S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2014

Av Margita - 15 januari 2014 09:58

Igår kväll hade jag fortfarande lite ont i magen efter att ha haft väldigt ont kvällen innan....

Plötsligt där i mörkret börjar jag gråta   


och tänkte på AKSI   

 

och lika plötsligt lossnade det onda i magen....


Antagligen har jag sörjt Aksi mer än jag velat erkänna.


Jag tänkte på hennes smittande livsglädje och villkorslösa kärlek till mig.

Hennes blick mot mig när vi var ute på promenad, hur hon följde mig och anpassade sig till mig.

En helt fantastiskt underbar hund är hon!


SAKNAR DIG SÅ AKSI!!       

Av Margita - 15 januari 2014 09:15

Vilken är din favoritskådespelare?

 


Jag har aldrig haft en enda favoritskådespelare.

Det är omöjligt.

Det finns så många bra skådespelare i denna värld så jag kommer att räkna upp några av dem som är bland mina favoriter.

 

Johnny Depp

Maryl Streep

Jack Nicholson

Emma Thompson

Denzel Washington

George Clooney

Matt Damon

Anthony Hopkins

Paul Newman

Gérard Depardieu

Jack Lemmon

Laurence Olivier

Spencer Tracy

Charlie Chaplin

 

och några svenska....

 

Allan Edwall......

 

alltså, det blir inga fler nu, det finns så många!!   

 

 

 

 

Av Margita - 14 januari 2014 18:18

För 3 år sen idag skrev jag detta inlägg.

 

Tyvärr har det inte blivit några filmer av mina andra två senare kullar.

Helt enkelt för att det inte fungerar på min dator....  

 

Jag SKA göra en film på Blossom och Orkidée-kullen också!

Skam den som ger sig som sagt!

 



Av Margita - 14 januari 2014 08:00

Ser du helst på film hemma eller på bio?

 


Det beror alldeles på vilket humör jag är på.

Ibland kan det vara roligt att sitta i en riktigt gammal fin biosalong (helst) tillsammans men en kompis och skratta eller gråta tillsammans.


Och ibland är det mysigt att bara sitta hemma, ensam helst....jag gillar att vara ensam ibland, då kan jag vara mig själv till hundra procent och det är så avkopplande för mig.



Av Margita - 13 januari 2014 18:00

Snart börjar Göteborgs Filmfestival!

Yipppeeee!   


Det har blivit tradition för min gamla vän B och mig, att vi träffas en dag i Göteborg under festivalen.

Vi väljer ut en film, tittar på den och sen äter vi middag tillsammans och pratar om filmen.

Det är verkligen jätteroligt.


Dessutom kan jag verkligen rekommendera ett besök i Göteborg under denna festivaltid.

Det är en trevlig, uppsluppen och gemytlig stämning runt alla biografer där festivalen äger rum.

Så besök den gärna!


Här kan du läsa mer om årets festival.

 

Vi brukar välja film långt innan festivalen börjar. Så likadant i år.

Filmen vi kommer att se heter "Pussy versus Putin".

 

Efteråt kommer det att vara diskussion med medlemmarna i Pussy Riot på Pustervik, detta underbara ställe som ger mig känsla av härligt 70-tal    

 

Pussy Riot är ett punkband från Ryssland och några av medlemmarna har varit fängslade för att de har ifrågasatt herr Putin....

 

Ser fram mot denna dan i Göteborg!

 

Av Margita - 13 januari 2014 10:38

Nu har jag satt in stöten!   


Här ska pluggas så att jag klarar av PawPeds kurs nr 3!!


Idag är jag, hittills, väldigt nöjd med mig själv.


Ställde klockan på 7.

Åt frukost.

Gick en snabb morgonpromenad och prick kl 8 satt jag vid datorn och kunde börja plugga!


Hela denna dag ägnar jag åt studierna, med avbrott för mat, promenader och lite bloggande....  


Denna vecka handlar om avel och selektion och jag säger bara det....mycket intressant!


Vad säger ni om detta till exempel?


Så kan det gå......


Två Siameser i början av aveln.

Nedan från år 1895.

 


1933

 


och så här ser Siamesen ut idag.

Det handlar om Avel och selektion....


 

 

Alla bilder lånade från PawPeds grundkurs 3

Av Margita - 13 januari 2014 08:00

Vilken är din favoritfilmgenre?


Håhåjaja....det har jag inte...jag är allätare vad gäller film.

MEN -

det finns en genre som jag inte dras till så mycket och det är starka actionfilmer.

Jag orkar inte med allt våld, skjutande och konflikter.   


Fast när jag tänker efter tycker jag väldigt mycket om relationsdramer och filmer som dras åt det dokumentära hållet och gärna filmer som inte visas på vanliga biografer.

Göteborgs Filmfestival går ju snart av stapeln igen och där brukar jag se åtminstone en film och de har alltid varit bra på så vis att jag blivit alldeles omtumlad och jag fått något att tänka på. Me like!



Ibland är det inte helt lätt att svara på dessa frågor...men kul!

Vill du vara med på utmaningen? 

 titta då in HÄR!

Av Margita - 12 januari 2014 07:00

5 leksaker du tyckte extra mycket om som barn



1.  MIN DOCKA HELENA 


Hon finns inte på bilden och ingen docka på bilden liknar henne heller. Men så gott som alla dockor på bilden känner jag igen från min barndom.

 

2.   KLIPPDOCKOR

Här är ett urval av mina egna klippdockor som jag sparat genom alla år.   

Det var oftast min syster och jag som lekte just med de här, och vi namngav dem, så från vänster till höger - får jag lov att presentera:


Tina, Britt-Marie och Charlotte!

  

och här är några av deras vackra kläder.    


3.  LEGO

 


4.  ROCKRING


Sådär snitsig som tjejen är på bilden, det blev jag aldrig! 

 

5. JOJO


 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards