S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2015

Av Margita - 8 februari 2015 15:58

Igår förgylldes min dag. Min kära dotter kom på besök.

Jag bjöd på Paleomiddag och senare kom även mina föräldrar på Paleofika.


Men sen.....hmmm

Vi var bjudna på 60-årskalas på kvällen och där bjöds det på allehanda gott. Tror ni jag klarade av det?

NEJ! 


Jag åt glatt av maten som bjöds....hummus, goda sallader, fantasiska bröd med fetaost och på det en ljuvlig chokladkaka. 

Men jag har inte så dåligt samvete. Det var bra mat, men det var inte Paleo så jag har ju brutit mot utmaningen....


Tänker att jag börjar om nu....för jag vill testa så mycket jag kan om min mage kanske blir lugnare av Paleomat. Jaja, shit happens...som de säger.   


Läs mer om lördagen i min dotters blogg.

Av Margita - 6 februari 2015 17:45

.....och jag mår väl ok men....

jag längtar efter en bit bröd, riktigt bröd med smör på.   

Kanske en bit god ost.

 

Längtar också efter en mer varierad kost. Middagarna i Paleo är helt ok, smakar ok, men det fattas nånting. Den där snitsen. Det där som gör att man går i taket av lycka! 

 

Frukostarna är fortfarande ett bekymmer för mig. Då är min längtan efter en bit bröd som svårast.

 

Jag vet ärligt talat inte om jag orkar med att testa detta i 30 dagar till hundra procent.

Vi får se helt enkelt.

 

Idag åt jag till frukost 1 banan, 1 kokt ägg och en kopp kaffe. 

Middagen blev kyckling Fajitas. Helt ok rätt men lite uddlös i mitt tycke.

 

En egen kryddblandning gjordes som ströddes över kycklingen tillsammans med hackad lök och paprika under stekningen. Egentligen skulle kycklingen strimlas men det orkade inte jag.   

 

Kryddblandningen består av:

2 tsk oregano

2 tsk chilipulver

2 tsk spiskummin

1 tsk vitlökspulver

1 tsk lökpulver

1 tsk paprikapulver

1 tsk havssalt

1 krm cayennepeppar

 

Här steker jag kycklingbenen en liten stund innan jag lägger till paprika och lök. 

Till den här rätten kan man ha guacamole, en hemgjord salsa eller hemgjorda Paleo Tortilla chips. Inget av det orkade jag heller göra....

Däremot hade jag en sallad till: ruccola, babyspenat, tomater och sesamfrön.

Sallad är viktigt att ha till varje måltid.

 

Förresten så mejlade jag undervarttak om min undring över varför man inte äter bönor i Paleo.

Så här svarade de:

 

"Baljväxter är något som har kommit i samband med jordbruket, man har genom selektiv odling gjort dem ätbara (de var tidigare giftiga, och är detta fortfarande i viss mån). Dessutom innehåller baljväxter antinutrienter vilka binder mineraler och näringsämnen till sig, det gör att din kropp inte kan ta till sig dessa och det blir i princip ett minussaldo när man äter dessa."

 

Det var intressant info. Har inte hört tidigare att baljväxter skulle vara giftiga. 

Men då fick jag ju läsa på och visst är de giftiga....precis som så mycket annan mat är som vi äter.

Det gäller att förhålla sig kritisk till det mesta, det är i alla fall mitt motto.

Jag köper inte vad som helst.


Ok, Paelo äter inte bönor för att de är giftiga.

MEN, säger jag då, om man kokar bönorna så FÖRSVINNER giftet och kvar blir bra proteiner!

Så varför skippa bönorna?

Tänker inte jag göra! 


Läs mer här om "gifter" i maten! Mycket tänkvärt och sansat enligt mig.

Det är sån kunskap som behövs när man kommer i diskussion med människor som äter strikta dieter.

 

För övrigt vill jag verkligen säga till Paleos försvar att de äter ju för övrigt väldigt bra mat. Det är ett bra tänk vad gäller:

 

bara rena råvaror

ekologiskt så långt det är möjligt

 

 



Av Margita - 5 februari 2015 19:38

Min granne ovanpå mig är en riktig entreprenör och hudvårdsterapeut.


Hon arbetar dessutom med direktförsäljning av vissa hudvårdsprodukter och hon ville att jag skulle få höra hur det fungerar. Jag fick verkligen mycket att bita i kan jag säga och det som fångade mitt intresse var nog framförallt att man har möjlighet att välja lite olika saker att sälja. Dessutom har de några projekt där man också kan vara med. Till exempel kan det handla om att ge barn i Malawi näringsrik mat. 


Det hela fungerar på ett alldeles speciellt sätt och det kommer att ta tid att sätta sig in i det hela på ett bra sätt. 


Ni som känner mig vet att jag inte är så intresserad av smink eller bryr mig så mycket om hur folk ser ut, så länge de är fräscha förstås. Förstå mig rätt nu, det jag menar är att det där med utseende får inte överväga när man bedömer en människa eller när man ser till sig själv. Utseendet är alltid sekundärt.


Däremot vill väl de allra flesta se så snygga ut som möjligt, det vill även jag, men frågan är vad man vill fokusera på här i livet. För mig är det där med smink en rolig grej jag kan göra ibland men inget måste.


Så idag hände det som jag väl aldrig trodde att jag skulle göra. Jag fick en hudpeeling, nej, det hette inte riktigt så, men det var väl det som det handlade om i alla fall.


Det var riktigt skönt kan jag säga och jag skulle gärna göra om det.

Och nu tänker jag skrämma er lite med några bilder....  


Före behandlingen, det är min högerhalva som behandlats, alltså till vänster i bilden.

   

och efter

     

Ser ni nån skillnad? Lite syns det väl i alla fall.   

Kanske mycket till och med....i vilket fall var det en skön behandling som jag gärna gör om. Som jag sa förut.   

 

 


Av Margita - 4 februari 2015 11:21

Inser nu att Paleokost vilar rätt mycket på kokos och ägg.

Men jag som är i övre medelåldern har väldigt svårt för att äta fler än ett ägg per dag. Det har jag fått höra inte alls är nyttigt...

Kokos har jag lite svårt för och det beror antagligen på att jag som liten var tvungen att ta en avskyvärd medicin inför en undersökning på lasarettet och kokossmaken påminner om den medicinen. I många många år tålde jag inte ens lukten, men nu kan jag i alla fall äta lite kokos. Men inte för mycket, då växer det i munnen.


Idag till exempel bestämde jag mig för att äta något annat än Paleogröten så det blev ett kokt ägg, 2 fröknäcke, lite nötter och kaffe med kokosolja i. 


Det var kaffet jag knappt fick i mig. Uuuhhh   Inte gott alls...

Bild lånad av ceciliafolkesson.se 


Får genast tillägga att det är många som tycker om smaken.

Jag funderar på om det kan vara så att det är sockret jag saknar....  

I denna kost existerar den ju inte, förutom i frukten då och vissa grönsaker och rotfrukter väl om jag inte helt är ute och cyklar. 

Men jag är ju van vid mackor till frukost och det är säkert mer socker i dem än vad jag vill veta.


Nåja, jag tänker inte bli en slav under denna diet, för jag tror inte på "läror", utan min filosofi är mer att ta det som är bra från alla läror, i så fall. Och lite smör nån gång då och då är säkert nyttigt! 


Men nu gör jag ju denna utmaning...så då får jag försöka hålla mig....aaahhh   


Jag undrar också varför man inte får äta bönor i denna kost!?! 

Ska mejla och fråga utmanarna undervarttak.


   

 

Av Margita - 3 februari 2015 11:32

.....och den kunde väl ha börjat bättre...är jättetrött och fortfarande hängig från förkylningen. Tog jag ut mig igår? Nej, strunt i det, men idag blir en trög dag, tjock i huvet, usch....jag vill bli frisk!!   


Nåja, började dan med Paleokokosgröt. Ingen höjdare enligt mig. Smakade ingenting förutom de kryddor som tillsatts. Jag hade viss svårighet att få ner det faktiskt, men så lade jag till ett halvt äpple i klyftor och då gick det bättre. Så jag ska nog testa några andra frukostalternativ.


Kaffe måste jag ha på morgonen och jag vill (eller "måste") ha nåt till kaffet så idag fick det bli kaffe efter gröten och två fröknäcke till det. Fröknäcket har förresten min dotter bakat till mig. Tack Ellen! 


Nu har jag en disk att ta hand om (varför staplas alltid disk i mitt kök?? Fröken Inga syns inte till nånstans....hon som ska hjälpa till med disken....jag HATAR verkligen att diska. Har ingen diskmaskin men vill inte heller skaffa i dagsläget. Jag måste prioritera vart pengarna ska gå och än så länge väljer jag andra saker. 


Ska försöka ta mig ut en sväng också fast allra helst har jag bara lust att slöa i soffan idag.   


 

Av Margita - 2 februari 2015 11:25

Har tvättat håret och duschat....vad skönt! 

Är fortfarande lite svag, men definitivt på bättringsvägen.

Snart går jag iväg till mamma och pappa och tar en fika.


Sen ska jag inhandla lite mat till min utmaning.

Är en dag för sent med denna utmaning men det spelar mindre roll.

Idag har jag ätit vanlig frukost med mackor men från och med imorgon blir det Paleokokosgröt. Det tänker jag köra med mest hela tiden tills jag blir trött på den och det kanske jag blir snabbt.   


Så här gör du paleokokosgröt.


Sen ska det ätas kålpudding på paleovis och jag återkommer till den senare. Egentligen ska jag också äta omelett, men vet inte om jag hinner/orkar, fasligt vad mycket det ska ätas plötsligt!   Och mycket ägg är det också i menyn ser jag. Så många ägg vill jag inte äta, högst 1 per dag får räcka för mig.


Men det är ju helt ok att botanisera bland recepten som finns i bloggen undervårttak så jag kan fixa till en egen meny om jag vill. Det är ju bra!


Idag får jag skippa zumban   vågar inte ta ut mig när jag har kvar de här elaka virusarna i kroppen. En gammal tant får ta det lite lugnt....  


Min nya frukost

 



Av Margita - 1 februari 2015 17:22

......för då "får jag tid"....  att läsa!


Min syster lämnade över den här boken till mig häromdan


klicka på bilden så kan du läsa mer om boken

 

och jag är fullständigt tagen!

Jag kan inte sluta läsa, men nu är den snart färdigläst, en bok på över 480 sidor....och jag vill INTE att den ska ta slut! 

Som tur är så finns det två böcker till, för den här är nummer 1 i en trilogi.


Sättet författaren skriver på är lite annorlunda och för mig tog det några sidor innan jag hängde med.

Så helt fantastiskt hon har fångat tidsbilden! Hur kan man vara så klarsynt när man inte ens levt i den tid som hon beskriver? Det är alltid så fascinerande för mig att en människa kan ha så mycket insikt och förståelse för en annan människas inre och att i det här fallet skildra en så ung människas inre i den tid som var (1938) det är helt fantastiskt! Ja, jag vet, nu kom ordet igen, men vad ska jag säga? Det är bara så himla bra!! 


Det som slår mig när jag läser boken är hur tidsbundna vi människor är. Nånstans vet vi väl kanske av det lite till mans så där, men vi är faktiskt långt mer beroende av vår tid än vi vill tillstå.


Jag känner igen mycket av huvudpersonens tänk i denna bok. Och det gör jag för att min mormor, som var född år 1884, hade tankar och åsikter som passade in för ett liv i början av 1900-talet. Mormor födde flera barn varav min mamma var den sistfödda och hon föddes 1930. Mamma kände av mormors värderingar men mamma fick även ta del av den tid hon föddes in i. Sen kom jag 1952 och jag kände av mammas värderingar men fick även ta del av den jag föddes in i.....osv....


Men på något sätt känns det ändå som att det har varit en viktig brytpunkt här nånstans.

Var är jag inte riktigt klar över.


Men med all forskning inom psykologin så har vi människor ändå kommit långt.


När jag var liten bebis blev jag ammad var fjärde timme....när jag var 7 år och låg på sjukhus fick inte mamma och pappa vara där hela tiden om de ville, endast på besökstid och de förklarade inte heller för en rädd liten flicka vad som pågick, jag låg dessutom på en ensam sal.

När jag var liten skulle man fortfarande niga och bocka för "fint folk", dvs läkare, lärare och andra högtstående....man skulle hålla tyst och göra som andra sa, speciellt om man var flicka och var man både flicka och från arbetarklass....ja...då var det bara att bita ihop.

En pojke var så mycket mer värd än en flicka. Ännu 1981 när min son var nyfödd fick jag höra av några äldre damer: "men tänk vad skönt att den förstfödde är en son. Då kan du ju slappna av nu!" Får väl tillägga att detta sas i en lite fiskeby i norra Bohuslän, av äldre damer som sagt, men ändå...


Jag skulle kunna räkna upp så mycket mer men då blir ju detta inlägg en hel bok...nej, läs gärna boken istället och fundera över vilka tankar och mönster det är vi har idag som är tidsbundna!   




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards