S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2014

Av Margita - 10 mars 2014 20:35

Detta är ett sponsrat inlägg

 


Det finns ett fenomen bland oss människor som kan vara väldigt farligt och det är grupptryck. 

Ni kanske sett filmen på TV om mannen som övertalas att äta en kaka, fast han inte vill.

Nu kan man ju översätta den situtationen till alkohol och då blir det hela rätt groteskt. 


Jag tror inte de flesta som vill övertala någon att dricka har en aning om vad de kan ställa till med.

Eller varför gör man annars så?

Är det för att grupptrycket säger att det är ok och ofarligt att dricka i alla sammanhang?


Men låt oss säga att en alkoholist, eller för den delen, en människa som ligger på gränsen till att utveckla alkoholism, vi säger att den personen tagit sitt livs mest betydelsefulla och svåra beslut - att sluta dricka.


 


Är det då inte respektlöst att så gott som tvinga denna person att "bara ta ett glas"?

Eller handlar det om okunnighet?


Att en alkoholist inte klarar att ta "bara ett glas", det är den personen och de närmaste smärtsamt medvetna om!


En del människor klarar inte att dricka lite, utan dricker tills de stupar....

Alkohol är en drog och en väldigt farlig sådan, så tänk efter före innan du bjuder på ett glas eller innan du, som du kanske tror, i all vänlighet krusar någon till att dricka!


Hade det verkligen gällt kakor, så är det ju förlåtet, men inte när det handlar om alkohol!! 


Av Margita - 10 mars 2014 09:29

Min dotter har gjort ett inlägg på sin blogg om min födelsedag.

Det roliga är att jag är så van vid att hon går omkring med en kamera och fotar så jag har absolut ingen aning om eller minne av att hon tagit dessa.   

Det är ju bra, då blir motiven avslappnade. 

Vi som förekommer i bildkavalkaden är mina föräldrar, min syster och hennes sambo, min son (vars sambo tyvärr inte hade möjlighet att komma), min dotter och hennes sambo och jag själv då. 

Vi är först hemma hos mig och kaffet och tårtan intas sen hemma hos mina föräldrar.


Varsågoda - ett bildregn som sagt!

Av Margita - 10 mars 2014 08:30

 Brukar du köpa souvenirer?

 


Ja, det händer väl, men nu var det länge sen jag var ute på en sån resa.

Den senaste utlandsresan gick till Mallorca och då köpte jag med mig likör från ön.

När jag var på Azorerna blev det bland annat te.

Det jag köper med mig hem är mest mat eller kläder.


När jag var yngre kunde jag köpa typiska souvenirer. Från USA har jag bland annat en liten vas som gjorts av Sioux indianer från Minnesota.   

Jag köpte också med mig en liten kopia av frihetsklockan, Liberty Bell, från Philadelphia.

 

Av Margita - 9 mars 2014 08:45

 5 låtar du gillat från Melodifestivalen, du får välja från alla år

 


Ja, det får bli från länge sen när jag tittade och lyssnade.

En var Zum zum zum lilla sommarbi med Ann-Louise Hansson som blev en stor hit.

Vi hade den som en singel, en liten grammofonskiva, och den spelades väldigt mycket hemma hos oss då, av min syster och mig och jag har för mig vi låtsades sjunga med och vara artister vi också!   


Sveriges bidrag år 1963 är helt klart en annan typ av sång än dem som framförs idag...

En gång i Stockholm med Monica Zetterlund

Underbara Ted Gärdestad med Åh vilken härlig dag från år 1973 

Det vackraste jag vet med Cecilia Vennersten från år 1995

Avslutar med La Dolce Vita med After Dark från år 2004.

Jag gillar melodin och har alltid tyckt om After Dark.



Av Margita - 8 mars 2014 19:45

Lyckan är stor när jag lyckats få hit både son och dotter på min egen dag!


Det käraste jag har, min dotter och min son. Jaja....katten Agnes är mig också kär!   

 

Det blev middag här hemma hos mig och senare kaffe med tårta hos mina föräldrar.

Detta arrangemang på grund av att mamma inte tålde min hund och det sitter fortfarande kvar i väggarna här hemma. Tidigast till sommaren kanske mamma vågar sig hit igen....  

Fy för allergier! 


Bordet dukat.

 


Jag bjöd på kycklingsoppa som i vanlig ordning var alldeles för lite saltad, men det åtgärdades vid bordet. 

 

Till efterrätt fyllde jag glas med päron, björnbär, vindruvor och physalis.

  

Till det en klick grekisk yoghurt blandad med kardemumma.

 


och sen förflyttade vi oss till mina föräldrar och där gjorde jag färdigt min Pavlova och den blev god men fasligt seg på vissa ställen.   

 

Summa summarum har jag haft en helt underbar dag. Det kan aldrig bli annat när man får umgås med sina numer vuxna barn. Jag förundras ständigt över hur det kunde gå så här....jag menar, det var ju inte sååååå länge sen de var riktigt små, eller?!?   


Av Margita - 8 mars 2014 09:06

Internationella kvinnodagen kom till för att uppmärksamma ojämlikheten mellan män och kvinnor och sorgligt nog måste vi fortfarande uppmärksamma detta! 


I detta andra årtusende har vi tyvärr väldigt mycket kvar. 

Tyvärr verkar vi vara inne i nån slags backlash just nu, både i Sverige och framför allt skulle jag vilja påstå, i många andra länder. 

Där kvinnor fängslas för brott som vi inte skulle anse som brott utan vi kallar det för mänskliga rättigheter.


Det är faktiskt väldigt sorgligt.


Men trots det tänker jag ha en glad dag.

Jag fyller nämligen år denna dag och jag har lyckats locka hit bägge mina barn på middag!   

 

Av Margita - 8 mars 2014 09:06

Internationella kvinnodagen kom till för att uppmärksamma ojämlikheten mellan män och kvinnor och sorgligt nog måste vi fortfarande uppmärksamma detta! 


I detta andra årtusende har vi tyvärr väldigt mycket kvar. 

Tyvärr verkar vi vara inne i nån slags backlash just nu, både i Sverige och framför allt skulle jag vilja påstå, i många andra länder. 

Där kvinnor fängslas för brott som vi inte skulle anse som brott utan vi kallar det för mänskliga rättigheter.


Det är faktiskt väldigt sorgligt.


Men trots det tänker jag ha en glad dag.

Jag fyller nämligen år denna dag och jag har lyckats locka hit bägge mina barn på middag!   

 

Av Margita - 8 mars 2014 09:00

Hiss & Diss - Melodifestivalen


Känns inte som jag har några hiss och dissar här, eftersom jag är närmast totalt ointresserad.....

Sorry....

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards