S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 9 mars 2015

Första spadtagen för i år!

Av Margita - 9 mars 2015 18:22

Häromdan sken solen så lockande så jag begav mig av till min odlingslott.

Skippade både buss och cykel och promenerade iväg. Det tar ungefär trekvart att gå. I långsam takt.


Väl framme gick jag en inspektionsrunda och konstaterade att rådjuren mumsat på min benved.

Attans! Det borde jag ju tänkt på att de gillar benved...


Den ser inte vacker ut...

  

här är beviset på att rådjur varit framme

 

Får se om benveden hämtar sig...


Spaden togs fram och jag började gräva - och vad lätt det gick! Ingen tjäle i marken här inte. Så jag började förbereda för en rabatt utmed ena kanten.

     


Jag märkte att mina övningar på gymmet gjort verkan! Grävandet gick mycket lättare än vad jag varit van vid! Kände mig stark!   


Inspekterade också min körbärsbenved som jag flyttade i höstas från min systers tomt. Där hade den fått en tillfällig fristad i väntan på att jag fick tillfälle att flytta den. 

Den mår bra och har massor av knoppar! Jag är glad. 

och bilderna är inte bra....

   


Vitlöken jag satte ner i höstas verkar inte ha regnat bort. De sticker upp här och var och jag blir ännu gladare!   Ser ni att det sticker upp några, fler finns men syns inte på bilden.

 


Nu börjar jag få en bild av hur jag vill ha det på odlingen. Mycket att göra, men roligt är det!


Där stolarna står tänker jag ha en "uteplats" (se fotot nedan) och jag vill ha nåt slags vindskydd längs kanten så att det blir mer ombonat. Till vänster om stolarna är det början till en häck som också ramar in. 


Fotot nedan är taget från "ingången" och där vill jag ha en spaljé för att markera det. Stenplattorna ska jag flytta så att de gör en sväng runt den höjda rabatten och in mot uteplatsen.


Osv osv....   

 


 
 
vivi

vivi

9 mars 2015 19:40

Åh vad du är duktig, det är hårt arbete att gräva så mycket. Ska eventuellt påta lite i jorden i morgon ... om jag orkar ... har pallkragar jag hade velat sätta upp också ... om jag vet hur man gör ... och om spindlarna som säkert bor i dem nu inte äter upp mig hi hi
Ska faktiskt kolla lite på det där med tågen ;)
Kramar

http://www.missvivis.se

 
Camilla

Camilla

9 mars 2015 19:47

Så mysigt med en liten odlingslott! Du verkar onekligen ha gröna fingrar :D Önskar mina kunde vara det minsta lilla gröna, misslyckas med nästan allt, aj aj ;/ Härligt dessutom att du känner dig stark efter tiden på gymmet, man blir ju sporrad när man märker resultat :D

Det där med medicin i spruta till lillan, det är för att vi ger henne flytande alvedon och då är det enklast att ge det via spruta än att hon ska försöka dricka ur en doseringskopp :)

http://radhuslivet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards