kände av min lilla mage, men jag klarade mig hem utan att den förstörde mig och jag hade nog klarat en dag till, kanske. Det blir mitt nästa mål.


Det finns så mycket att prata om kring detta men jag får ta lite då och då annars orkar ni inte läsa.   

Nåväl, här filmar jag från tåget när vi rullar in på Strömstads station och jag känner att jag nästan vill gråta av glädje över att det gått så bra och att jag ÄNTLIGEN kan besöka denna underbara stad och min underbara son och hans sambo!!!   


Nu kommer jag att besöka min forna hemstad ofta!!

Av Margita - 22 september 2013 14:18

Gissa vart Aksi och jag var på väg i lördags?


       



Av Margita - 20 september 2013 11:40

         

Av Margita - 19 september 2013 09:44

I somras blev Calypso pappa! Han är från min tredje kull, Orkidée-kullen och hans fullständiga namn är Senga's Caleana Calypso, alltså brodern till Caelyn.


  


Mamma är Chanteeilas Christa 

 

Det blev endast en kattunge i kullen, inte helt ovanligt. En hane blev det och här är en bild på Morris, som han heter, tillsammans med mamma. 

Visst är han läcker?   

 

Av Margita - 17 september 2013 17:53

Hantverk och konst intresserar mig mycket. En gång i tiden ville jag bli stor konstnär....det vill jag nog fortfarande men jag inser med viss bedrövelse att jag inte har den talang eller kanske snarare den uthållighet som krävs för att få något gjort. Eller har jag det? Hmmm

Nåja, konst är roligt! 

När jag var ung skaffade jag mig ett helt uppslagsverk med den ståtliga titeln "konstens historia", något i den stilen. 

Så att söka upp diverse affärer och ateljéer med konsthantverk är något jag gärna gör!

Det finns en affär på Marstrandsön som alltid får besök av mig när jag är där. Till min glädje tar de också emot hundar i affären. Jag fick till och med gå i lugn och ro och njuta av allt vackert medan innehavaren passade Aksi. Tack!!


Affären heter AGATON och ligger nere vid hamnen. Faktiskt precis emot färjan. 

Här inne säljer man alster gjorda av många olika hantverkare. De har förresten öppet alla helger hela vintern vilket är ytterligare en orsak att bara älska affären!   


Agaton välkomnar med stilig outfit. Vill ha!

 

Ulla passar Aksi medan jag botaniserar. Det blev en julklapp till min syster!  



Älskar de där sirliga ljusstakarna. Det finns varianter som kan ligga på bordet också. Läckra! 

   

 

 

Min syster hittade förstås några kläder!   

   


Kanske jag får något av detta i julklapp?!?!   

 



Av Margita - 16 september 2013 17:37

Jag är inte så mycket för att bada, även om jag de få gånger jag hoppat i plurret, knappt velat gå upp för att jag tycker det är så skönt.


Men det är så förbenat svårt att doppa sig i det där kalla vattnet, brrr 

Har ni något knep att förmedla till mig -  för nästa sommar ska jag vara lika badtokig som vissa andra!   


Men här är några som inte drar sig. De är riktiga badare, i ur och skur höll jag på att säga, men det stämmer nog inte. Det är min syster och en gemensam "gammal" vän. 

Efter sedvanlig promenad runt Marstrandsön så ska det nödvändigtvis plaskas och tjoas i vattnet vid nakenbadet. En del kan visst inte se tjusningen i att stå kvar på berget och fota och skratta åt hur roligt de verkar ha. 

Men roligt, nej, det tror jag inte att de har!   


                         

Förresten, jag glömde! Jag upprätthöll en MYCKET viktig roll när tokarna badade! Jag var manetvakt och titta här vad som smög sig sakta mot de badande! En präktig rödmanet!! 

Psst.....de hann upp ur vattnet!   


           

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards