S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2014

Av Margita - 7 mars 2014 08:45

 Länka den bästa låten ur alla Melodifestivalens deltävlingar i år

 


Eftersom jag inte tittat på tävlinge så blir detta svårt.

Därför bjuder jag istället på en av mina favoritsångerskor, Laleh, live.

Hon är helt underbart. Jag blir så berörd!   






Av Margita - 6 mars 2014 19:49

Nästa vecka ska jag upp till norra Bohuslän, till ett av mina älsklingsställen på jorden, till Grebbestad.

Men den här gången är det för en tråkig sak.

Min kusin som bara blev drygt 70 år gick bort för nån vecka sen och jag ska på begravningen som kommer att hållas i Grebbestads kyrka. 

   

Kyrkan syns på långt håll, även från havet.

Här ser man hur kyrkan ligger längst upp på en kulle och blickar ut över havet.

 

I denna mäktiga stenkyrka har jag varit med om både roliga och tråkiga stunder.

Det roligaste var förstås när min kusin gifte sig. Ja alltså, inte den kusin som nu gått bort, men hans syster, det var hon som gifte sig här.

Det tråkigaste är ju begravningar och det har det varit några stycken just i denna kyrka - min mormor, min morfar och mina mostrar. 

 

Släkten börjar bli gammal. Nu finns det inga släktingar kvar längre i Grebbestad....  


Men minnena lever och de är ljusa.


Tänk alla gånger vi sågs när vi åt på Hertigen.

Och när min son var liten, då var vi ofta och hälsade på och du spelade kort med Daniel, sonen min.

Ibland tog du oss med i din båt ut till öarna för att solbada. 

 

Du hade det inte lätt, kära kusin.

Du var mycket sjuk.

Hoppas nu du fått frid.

Sov gott.

  

Av Margita - 6 mars 2014 15:45

När jag var i den åldern att jag skulle söka vidare för någon slags yrkesutbildning så hade jag några olika inriktningar jag funderade på.


Min första allvarliga fundering på yrkesval var att bli trädgårdsmästare. Jag sökte också till Dingle naturbruksgymnasium. Har för mig att jag blev antagen, men fegade ur....


En var att söka till textillärarlinjen. Jag påbörjade den resan genom att gå en grundutbildning i vävning på Fristads folkhögskola utanför Borås. Jag stortrivdes med den miljön; textilier, form och färg, att få skapa. Det gjorde mig glad och harmonisk. 

Men det blev ändå ingen fortsättning.

Jag fegade ur där också. Blev faktiskt antagen till en 1-årig vävutbildning på en skola i Dalarna, men även där fegade jag ur.


När jag sen gick mitt år på Grebbestad folkhögskola så hade jag vävning som ett ämne. Där sa läraren till mig att jag hade talang och att jag borde fortsätta med bildvävning...

Gjorde jag det? Nej...  

Jag bildade familj istället....

Det ångrar jag naturligtvis inte, men ibland undrar jag hur saker blir som det blir.


Ingenting hindrar ju mig från att fortsätta med att väva eller hålla på med trädgård. Väva gör jag inte idag, men trädgård håller jag på med.


Det är lustigt hur livet kan bli. Ju äldre jag blir så förstår jag att jag valde fel när jag till slut valde att läsa till förskollärare. Det passade inte mig helt och hållet. Jag skulle haft ett "ensamt" jobb där jag mer kunde arbeta för mig själv så att säga. 


Nåja, jag är säkert inte ensam om detta. 

Inte lätt att välja inriktning när man är ung. En del vet kanske inte alls vad de vill syssla med. Sen kan det vara så, som det var för mig, att jag hade så gott som ingen tilltro till mig själv. Det har jag fått först nu, när jag snart är pensionsmässig   

Jag trodde allvarligt att jag var sämst på det jag var intresserad av, fast mina lärare sa att jag hade talang och en sa till och med "och här har vi konstnären..." när vi fick visa upp våra vävda mattor på en vävutbildning. Ni anar inte vad lycklig jag blev....jag har alltid velat bli konstnär....

men...ja...that´s life som de säger.


Min kompis på vävningen i Grebbestad, hon blev en erkänd textildesigner hon. *något avundsjuk*   

Det här är ett typiskt mönster gjort av Kajsa Aronsson.

 

Finns på Ikea.


Nåväl, som sagt, lite avundsjuk är jag allt....hon vågade, jag vågade inte....

Men jag grämer mig inte alltför mycket, bara liiiite....  


Av Margita - 6 mars 2014 08:00

 Om du fick välja en artist som skulle medverka i Melodifestivalen, vem skulle det vara?

 


Ja men då skulle jag nog välja Laleh.

Älskar henne och hennes låtar!

Av Margita - 5 mars 2014 15:03

I min balkonglåda har det varit grönt hela vintern. 

Fantastiskt!

Men nu har jag tagit bort en av plantorna och satt dit två små plantor av penséer istället.

Måste ju fira att våren redan är här!

   

Agnes, min älskade lilla sibbe, var förstås med och såg till att jag gjorde rätt....  

     

Av Margita - 5 mars 2014 08:45

Brukar du rösta i Melodifestivalen?


Nej, eftersom jag inte tittar på programmet så röstar jag inte heller....

Jag har heller aldrig nånson röstat i detta program.

Som ni förstår är jag nästan totalt ointresserad.....  

Av Margita - 4 mars 2014 18:50

Jag hade helt missat att det är fettisdagen idag men ni skulle ha sett min pappas min när jag kom dit på kaffe UTAN semla!   

Jag hade nämligen bjudit in mig själv på förmiddagskaffe och mina föräldrar hade räknat med att jag skulle ha med mig dessa dyrgripar...men det hade jag alltså inte....


Det var till att kuta ner till Olofssons bageri och inhandla dessa nödvändiga attribut denna dag!


 

De har även andra frestelser där, men det får räcka med semlor idag   

 

Frallorna brukar jag köpa här, bara för att de är så goda.

 

Har ni ätit semla idag?

Av Margita - 4 mars 2014 08:00

 Vad tycker du om programledarna i Melodifestivalen i år?


Jag tycker absolut ingenting eftersom jag inte tittar på melodifestivalen....

Men jag har för mig att jag sett på såna där trailers att en av dem är Nour och hon gillar jag   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards