S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2015

Av Margita - 19 februari 2015 10:27

Den här LP:n fanns i min skivsamling när jag var i 20-årsåldern och just den här låten och skivan i sin helhet "Tapestry" lyssnade jag helt enkelt sönder.


Jag kommer ihåg att jag ofta tittade på skivans omslag och längtade efter att själv få ha det precis så - en katt, långt fluffigt hår, en bänk vid fönstret med fin gardin   


Men visst är hon bra, Carole King!

Lyssna gärna till texten. Den tröstade mig genom en ostadig 20-årsålder.

Av Margita - 16 februari 2015 18:08

Min mamma, som snart blir 85 år, drabbades ju av stroke i början av oktober förra året.

Det har varit en orolig tid, både för henne och för oss andra. 

Den första tiden var hon lite förvirrad och hade väldigt svårt för att kommunicera. Hon kunde inte hitta orden. Gången blev däremot nästan helt perfekt ganska så omgående. Hon strosade omkring i lasarettskorridoren för att få motion. Det i sig var ett mirakel eftersom hon tidigare hade svårt för att gå ordentligt pga en skada då hon bröt lårbenet. Men nu går hon riktigt bra och ibland även utan rollator. 


Efter drygt 4 månader har hon fortfarande svårt att hitta vissa ord men vi i familjen tycker inte det stör. Det är mest mamma själv som blir frustrerad och det kan man ju förstå.

Sen blir hon väldigt trött mycket fortare än förut. Och det är inte en fysisk trötthet. Det är hjärnan som blir trött, ett vanligt symptom efter en stroke.


Sen finns det vissa andra förändringar också som man inte märker av om man träffar henne en kort stund men som vi andra märker av. Hon rör till det rätt så mycket, men hon är hela tiden medveten om att hon gör det, så i slutänden är det ju inte så farligt ändå.

 

Mamma har alltid varit envis och det är en jättebra egenskap att ha nu. Hon tränar varje dag, både fysiskt och mentalt. Vi gör olika bokstavslekar och hon löser korsord. Hon tränar på att baka, det var ett stort nöje för henne förut. De första bröden blev sådär....men nu, för några dar sen, ett helt perfekt bröd!

Du är en kämpe mamma!   


Men oron, den kan vara svår. Det är vanligt att man efter en stroke blir orolig och att den oron visar sig på olika vis. Mamma tycker till exempel att det är lite läskigt att vara ensam. Kanske det delvis beror på att hon har förändrad tidsuppfattning.


Jag höll henne sällskap häromdan när pappa var tvungen att gå på ett möte. När det gått en kvart blev mamma orolig och tyckte att vi skulle ringa pappa och fråga varför han inte kommit hem än....

Då frågade jag mamma hur lång tid hon trott att det gått som vi varit själva utan pappa. En timme svarade hon....


Men hon har väldigt bra ordförråd och vissa saker kommer hon ihåg väldigt bra. Som till exempel den här ramsan som jag aldrig hört förut. Den har poppat upp i hennes minne.


 

Av Margita - 15 februari 2015 19:26

Hade tänkt visa er en video här men det går inte att ladda upp här just nu på Bloggplatsen. Vet inte var felet ligger, troligen i min konstrande dator....den blinkar och har sig....  


Så då får jag bjuda på en bild istället.

 

Ser ni vad som börjar komma upp bredvid buxbomen?

Härligt! 

 

 

Av Margita - 14 februari 2015 16:16

Hoppas ni alla har en riktigt fin 

Alla hjärtans dag!


 

Av Margita - 13 februari 2015 17:23

På 10:e dagen i Paleo30dagar-utmaningen hoppade jag av....

Jag orkade inte längre.

Mådde uruselt, ont i magen, trött och deppig....

Kände att paniken började slå till, så jag bestämde mig för att hoppa av.

 

Och idag har vi fått mejl från bloggen som driver denna utmaning att det är precis så här (som jag beskrivit ovan) som vi antagligen känner oss just nu. Det är i den här perioden det är som jobbigast för kroppen. 

Så här skriver de i mejlet:


"Jobbig vecka

Det som sker för de flesta nu brukar upplevas som det jobbigaste under hela utmaningen. Man har minskat rejält på kolhydraterna, mot en ”vanlig” kost, så kroppen får inte tillräckligt med energi av dessa. Den är van med ett konstant intag och en snabb energiomvandling. Den mängden fett ni äter ska mer än väl kompensera men kroppen har ännu inte lärt sig hur den ska utvinna all den energin… Detta är anledningen till att man är så trött och matt. Man kan få lite hjärnspöken också, håglöshet och grubblande är vanligt under denna vecka. Mycket känns tråkigt och rutinmässigt, den där kicken man fick i början har avtagit och inget tycks hända. MEN det gör det, kroppen håller full aktivitet och försöker förstå hur den ska ta tillvara på all energi som finns i Paleo kosten. Dessutom är det nu man börjar forma om sig, kläderna sitter kanske inte riktigt likadant längre och om man skulle ställa sig på vågen (men det gör ni ju inte än;)) så kanske en nedgång skulle synas."


Jo, det förklarar väl kanske varför jag kände mig så usel...men jag kan inte hitta någon motivation till att äta Paleo längre. Jag är helt enkelt för glad i livsmedel där det används vetemjöl. Dessutom älskar jag både att odla och äta bönor och baljväxter äts inte. Nej, det passar inte mig det här.


DÄREMOT!

Äter man Paleo så äter man väldigt mycket BRA mat! Så det tänker jag helt klart fortsätta med, även om jag också innan ätit mycket bra mat (tycker jag själv).


Det innebär att jag tänker äta ekologisk mat så långt det bara går.

Jag tänker också att jag skippar så många produkter som möjligt där det ingår mycket socker, till exempel "vanlig" kakao. Då köper jag hellre raw kakao


Försöka äta mindre mackor och livsmedel med mycket vitt vetemjöl. Men semlan ratar jag ALDRIG!

 

Något sött och gott måste man få unna sig, bara det inte blir varje dag! 


Jag tänker också fortsätta att äta baljväxter. De är ju så härliga att odla och att sluta äta hummus, nej aldrig i livet! 

Men såna här kakor kommer inte att slinka ner i min mun alltför ofta, den var nämligen alldeles för söt! Hur nu något kan vara det?! 

 

Ovanstående kaka tog jag bara några bitar av samma dag som jag gav upp...nämligen igår...men jag kunde inte äta upp den, den var för söt...inbillning kanske...eller...  


Jamen såna kakor kan man ju verkligen vara utan. 

Men det är roligt att fika och väldigt socialt med fika och vad i tusan ska man äta när man är strikt Paleo?? Jag kände mig asocial allt för ofta.

Här är jag i alla fall social.

 

Fast mamma kom bara med på ett hörn...  


Jag tänker också pröva att baka några Paleobröd och se vad jag tycker om dem. 


Min slutsats är att för min egen del äter jag varierat av allt, men mest av:


grönsaker

rotfrukter

frukt

kyckling

fisk


Kött äter jag inte så mycket av. Mest för att det är så dyrt om jag ska vara helt ärlig. Blir det kött nån gång så blir det oftast lövbiff. Nån enstaka gång karrékotletter för det tycker jag är väldigt smarrigt.


Jag har fått en del att tänka på under den här korta tid jag var med i utmaningen och jag är glad att jag var med. Mitt mål var faktiskt i första hand att få inblick i den mat som min dotter äter och att lära mig mer. Nu känner jag inte längre "panik" när hon kommer på besök och jag ska bjuda på middag och fika. Nu vet jag precis vad jag kan göra! 


Så välkommen hit kära dotter. Nu blir det Paleomat här varje gång du kommer! 



Av Margita - 12 februari 2015 13:13

Häromdan lyckades jag fånga ögonblicket när Agnes fick syn på den allra första flugan för i år.

Kanske våren är på gång så smått?

Fast idag är det en gråmulen dag, regnar lätt, och jag är så vintertrött....


Men gläds åt Agnes flugjakt!   


 

Av Margita - 10 februari 2015 19:33

Har missat zumban 2 gånger....  

Första gången var helt ok. Jag hjälpte mamma till logopeden när pappa var sjuk.

Men andra gången som jag missade då var jag sjuk och....arg för att jag var sjuk...  


Men igår, måndag, min heliga dag...då var det dags igen och nu ska ni få höra något roligt.


Jag är en människa som gillar att ha kontroll, men jag försöker släppa på det så mycket jag kan, för annars lurar ångesten om hörnet när jag inte är lika bra som jag vill vara.


Jag har haft lite svårt för nästan alla steg i zumban den här terminen...


Så igår vid zumban så tänkte min hjärna så här:

"nu är jag trött efter förkylningen och jag är trött, trött, trött....jag kommer inte att orka att dansa ordentligt...jag kommer att ta det väldigt lugnt...för jag kan ju inte anstränga mig för mycket så tätt inpå en förkylning även om jag känner mig frisk nu..."



så vad hände?

Jo, jag dansade för allt vad jag var värd, blev svettig som tusan, och tog ut mig ordentligt OCH jag kunde plötsligt så gott som alla steg....  


Haha, det var HELT UNDERBART! 

Vill man bli salig av lycka ska man dansa zumba!

 

Anledningen till att jag plötsligt kunde alla steg, och hängde med i rytmerna, var säkert som ledaren Susanne sa, att jag släppte kontrollen och att jag inte utövade någon press på mig själv att prestera.

 

Här finns lite info om olika danssteg i passet zumba!

 

Av Margita - 10 februari 2015 10:04

Nu har jag ätit Paleo i en vecka och jag har gått ifrån dieten 2 gånger.

Den första var i lördags då jag var bjuden på 60-årskalas. Inte klarade jag av att skippa underbart goda sallader med baljväxter i eller hummus, som jag älskar. Det blev en god chokladkaka också till dessert.

Man måste ju vara social!   

 

Sen fick jag akut hunger en dag när jag var hos mina föräldrar och de hade precis köpt ett bröd så det blev 2 mackor med ost på....

 

Jag tar inte så hårt på detta. Har förstått att det är ganska så svårt att gå över från "vanlig" diet till Paleo. Grejen är att man ska gå över från att vara sockerberoende till fettberoende. Kanske jag uttrycker det fel, men i vilket fall finns det knappt något socker i Paleo. I alla fall inte det vita raffinerade.

Och det sockret finns ju i nästan allting numer.....  

 

Jag har fortfarande svårast för frukosten. Men jag har lärt mig att dricka kaffe med en tsk kokosolja i. Ganska så ok faktiskt! 

 

Mycket god mat kan man också äta med Paleo. 

Och ska man sammanfatta Paleo kort så kan man säga att man äter allt utom spannmål, mejeriprodukter och processade matvaror. Allt ska vara naturligt och helst också ekologiskt.

Det är verkligen bra mat som jag ser det. Men jag saknar mina mackor...har ännu inte prövat att baka något på Paleovis men får väl snart göra det.

 

I helgen bjöd jag min dotter och mina föräldrar på Paleofika och det blev succé. En jättesmarrig kladdkaka, utan socker och utan mjöl, helt suveränt god!

 

Här är receptet om ni vill pröva.

 

Kladdkaka med smak av mint

 

INGREDIENSER KLADDKAKA:

15 st färska dadlar

1 dl riven kokos

2 dl mandelmjöl

5 msk raw kakao

4 msk kokossocker

1 tsk bakpulver

1 tsk äkta vaniljpulver

2 tsk torkad pepparmynta

1 nypa havssalt

2 st ägg

0,5 dl kokosolja

Bakpulvret kan uteslutas. 

 

Så här gör du: 

Sätt ugnen på 175 grader

Smält kokosoljan

Kärna ur dadlarna och lägg i en matberedare, använd knivbladen

Tillsätt kokosen och mixa ihop till en smet

Mortla pepparmyntan i en mortel

Blanda samman mandelmjöl, raw kakao,, kokossocker, bakpulver, äkta vaniljpulver, pepparmyntan och havssalt

häll ner i dadel- och kokossmeten

Mixa samman

Tillsätt äggen och mixa igen

Häll på den smälta kokosoljan och mixa igen

Pensla en springform med kokosolja, häll ner smeten i formen och jämna till

Grädda i ugnen i 8- 10 minuter till kakan fått en tunn torr yta

Låt kakan svalna och låt den sedan stå i kylen minst en timme innan servering


Servera gärna med vispad kokosgrädde.


Denna kaka är fantastisk god och det bästa är ju att den är helt naturlig. Inget socker....faktiskt håller jag med min dotter när hon säger att den är godare än en vanlig kladdkaka. Kanske för att jag älskar dadlar! 

Foto: Ellen Björktegen  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards