S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2014

Av Margita - 9 juni 2014 10:30

 Är det viktigt för dig att hänga med i hur det går för ditt favoritland i olika sporter?

 


Jag är löjligt ointresserad av all slags sport. Kan bara inte få upp nåt intresse...

Skulle det gå väldigt bra för Sverige i någon sport då kan jag drista mig till att titta (lite slött), men mest för att veta vad alla andra pratar om.   

Av Margita - 8 juni 2014 10:32

 5 prylar du ägde och tyckte om för 5 år sedan

 


Vad kan det ha varit? Har ingen aning....

Av Margita - 7 juni 2014 14:28

 Hiss & Diss - Livet för 5 år sedan

 


Hiss


Att jag äntligen kommit till en gräns där jag måste välja väg en gång för alla. Fortsätta tro att jag inte har något värde eller jobba för att tro på mig själv.


Att jag då fick vara sjukskriven på heltid och fick bra terapi (kognitiv) och hjälp att hantera min panikångest.


Att jag skaffade katt, det hjälpte mig komma tillbaka till livet.


Att min familj stöttade mig vid min sjukdom.


Att min dotter stöttade mig, fast hon inte borde ha varit med om det, så är det ju ändå så att man kan råka ut för sjukdomar och att min dotter bodde med mig vid denna tid var bra för mig. Vad det gjorde med henne vet jag inte riktigt, men jag hoppas hon bara fick ut positiva saker av det. Hon var i alla fall en stor hjälp under den tiden jag inte vågade lämna huset. Hon handlade, hämtade posten (jag vågade inte ens gå några meter ut för att hämta posten....)  

Ellen   


Diss      

Att min dotter var tvungen att uppleva min panikångest på nära håll. Det slet säkert på henne också.

Även om jag inte visade attackerna så tydligt så blev ju ändå livet så fullt av "hinder" och allt som skulle göras gjordes med paniken närvarande.


Med allt detta sagt så vill jag också säga att det finns hopp!

Jag är så gott som besvärsfri nu och mår prima!        

Av Margita - 6 juni 2014 19:30

När jag var i Haga i Göteborg sist så råkade jag se en sån här i ett skyltfönster.

 

Jag fastnade direkt för detta mönster, blev störtförälskad.

Det var i form av ett örhänge, alldeles för dyrt, men jag gick ändå in i affären för att kika.

Då ser jag samma mönster, fast betydligt billigare, och i form av en mobil som man kan hänga upp var man vill.

Jag visste inte då historien om "livets blomma", men lärde mig.

Jag vill inte alls tillhöra den där New Age rörelsen, men vissa saker är ändå helt fantastiska, som den här figuren då. Till och med Leonardo da Vinci har ju varit igång med mönstret och han är min stora idol.   


Här är en liten video om livets blomma

Älskar förresten musiken i denna video. Jag blir lycklig när jag hör den och känner en sån gemenskap med allt levande, jag blir nästan religiös....tror förresten att om det finns en Gud så är det en sån Gud som beskrivs i videon. Vi hör ihop, allt levande på denna jord.



Gör som jag när musiken spelas, blunda, sjung med, ta danssteg och du ska snart känna att du nästan kommer i trance.   


Här kan du läsa mer om vad livets blomma är. 

Av Margita - 6 juni 2014 18:42

Om du fick gå tillbaka 5 år i tiden och säga något till dig själv, vad skulle du säga?


Kanske jag skulle säga så här:


"Det du nu går igenom är jobbigt, till och med jättejobbigt. Men du är stark och du kommer att klara det här. Det kommer att ta tid, så ha tålamod med dig själv. 

Ta hand om dig själv, se till att du mår bra, att du gör saker som får dig att må bra. 

Omge dig med människor som ser dig, som ger dig energi och som du också kan ge energi till.

Tappa inte sugen om du plötsligt går bakåt, du kommer att gå framåt igen, och då ännu längre fram.

Du är bra som du är, tro på det!"



 Tipsa om något som du gillade för 5 år sedan som du fortfarande gillar


Det får ju bli mina älskade katter. Jag har bara en som bor kvar hemma men det är bättre än ingenting.

Finns inget bättre än en spinnande katt! 

Av Margita - 4 juni 2014 18:13

Har du förändrats något på dessa 5 år?


Ja, det kan jag ju lugnt påstå.   

Men det gör vi väl alla, mer eller mindre. 

Förändras alltså.


I mitt fall har jag lärt mig att leva med min panikångest. 

Den skrämmer inte vettet ur mig längre, om den vågar visa sitt fula tryne. 

Den får väl komma om den kommer, så att säga, men faktum är att den mer och mer sällan kommer och det är den allra bästa, skönaste och riktigt härliga förändring för mig på dessa 5 år!!! 

 

Lilla panik, du är så välkommen om du hälsar på mig nån gång....  

 

Det är en paradox, men faktum är att när jag väl bejakar min ångest, så tenderar den att försvinna. Det är så det fungerar.

Vi har en spännande hjärna måste jag säga!

 

 

Av Margita - 4 juni 2014 13:08

Jaha, vad är det då jag vill ha? 

kan man kanske undra...


Jo, nummer 1 på min lista är just nu:


en bänkdiskmaskin!

 

Jag är så innerligt trött på att diska för hand så jag ska verkligen spara ihop till en sån här!


Nummer 2 på min lista känns lite lyx, men det kan jag väl unna mig när jag är så intresserad, och vem vet.... i slutänden kanske jag tjänar in lite pengar.

För jag tänker mig att jag under vintern odlar alla mina kryddor och sallad  här och dessa är inte precis superbilliga. 

När våren kommer använder jag den för att driva upp plantor.


Här är min odlardröm som jag kan ha i lägenheten!

 

Detta är en variant av odling inomhus.


Du kan läsa mer om denna och även andra varianter här.

 

.Det finns också en annan variant där man utgår bara från vatten och näring och slipper kladd med jord. Men den är dyrare....men ack så finurlig!

 

Läs mer om denna lyxiga sak här.  

 

Ok, det var två saker som jag trängtar efter just för tillfället. 

Fast det får bli diskmaskinen först!   


Av Margita - 3 juni 2014 19:29

Kolla då in detta!


Göteborg är en underbar stad. Tycker självklart jag som är född och uppväxt där! 


Så när det nu ska lockas mer folk till stan så är det väl klart att jag hjälper till.


Tänk dig att du är i Göteborg och inte har en aning om vad du ska hitta på när du är där med din familj.

Även om det i princip räcker med att bara gå ut på gatan så hittar du alltid något roligt att se eller göra.


Men nu finns det en app som kan hjälpa dig! Visst är väl det bra?! 

Appen finns för både Iphone och Android och är naturligtvis gratis att ladda ner!


Där kan du få info utefter väderförhållandena vad som passar att göra just den dan.

Mycket fiffigt om du frågar mig!


Tänk bara så mycket det finns att göra i min hemstad:


Liseberg, som har en ny berg-och dalbana (toppen enligt min dotter)

Universeum

 

Sjöfartsmuséet

Maritiman

Paddan

Shopping och glöm inte skärgården!!


Ovan är bara ett urval av allt du kan välja att göra i härliga Göteborg.

Välkommen hit!


 #enperfektdag


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards