S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 10 februari 2015

Paleo dag 8

Av Margita - 10 februari 2015 10:04

Nu har jag ätit Paleo i en vecka och jag har gått ifrån dieten 2 gånger.

Den första var i lördags då jag var bjuden på 60-årskalas. Inte klarade jag av att skippa underbart goda sallader med baljväxter i eller hummus, som jag älskar. Det blev en god chokladkaka också till dessert.

Man måste ju vara social!   

 

Sen fick jag akut hunger en dag när jag var hos mina föräldrar och de hade precis köpt ett bröd så det blev 2 mackor med ost på....

 

Jag tar inte så hårt på detta. Har förstått att det är ganska så svårt att gå över från "vanlig" diet till Paleo. Grejen är att man ska gå över från att vara sockerberoende till fettberoende. Kanske jag uttrycker det fel, men i vilket fall finns det knappt något socker i Paleo. I alla fall inte det vita raffinerade.

Och det sockret finns ju i nästan allting numer.....  

 

Jag har fortfarande svårast för frukosten. Men jag har lärt mig att dricka kaffe med en tsk kokosolja i. Ganska så ok faktiskt! 

 

Mycket god mat kan man också äta med Paleo. 

Och ska man sammanfatta Paleo kort så kan man säga att man äter allt utom spannmål, mejeriprodukter och processade matvaror. Allt ska vara naturligt och helst också ekologiskt.

Det är verkligen bra mat som jag ser det. Men jag saknar mina mackor...har ännu inte prövat att baka något på Paleovis men får väl snart göra det.

 

I helgen bjöd jag min dotter och mina föräldrar på Paleofika och det blev succé. En jättesmarrig kladdkaka, utan socker och utan mjöl, helt suveränt god!

 

Här är receptet om ni vill pröva.

 

Kladdkaka med smak av mint

 

INGREDIENSER KLADDKAKA:

15 st färska dadlar

1 dl riven kokos

2 dl mandelmjöl

5 msk raw kakao

4 msk kokossocker

1 tsk bakpulver

1 tsk äkta vaniljpulver

2 tsk torkad pepparmynta

1 nypa havssalt

2 st ägg

0,5 dl kokosolja

Bakpulvret kan uteslutas. 

 

Så här gör du: 

Sätt ugnen på 175 grader

Smält kokosoljan

Kärna ur dadlarna och lägg i en matberedare, använd knivbladen

Tillsätt kokosen och mixa ihop till en smet

Mortla pepparmyntan i en mortel

Blanda samman mandelmjöl, raw kakao,, kokossocker, bakpulver, äkta vaniljpulver, pepparmyntan och havssalt

häll ner i dadel- och kokossmeten

Mixa samman

Tillsätt äggen och mixa igen

Häll på den smälta kokosoljan och mixa igen

Pensla en springform med kokosolja, häll ner smeten i formen och jämna till

Grädda i ugnen i 8- 10 minuter till kakan fått en tunn torr yta

Låt kakan svalna och låt den sedan stå i kylen minst en timme innan servering


Servera gärna med vispad kokosgrädde.


Denna kaka är fantastisk god och det bästa är ju att den är helt naturlig. Inget socker....faktiskt håller jag med min dotter när hon säger att den är godare än en vanlig kladdkaka. Kanske för att jag älskar dadlar! 

Foto: Ellen Björktegen  

 
 
ellen

ellen

10 februari 2015 14:21

mamma, nej nej nej. fel! "Grejen är att man ska gå över från att vara sockerberoende till fettberoende." heeeeeelt fel.

http://ellfi.blogg.se

 
Ida

Ida

10 februari 2015 18:56

Kokosolja i kaffet låter spännande? Blir det inte alldeles flottigt? :o Själv har jag havredryck eller mandelmjök i mitt kaffe. ;) Plus lite kanel eller vaniljpulver.

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards