S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2015

Av Margita - 18 januari 2015 17:33

Jag har ju berättat för er om min middagsbjudning igår.

Meningen med detta inlägg som jag nu tänker publicera är inte att göra någon ledsen eller orolig utan mer för att jag vill ventilera mitt stora livsproblem. Kanske för att jag också vill försöka förstå varför jag fungerar som jag gör....och kanske kanske finns det någon därute som känner igen sig? Kanske också att jag nånstans vill förklara varför jag inte arbetar när det kanske ser ut som om jag skulle klara det.


I  hela mitt liv har jag haft problem med att umgås med människor.

Va? Det stämmer nog inte med den bild många av er har som känner mig.

Jag vet, för det syns inte utanpå.


För det första vill jag slå fast att jag älskar människor och älskar att umgås med människor.

MEN och det är ett STORT MEN....jag kan bara umgås med människor till en viss punkt, sen måste jag få vara ifred.


När jag var yngre och långt upp i åren faktiskt så kunde jag bli så stressad av att inte orka vara social att jag blev otrevlig, mest inom familjen. Jag blev arg och kunde skrika...  för jag visste inte hur jag skulle minska min frustration över att inte orka, när jag egentligen ville orka....


Det är svårt att förklara vad som händer när jag är med människor, men i stort tror jag det handlar om att jag på något vis ser och hör allt i detalj. Sen försöker jag tolka allt i detalj. Det blir ju i längden väldigt jobbigt och ohållbart. Ibland undrar jag om jag har någon diagnos....men numer tänker jag inte så mycket på det och bryr mig inte heller. Tror jag...


Så om jag ska försöka mig på att förkorta hela den här förklaringen så går det ut på att jag inte orkar vara tillsammans med människor alltför länge pga att jag då blir uttröttad mentalt.


Där har vi antagligen förklaringen till att jag inte har klarat av arbetslivet. Jag blir mentalt stressad och sjuk. Egentligen skulle jag haft ett enmansjobb och kontakten med människor skulle vara helt baserad på min egen ork. Men såna jobb är sällsynta...ja förresten...bonde kanske?!? 


Nåja, igår kväll när alla gästerna gått hem och jag skulle somna inför natten....ja, då kom ångesten. Jag låg i ungefär 2 timmar med ångesten som pendlade fram och tillbaka. Till slut lyckades jag ändå somna.

Det är det som är skillnaden från förr. Numer vet jag att det är ångest, jag vet också att jag kan klara den. 

Med lite andning och mys med Agnes, min katt   så slappnade till slut hjärnan av. Men jag kände det tydligt när jag skulle varva ner att hjärnan var hyperstressad....

och detta på grund av något som jag ju egentligen tycker är roligt!! 

Där kan jag ju tycka att min hjärna kan slappna av lite...men icke.


Men i stort är det ändå ok. Jag har bestämt mig för att en gång för alla inte bry mig om att min ångest poppar upp då och då. Den får helt enkelt inte ta över mitt liv.


Men jag är enormt tacksam för att jag inte har ett arbete att gå till. För det betyder att jag orkar med mitt liv trots allt. Tack Sverige för att jag får leva ett bra liv! Det är ju tack vare er andra som jag kan göra det! Och politikerna som bestämt att det går an att vara sjukskriven på heltid. Tänk om jag varit född i ett annat land....frågan är hur mitt liv då sett ut....

   

Av Margita - 17 januari 2015 19:56

 

Det här gänget förgyllde min dag idag. Tänk att vi alla fick plats runt vardagsrumssofforna med vårt kaffe. Härligt. Jag tog hjälp av 2 småbord förutom det vanliga soffbordet.   


Bilden är ju inget vidare som ni ser. Men jag bjuder ändå på den.


Vi hade det trevligt och jag bjöd på en köttfärssoppa. Inte ofta jag äter köttfärs numer faktiskt, men idag fick bli ett undantag.


Soppan blev väldigt god och här är receptet om ni själva vill pröva.


HET KÖTTFÄRSOPPA  

Detta behöver du till soppa för 4-6 personer

500 g nötfärs

125 g bacon

1 gul lök

2 morötter, grovrivna

690 g finkrossade tomater

5 dl kokosmjölk

2-3 vitlöksklyftor

½ röd chili

3 tsk paprikapulver

1 tsk spiskummin

1 tsk eldigt örtsalt

1 krm grovmalen svartpeppar

1 krm cayennepepper

En näve färsk basilika

En näve persilja

Olivolja eller kokosolja att bryna i


Så här gör du:

Skala och hacka löken. Skala morötterna och riv dem grovt.


Bryn löken gyllene i en stor gryta tillsammans morötterna och lite olja.


Klipp ner bacon. Tillsätt nötfärs och låt lök, bacon och nötfärs steka ihop tills färsen är genomstekt.


Häll i de finkrossade tomaterna och kokosmjölken.


Rensa och finhacka chilin.

Tillsätt chilin och pressa i vitlöksklyftorna.

Häll i övriga kryddor och rör om.

Hacka basilika och persilja och rör ner även dessa i soppan.

 

Låt soppan koka upp.

Nu är soppan klar att avnjutas kanske tillsammans med ett valfritt gott paleobröd så som mandelmjölsbröd, valnötsbröd, formbröd på kokosmjöl eller varför inte lite fröknäcke!

 

Receptet och texten har jag hämtat här! 

Av Margita - 16 januari 2015 20:35

Nu ska jag erkänna en sak.   


Det blev ingen bakning igår...

Jag behövde 4 dl mandelmjöl och när jag läser på prislappen i affären så svimmar jag nästan...86 kr för en förpackning!

Alldeles för dyrt för mig som lever på sjukpension. Det får helt enkelt vara.


Det blir ingen Paleo till kaffet kära familjen Johnson och kära dotter. 

Hoppas ni klarar er ändå!   


Familjen Johnson är min dotters svärfamilj. Kan man säga så?   

Ja, ni fattar. Det är hennes sambos familj alltså och jag har bjudit hela gänget på middag imorgon.

Vi blir 8 personer och jag ska bjuda på Paleomat.


För övrigt var jag idag över en sväng till mamma och "vaktade" henne när pappa uträttade ett ärende. Mamma har svårt för att vara ensam. Hon blir ofta orolig när hon är ensam så vi försöker vara hos henne när pappa vill eller behöver göra saker utanför hemmet.


Medan mamma och jag sitter och spelar canasta ringer pappa och säger att han och min syster kommer snart och kaffebröd har de med sig.


Jahaja, sa mamma och jag. Är det inte semlor så får de inget kaffe!   


Men till vår stora lycka var det just semlor! Och inte vilka semlor som helst utan surdegssemlor från surdegsbageriet i Kungälv.


De var smaskiga! Tack pappa! 

Har du ätit semla än?  


Av Margita - 15 januari 2015 10:17

Idag ska jag trotsa den hårda vinden och köpa ingredienser till ett bak.

Har bjudit min dotters "svärföräldrar" och dotterns sambos syster med respektive på middag till helgen.


Har tänkt mig att den ska gå i Paleos tecken.

Vad då Paleo?....kanske du undrar...


Jo, min dotter har sen tidig barndom haft mycket besvär med sin mage. Ont, ont...  

När hon så började med LCHF-kost blev den betydligt bättre och numer äter hon enligt Paleo och magen mår prima.

Det är ju kanon tycker jag. Även om jag inte är så mycket för speciella dieter så är det ju ändå underbart att hon hittat något som är bra för henne.


Vad är då Paleo?

För att göra det väldigt enkelt kan det förklaras med att det är mat som människan åt när vi var samlare och jägare. Alltså ingen odlad mat.


Läs mer här.


Man kan tycka att det inte blir så mycket mat över att äta men det blir det faktiskt.

Fast jag som odlare skulle ju sakna bönor, som man inte äter. 


Och mejeriprodukter....ingen grädde...  njaa....

Boskap har ju människan haft i urminnes tider och odlat har vi ju också gjort väldigt länge....eller ja....ser man bakåt så är väl den perioden inte så länge, men ändå.


Som sagt, jag är ändå lite nyfiken på hur det skulle vara att äta bara Paleo. Jag har själv en krånglande mage så det skulle vara värt att pröva ändå. Men tvivlar på att jag har disciplin nog för det.  

Här finns förresten en lista på allt du kan äta enligt Paleo. Det är ju en del, men inälvsmat....blää...det trodde jag vi slutat med.   


En Paleomatpyramid! 

 

Där finns ju smör med....  

Av Margita - 14 januari 2015 17:55

Detta är ett sponsrat inlägg.


Det finns några länder jag gärna skulle besöka och bland de är bland annat Grekland.

Har aldrig varit där tyvärr.


Det som lockar mig dit är främst maten och att havet oftast inte är långt bort. 


Min syster var där och tåg - och båtluffade på 70-talet. Det är ett tag sen nu....

Jag var också ute och tågluffade men kom aldrig till just Grekland.


Skulle jag få för mig att åka dit då skulle jag gärna välja att träna samtidigt.

Tänk att få utöva yoga precis vid stranden eller ännu hellre stranden. Det vore ju helt underbart!

Eller varför inte lite vattengympa i poolen? Och sen en drink på det! Huva! Jag vill!   


Jag skulle också absolut se mig omkring och inte ligga på stranden hela tiden. Det är inget för mig.

Åtminstone inte för länge, bara i små doser så jag får känna på Medelhavet.

 


Men att få uppleva lite kultur är ett måste för mig när jag är utomlands. Det är alltid spännande!


Titta här så lockande! Vill dit! 


Av Margita - 13 januari 2015 12:54

Nu är mamma hemma igen.

Det visade sig att hon hade lunginflammation.


Hoppas nu hon snabbt blir av med den! 


Här är mamma inte gammal...  

     

Av Margita - 12 januari 2015 20:32

Mamma ligger på sjukhuset igen.

Hon fick bröstsmärtor igår natt men läkarna hittar ingenting mer än att hennes infektionsvärde är för högt.


Hon får antibiotika idag och hem kommer hon inte förrän värdena har gått ner.

Skönt att det inte var nåt annat ändå!


Var och hälsade på henne idag och vi tog en promenad i sjukhuset.

Hon är vid gott mod, som alltid.   


Kära lilla mamma   

 

Av Margita - 11 januari 2015 16:01

Är du sugen på förnyelse hemma?

Kanske du söker något vackert eller något djärvt att ha på väggen?


Då tycker jag du ska titta in hos desenio.se.

Där finns mycket att välja på, i olika prisklasser.


Canvastavlor och posters eller prints verkar vara moderna om jag förstått det rätt.



Här är en canvastavla jag gärna skulle vilja ha hemma.

Eller varför inte denna fräcka för att påminna mig om att jag vågar!   

 

Hemma hos mig finns lite blandat vad gäller bilder på väggen.

Dels gamla "vanliga" tavlor som är arv från en moster. 

Har också en gammal skolplansch som jag älskar.

Sen vimlar det av foton på mina barn....  

Och lite annat som jag gillar, mest är det blommor, havslandskap och olika porträtt av kvinnor som jag nästan samlar på verkar det som. 


Något som finns hos desenio är ljudabsorbenter.

Helt klart suveränt om man har ett större rum där man behöver få bort ekokänsla. 

För min egen del bor jag i en liten lägenhet och jag inbillar mig i varje fall att jag inte behöver det, men kanske ändå att det påverkar musiken som spelas i ett rum.


Gå in på sidan och få inspiration!




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards