S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2014

Av Margita - 31 oktober 2014 19:32

Idag har jag gottat till det för mig själv och ätit en god fiskrätt.

Så enkel och snabb att laga till och dessutom god! 


Hittade recept i en gammal Hemmets Veckotidning, nr 43 från 2012 för att vara exakt.


Här är receptet, prova det gärna!


Ingredienser till 4 personer:


400 g torskfilé

1 liten purjolök

1 paprika

1 stånd broccoli

2 msk matolja

4 dl kokosmjölk

1 tsk curry

2 tsk finriven färsk ingefära

salt och peppar


Ansa och strimla purjolöken och paprikan och dela broccolin i små buketter. 

Fräs i en kastrull med olja och strö över curry.

Tillsätt efter en stund kokosmjölken och den rivna ingefäran.

Låt sen grytan koka upp igen.

Skär under tiden torsken i små kuber och lägg dem i grytan.

Koka ett par minuter och låt sen sjuda tills det är klart.

Smaka av med salt och peppar.


NJUT! Det gjorde jag.   


  

OBS! Ät bara torsk som är miljöcertifierad och märkt med MSC, ASC eller KRAV!

Läs mer här!


Av Margita - 31 oktober 2014 11:40

Jessica S

(hennes blogg heter Leva sunt, titta gärna in där)


Stort Grattis Jessica!!


Till er som inte vann så kommer det fler tävlingar i min blogg, så håll utkik! 

Önskar er bättre lycka nästa gång!

Och tack för att ni deltagit i min tävling!   



Av Margita - 31 oktober 2014 08:10



BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

  

Av Margita - 30 oktober 2014 20:34

En vinnare är utsedd i tävlingen men tyvärr måste jag hålla er på halster till imorgon!

Titta in imorgon kväll så kommer resultatet upp.   



Av Margita - 30 oktober 2014 16:46

I tisdags eftermiddag kom en vän från Strömstad på besök till mig.

Vi har känt varann sen våra barn var små och umgicks flitigt när jag bodde i Strömstad.

Saknar henne mycket men vi håller ju ändå kontakten, mest genom telefonsamtal, men nu kom hon alltså ner för ett längre besök.


Det blev mycket prat och skratt som alltid när vi träffas. Så härligt! Hon är en vän som jag kan vara mig själv med helt och hållet. Vi kan prata om allt, vara barnsliga ihop, vara allvarliga, helt enkelt en toppenvän. Jag har några såna vänner och det är guld värt, inte alla förunnat. 


Vi gick över till mina föräldrar en stund på onsdagen också. De blir så glada av att få besök.

Annars satt vi mest och "gaggade" och åt mat.   


Jag lärde henne också hur Facebook fungerar så nu hoppas jag att hon loggar in så vi kan gagga ännu mer....


För övrigt är det tydligen Halloween imorgon. Ska du fira det på något sätt? 

Inte jag...har inte lärt mig hur man gör.   

 


Av Margita - 28 oktober 2014 22:01

Ni glömmer väl inte min tävling!   

Den finns här.

Av Margita - 27 oktober 2014 21:11

Idag har jag varit i Göteborg och träffat en gammal vän.

Blev bjuden på både lunch och bio.   

  Lunchen intogs hos Andrum som ligger mittemot Nordstan. Gott och vääääldigt mycket mat. Jag blev ordentligt mätt, men en kopp kaffe med kaka till slank ändå ner.


Sen tog vi oss till Götaplatsen och den gamla biografen Royal. 

 

Säger bara en sak:


OM NI HAR MÖJLIGHET, SE DEN HÄR FILMEN! 

DEN BERÖR PÅ DJUPET!

DESSUTOM VACKER I ALL SIN SORGSENHET.


Här är en trailer för filmen som heter IDA


Av Margita - 26 oktober 2014 19:01

Idag har jag fått lift med min syster till Bäckebols shoppingcenter för att göra vissa inköp.

 

Jag har suktat efter en hallbänk hos Jysk och nu när jag fått löning för bloggen hade jag plötsligt råd att köpa den OCH en madrass! 

Så TACK kära läsare för att ni tittar in här då och då. På så vis får jag trafik och företag kontaktar mig och när jag då är snäll och skriver något bra om deras produkter så får jag betalt. Toppen tycker jag som är sjukpensionär och JA, försäkringskassan vet om det hela och har gett klartecken, så länge jag inte överskrider en viss summa per månad. 

 

Min hall är liten och smal och tråkig. Usch, bara en enda röra.

Hoppas det blir bättre med denna fina bänk.

Den måste ju sättas ihop först. Det gick smärtfritt.

   

Voila! Färdigmonterad!

   

En fin dyna ska den väl få också så småningom.

 

När vi ändå var i faggorna tog vi oss vidare till Backaplans shoppingcenter för att äta vår obligatoriska falafel men nej då. Min syster hade läst något om en nytt ställe med bosnisk mat, Cevabdzinica & Grill Salko. Det var värt att testa. Det var helt enkelt jättegott!! Kan varmt rekommendera att besöka det lilla stället, för stort är det inte, men god mat och trevlig personal. 

Ligger nära Backaplan på Magnetgatan 6 i Göteborg.

 

När vi så var nöjda och mätta "råkade" vi köra förbi Emmaus och då måste man ju stanna för att botanisera bland allt som finns där.

 

Hittade ingenting den här gången, men det gör inget. Det är roligt att bara gå omkring och kika på alla saker.

 

Förresten så har jag äntligen skaffat mig en madrass så nu kan jag ta emot nattgäster igen!   

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards