S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2013

Av Margita - 24 november 2013 09:00

Hoppas ni får en skön söndag!

Jag ska plugga.

Göra fenotyp till genotyp och

genotyp till fenotyp.   

Det handlar om katter förstås.


 

Av Margita - 23 november 2013 20:10

Jag har en gammal mjölkflaska som jag inte vågat ha framme när jag haft kattungekullar, men nu har den åkt fram igen.

Köpte en liten ljusslinga häromdan och la den i flaskan.

Början till lite julmys.

 

Av Margita - 22 november 2013 11:20

Nu har vi kommit till färggenetikavsnittet i Pawpedskursen nr 3.

Mycket att läsa och många uppgifter att göra så jag sitter mest och läser och gnuggar mina hjärnceller.

Färggenetik är spännande och roligt men det är mycket att få in! 

Just i denna stund, ja, inte precis just nu då, jag bloggar ju   

men måste vila min hjärna då och då.

Det jag ville säga är att jag just nu läser om färgen amber hos Norsk Skogkatt.

Som tydligen kan vara jämförbart med färgen golden hos Sibirisk katt.

Fast med en liten skillnad: 


"goldenfärg hos SIB beror på en mutation vid/i MC1R, samma område där man påträffat ambermutationen (MC1R är en av förkortningarna för melanocortin receptor typ 1)." Lorraine Shelton 


Det låter ju inte som en skillnad...goldenfärg och amber, mutation i samma område.

Ok.

Men, gentester som gjorts har visat att det trots allt inte är samma mutation som ger amber hos Norsk Skogkatt.

Fattar ni att min hjärna måste jobba?! 


Å andra sidan är det inte så farligt. Såna här saker är ju under ständig forskning.

Så det jag lär mig nu kanske är helt fel om 100 år?!?   

Av Margita - 20 november 2013 21:36

Nu var det alldeles för länge sen Simon´s Cat var på besök!

Så här är han igen, eller är det en hon tro?


Av Margita - 19 november 2013 11:08

Nu ska jag chocka er!

Nu eller aldrig!

  

Denna video spelade jag in för ganska så exakt 1 år sen. Jag var förkyld och trött och satt och velade framför web kameran. Faktiskt lite med tanke på att jag skulle våga visa er....

Så, nu slår jag till....varsågoda!

En japansk sång som Yuji Nishimoto lärt mig.

En brevvän jag hade på 60-70-talet.



 




Av Margita - 18 november 2013 19:34

När jag tittar på denna video så smälter mitt hjärta och jag känner ett sting av saknad efter Alice och Caelyn. Det är Alice och lilla dottern Caelyn som ligger ner och vilar. Sen kommer Agnes och vill också vara med.   


Av Margita - 18 november 2013 09:56

Agnes, min enda kvarvarande sibiriska katt   , hon har sina speciella sovställen, precis som andra katter.

Ibland sover hon högst upp i klösträdet. Det har hon ju helt för sig själv nu.

Ibland sover hon på min säng och helst då vid huvudkudden.

Sen har jag några kryp-in ställen som hon också älskar.

Bland annat denna igloo.


Måste jag le?

  

Mitt allra första golv-till-tak klösträd gick av på mitten en gång när min sibbe Algot fortfarande bodde hemma. Det blev ett väldigt chabrak! Som tur var klarade sig Algot undan med skrämselhicka.

I mitten på detta klösträd fanns en liten igloo och den har jag kvar och där ligger också Agnes allt som oftast.

Sen har vi då en plats som nog får räknas in till hennes absoluta favoritplatser:

en gammal skokartong.   

Är det inte typiskt katter?!

Jag hade tänkt slänga kartongen och den stod på mitt skrivbord och väntade på att jag skulle få energin till att verkligen slänga den   men under tiden hittade ju Agnes den.

Så jag lade dit en mjuk filt och nu älskar hon denna plats!

Underbara Agnes!   

 



Av Margita - 17 november 2013 19:21

Jag har en längre tid gått och tänkt att jag ska sätta ihop 3 olika collage.

En för varje kattungekull.

Så råkade jag hamna på en sida där man kan designa sin tavla själv så jag skred till verket och det blev en tavla med min senaste kull, Orkidée-kullen.

Eftersom jag sålde min fina Caelyn ur den kullen så har jag ju lite pengar att spendera där, även om den mesta delen kommer att hamna i spargrisen. 

Det finns en sak till jag ska köpa för pengarna, men det berättar jag inte än.   


Så här blev resultatet:

 

 Nu återstår bara 2 tavlor till. 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards