S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2013

Av Margita - 12 oktober 2013 09:21

Jag har inte behövt bada Aksi än men att döma av denna video så är det inget lätt projekt som väntar!   


Av Margita - 11 oktober 2013 09:00

För ett par veckor sen tog Aksi och jag en promenad ner till älven.

Närmare bestämt till kyrkoruinen.

Det är så vackert där och så härligt att kunna vara vid vatten.

Tänk om jag kunde ha en liten båt förtöjd där och ta mig ut till havet.

Vilken lycka!   


                                   

Klicka på bilden så blir den större! 

Av Margita - 10 oktober 2013 10:22

Aksi, min tibetanske spaniel, älskar små tuggben.


Ibland när vi varit och hälsat på mina föräldrar så får hon ett sådant.


Men hon äter aldrig upp det på plats utan när vi sen går hemåt, då greppar hon tag i benet och bär det i munnen hela vägen hem.

Hon ser så härlig ut!   

Stolt och glad.


Av Margita - 9 oktober 2013 09:36

I skrivande stund sker ett drama precis utanför mitt fönster.

Flera vackra träd slaktas.   


Jag älskar träd och just de här träden ser jag när jag sitter i soffan framför tvn. De är (var) jättevackra träd. Det är vilsamt att lägga ögonen på träd, men snart kommer jag bara att se hus.   


De ska nämligen bygga nytt på stället. Det är lite sorgligt.


Det byggs väldigt mycket i Ytterby just nu. 


Från att ha varit en liten bondby är nu Ytterby en förstad till Göteborg.

Jag gillar det inte.

Jag är en lantis som trivs med det lilla, med mycket natur.


Hoppas nu inte husen blir för höga.....


Före

 

Efter

   

Det blev lite ljusare men jag saknar ändå träden. De ger liv åt omgivningen. 

Fåglar och färger.....


 

Av Margita - 8 oktober 2013 18:55

Det finns en blogg som heter Fototriss.

Eftersom jag älskar att fota och tycker om att titta på vackra bilder så tänker jag nu vara med på dett varje vecka.

Det är riktigt spännande tycker jag.

Varje vecka väljer Helena, som driver bloggen, ut ett tema och så får man tänka till och fota utefter temat. Underbart!

Denna vecka är temat:


STILLHET


och detta är min tolkning av ordet stillhet


     

Av Margita - 8 oktober 2013 18:32

Nu är hösten här -definitivt - även om det fortfarande är varmt.


Bytte ut några överblommade växter mot lite vacker ljung istället.


 


och physalisen fortsätter att mogna

 

Jag har smakat på en. Den var något sur så den hade behövt lite mer mognad men jag var så nyfiken. Förlåt mig lilla physalis....  

 



Av Margita - 7 oktober 2013 18:38

Nu ska jag erkänna en sak.

Jag älskar tunnbröd och helst då de från Polarbröd.


Ganska ofta köper jag Sarek,


       

De är goda och framför allt är de praktiska.

Jag kan använda dem till så mycket, som till exempel:


  • göra snittar när jag nån gång ställer till med kalas
  • fylla med kalkonkött, sallad och rödlök och så får jag ett bra mellanmål
  • ha med som picknickmat till utflykten 
  • fylla med nåt ännu matigare som köttbullar, sallad, lök, någon frukt och annat till arbetspasset på min odlingslott

Det finns säkert fler tillfällen jag inte tagit med här.


Gott och praktiskt alltså.

 


Sen finns det en variant som jag köper när jag vill gotta till det lite extra.

Då talar jag om Kebne


 

Kryddorna där gör att de smakar mumma. Synd bara att det är så lite i påsen!   


Sen har Polarbröd en annan variant av tunnbröd också och den kallar de för Njalla.


 

Den köper jag inte lika ofta, helt enkelt för att formen inte passar mig.

Jag föredrar när jag kan rulla brödet ordentligt. 


Egentligen vill jag baka mer för jag är fortfarande för helt färskt hembakat bröd. 

Men Polarbröd får godkänt av mig.   

Jag gillar ju deras logga också! 


Det ultimata är ju att sitta i fjällen, dricka varm choklad och äta ett tunnbröd med renkött.

Det ni! 

Mums!


Nu finns det förvisso också andra sorters bröd hos Polarbröd, som till exempel olika slags grova bröd.


Här är ett smarrigt recept på macka som är god att äta ute med en kopp kaffe eller te.


      


 1 portion 1 st Extrem


Ingredienser:

1 msk lätt crème fraiche

 2 skivor rökt renstek

1 msk mango chutney

1/2 dl machésallad 

svartpeppar

 

   Bred crème fraiche på underdelen av brödet.

Lägg därefter på rökt renstek. Bred chutney på rensteken och krydda med nymalen svartpeppar. Avsluta med salladen och lägg på brödets lock.


De här härliga höstdagarna ska jag satsa på en sån macka och ta med mig till Marstrand! 

Av Margita - 7 oktober 2013 09:59

......det damp ner några härliga bilder i min mejlbox igårkväll.

Gissa om jag blev lycklig! 

Då kom glädjetårar istället och skönt var väl det.


Titta så mysigt Caelyn har det i sitt nya hem!       


Tack familjen D-C för att ni tar hand om min älskling!


     

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards