S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 6 februari 2015

Paleo dag 4....

Av Margita - 6 februari 2015 17:45

.....och jag mår väl ok men....

jag längtar efter en bit bröd, riktigt bröd med smör på.   

Kanske en bit god ost.

 

Längtar också efter en mer varierad kost. Middagarna i Paleo är helt ok, smakar ok, men det fattas nånting. Den där snitsen. Det där som gör att man går i taket av lycka! 

 

Frukostarna är fortfarande ett bekymmer för mig. Då är min längtan efter en bit bröd som svårast.

 

Jag vet ärligt talat inte om jag orkar med att testa detta i 30 dagar till hundra procent.

Vi får se helt enkelt.

 

Idag åt jag till frukost 1 banan, 1 kokt ägg och en kopp kaffe. 

Middagen blev kyckling Fajitas. Helt ok rätt men lite uddlös i mitt tycke.

 

En egen kryddblandning gjordes som ströddes över kycklingen tillsammans med hackad lök och paprika under stekningen. Egentligen skulle kycklingen strimlas men det orkade inte jag.   

 

Kryddblandningen består av:

2 tsk oregano

2 tsk chilipulver

2 tsk spiskummin

1 tsk vitlökspulver

1 tsk lökpulver

1 tsk paprikapulver

1 tsk havssalt

1 krm cayennepeppar

 

Här steker jag kycklingbenen en liten stund innan jag lägger till paprika och lök. 

Till den här rätten kan man ha guacamole, en hemgjord salsa eller hemgjorda Paleo Tortilla chips. Inget av det orkade jag heller göra....

Däremot hade jag en sallad till: ruccola, babyspenat, tomater och sesamfrön.

Sallad är viktigt att ha till varje måltid.

 

Förresten så mejlade jag undervarttak om min undring över varför man inte äter bönor i Paleo.

Så här svarade de:

 

"Baljväxter är något som har kommit i samband med jordbruket, man har genom selektiv odling gjort dem ätbara (de var tidigare giftiga, och är detta fortfarande i viss mån). Dessutom innehåller baljväxter antinutrienter vilka binder mineraler och näringsämnen till sig, det gör att din kropp inte kan ta till sig dessa och det blir i princip ett minussaldo när man äter dessa."

 

Det var intressant info. Har inte hört tidigare att baljväxter skulle vara giftiga. 

Men då fick jag ju läsa på och visst är de giftiga....precis som så mycket annan mat är som vi äter.

Det gäller att förhålla sig kritisk till det mesta, det är i alla fall mitt motto.

Jag köper inte vad som helst.


Ok, Paelo äter inte bönor för att de är giftiga.

MEN, säger jag då, om man kokar bönorna så FÖRSVINNER giftet och kvar blir bra proteiner!

Så varför skippa bönorna?

Tänker inte jag göra! 


Läs mer här om "gifter" i maten! Mycket tänkvärt och sansat enligt mig.

Det är sån kunskap som behövs när man kommer i diskussion med människor som äter strikta dieter.

 

För övrigt vill jag verkligen säga till Paleos försvar att de äter ju för övrigt väldigt bra mat. Det är ett bra tänk vad gäller:

 

bara rena råvaror

ekologiskt så långt det är möjligt

 

 



 
 
luvcatz

luvcatz

6 februari 2015 20:20

Hahaha, vilken spännande diet. Varför har du hoppat på den?

Ha en fin kväll :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

 
luvcatz

luvcatz

6 februari 2015 20:33

Oh, vad kul, var i FLorida har du släkt? Jag har hyrt en mustang cab o ska blåsa runt i två veckor

ja, jag ser tatueringar som utsmyckningar på min kropp :)

Nr 1 är ett porträtt på barnen som små - vä överarm
Nr 2 är katt tassar som går över skuldran
Nr 3 är en groda med krona som sitter på hö vad med grässtrå i munnen
Nr 4 gjorde jag i Australien, vart betagen av urbefolkningens vackra konstart - en fotlänk med symbolen för kvinna o d fem heliga vattenhålen vid Ayers Rock
Nr 5 är på hö underarm, symbol för vattumannen o texten sum quod sum - jag är den jag är :)
Nr 6 blir körsbärsblommor på nyckelbenet :) Som ett halsband

http://luvcatz.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards