S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2014

Av Margita - 3 februari 2014 10:15

Med hjälp av forskning inom kattgenetiken så är man nu ganska så övertygad om att alla tamkatter härstammar från den afrikanska vildkatten,


Felis silvestris lybica

 

Visst är den vacker!   

 

 

Av Margita - 2 februari 2014 11:22

5 slags statusuppdateringar / inlägg du stör dig på på sociala medier

 

Mitt svar:

 


 
 

Av Margita - 1 februari 2014 18:41

Blev så glad över den här låten som spelades på radion idag.

En av de där låtarna jag glömt bort, men som jag älskar.

Jag kan inte sitta still, utan vill bara dansa, och vaggar med i sången!

Jag blir GLAD!


Hoppas ni också gillar den....

Ha en bra lördagskväll alla!

Av Margita - 1 februari 2014 10:07

 Hiss & Diss - Sociala medier


Dissar:

 

Jag har ju varit med innan alla de här sociala medierna fanns och kan jämföra. Det som jag tänker på är att det finns flera olika situationer där det idag knappast uppstår nån kontakt människor emellan.

Det gäller till exempel vid resor. Jag har åkt mycket allmänna kommunikationer i mitt liv och framför allt tåg. Förr var det mer regel än undantag att man började prata med sin granne och hade på så sätt, oftast trevligt, sällskap hela resan. Man fick ta del av den personens liv, tankar och åsikter. Det var mycket givande och något jag kan sakna idag. För idag är det nästan ingen idé att försöka prata med sin granne...de flesta visar från början att de är upptagna. De har öronproppar och verkar försvunna i sin egen värld. Detta tycker jag är urtråkigt och de skulle bara veta vad de går miste om.

En annan reflektion:

Vårt samhälle har gått alltmer åt det individuella, på gott och ont. Till exempel: hur såg tågvagnarna ut förr? Jo, när jag var ung satt vi i kupéer, ni vet såna där som vi bara kan se på film numer...

Jag älskade såna tåg, de fanns fram till mitten av 1980-talet i alla fall har jag för mig.

Där fanns plats för ca 8 personer. Man kunde stänga om sig om man ville. Min son tyckte det var väldigt spännande att springa i korridoren och ibland blev han inbjuden i nån annan kupé och så fick han godis.   Vi som satt i samma kupé blev som en liten familj. Man pratade om ditt och datt. Gud vad jag saknar det! 

Idag har vi (tyvärr) nått det individuella stadiet. Inga kupéer, utan stol på stol, människorna sitter som stela robotar med öronproppar....nej, detta är en diss helt klart!


men då får vi ju ta en hiss för att balanser upp det hela! 


Hissar:

 

Genom alla de sociala medier som finns idag så kan vi meddela oss med varann mycket snabbare. Vi kan bilda intressegrupper på ett helt annat sätt. 

Jag har fått förnyad kontakt med "försvunna" vänner och gamla klass-och barndomskompisar, vilket är jätteroligt.

Genom Facebook kan jag ha fortsatt kontakt med grannar och alla möjliga olika vänner.

Man kan blogga! Och därmed har människor för första gången i historien svindlande möjligheter att framföra sina åsikter på ett väldigt lätt sätt. Om nu inte myndigheterna bestämmer sig för att sanktionera, som i Ryssland t.ex


Ja, så det blir nog mycket hiss för mig i alla fall! 


Av Margita - 1 februari 2014 08:15

Välkommen februari månad!


 


Som vanligt inleder jag månaden med något tänkvärt:


"VÅR  FRÄMSTA

STYRKA  LIGGER  INTE

I  ATT  ALDRIG  FALLA

UTAN  I  FÖRMÅGAN

ATT  RESA  OSS  IGEN

VARJE  GÅNG"


Confucius (551-479 f.Kr)


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards