S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2015

Av Margita - 22 mars 2015 11:11

Hoppas ni mår bra så här på söndagsförmiddan!


Här var det vitt av frost när jag vaknade och det blåser en kall vind, men solen skiner från och till.


Jag har drabbats av nån sorts vårbacill som innebär att jag försöker röja, slänga och stuva om.   


Det är bara det att under tiden jag håller på så ser hemmet mest ut som en flyttfirma...det står saker överallt...det ska till tippen, de ska jag kanske sälja? det där spar jag nog....  


ja...så fortsätter det så och till råga på allt har jag flera större projekt i huvet som jag också ibland startar...hmmm....ge mig struktur någon!?!   


Lyxproblem är ju förvisso detta! Tänk att kunna ha ett sånt problem överhuvudtaget!! Något att tänka över faktiskt. 


Min syster och jag satt häromdan och diskuterade våra tillkortakommanden när det kommer till att röja och städa. Diskussionen avslutades med det faktum att vi anser att vi är lyckligt lottade som har detta problem.   


Rörigt hemma

 

Av Margita - 20 mars 2015 18:30

Det är så mycket bebisar just nu runt omkring mig så jag har fått inspiration till att berätta om mina egna graviditeter och förlossningar.


År 1980 gick jag på Grebbestad Folkhögskola och där träffade jag mina barns far. Vi blev ganska snabbt ett par och redan i september året därpå, alltså 1981 föddes vår son.


Jag misstänkte att jag var gravid nån gång i januari 1981. Det är faktiskt konstigt men jag kände verkligen att något hade hänt i min kropp. Nja, det är väl inte så konstigt förresten.



Tog mig i alla fall till barnmorskan i Tanumshede för att få lämna ett prov. Inga test att hämta på apoteket då inte!   


Det dröjde dessutom några dar innan de kunde se om jag var gravid och en dag under en promenad utmed havet ringde jag från denna telefonkiosk och fick svaret från barnmorskan:

"du är gravid".

 

Bilden är tagen januari 1981 av mig efter att jag ringde. Telefonkiosken finns inte där längre...den stod  utanför Grebbestad, närmare bestämt vid Grönemad.


Det var en lycklig stund även om det också blev en del oro. Barnens far och jag hade bara känt varann några månader....och inte nån av oss hade något jobb. Vi studerade bägge två på folkhögskolan. Åldern hade vi inne, trots allt. Jag var då 29 år och började bli desperat. Ville så gärna ha familj. 

Så på något vis var det faktum att jag skulle bli mor det allra viktigaste för mig just då. Så naivt egentligen. Nu låter det ju helt fel kanske. Bäst att tillägga att jag var väldigt kär i karln också.   


Jag gick vårterminen ut på folkhögskolan men barnens far fortsatte att gå ännu ett år. Så vi fick leva under otroligt små ekonomiska ramar. Det kändes rätt då men så här i efterhand inser jag att jag levde uppe i det blå. Lite mer framförhållning och planering hade inte skadat. Men jag var ett barn av tiden (det glada 70-talet: love, peace and rock n´roll....inget mer behövs liksom.....) och hade jag tänkt då som jag tänker nu så hade jag haft andra förutsättningar ekonomiskt sett. Det är jag helt säker på.


Men två fina barn fick jag i alla fall och de är bland det bästa som hänt mig. Ska jag vara riktigt sann också så är mötet med deras far också ett fint och viktigt minne för mig. Vi var tillsammans i 18 år men sen tog jag initiativ till skilsmässa. Det är en helt annan historia.


Nu är det januari 1981 och jag har just fått veta att jag är gravid!   


Fortsättning följer.....  




Av Margita - 19 mars 2015 19:06

Har ni inte sett denna danska serie så gör för all del det.

Den är jättebra tycker jag!


Kl 21.00 ikväll bänkar jag mig framför tvn.

I TV4 går den att se och på play också antar jag.


I Danmark kan de det här med tv-serier.

Av Margita - 18 mars 2015 21:31

Jag vet, jag vet!

Våffeldagen är inte ännu, men häromdan tjuvstartade vi och jag blev bjuden på våfflor av min syster.

Tack! 

De var goda, även om vi båda fick ont i magen senare...kan det ha varit grädden?!   

   

Av Margita - 17 mars 2015 19:43

Sitter och surfar runt på nätet efter diverse saker och så hittade jag denna snygga regnkappa att ha i trädgården! Läcker tycker jag! 

  

Här kan du läsa mer och kanske till och med beställa?!   




Av Margita - 16 mars 2015 19:15

på dan för exakt 4 år sen skrev jag det här:


Andra dan i växthuset

Av Margita - 16 mars 2011 17:34

Idag var jag i växthuset hela den tid som är bestämd, alltså från kl 13.00 - 15.30

Promenaden dit var idag solig och härlig. Jag gick ett varv runt sjön.

               

Sen satt jag en stund och solade....så skönt när vårsolen tittar fram!

   

När jag kom fram till växthuset och bytt om till rejäla arbetskläder som vi får låna så åkte vi iväg till Rya åsar, ett naturvårdsområde precis intill Borås. Det är ett stort område som ligger just på en ås och man har på vissa ställen utsikt över hela Borås och ner mot sjön Öresjö.

Vi skulle beskära äppleträden som finns på Ramshulan - ett underbart vackert ställe. Där skulle jag vilja bo, om det inte vore så långt till kusten   

Nu är jag ju inte kunnig i beskäring men det var inte heller meningen att jag skulle göra jobbet, åtminstone inte hela jobbet. Jag fick mig istället en lektion i beskärning, underbart roligt! Älskar ju allt som har med trädgård att göra! 

Efter en stund i den vackra omgivningen, många skratt och härlig sol så intog vi lite fika i ladugården och sen var det dags att gå hem! Jag stortrivs! Så underbar personal och trevligt folk som är där på rehabilitering. Lugnt och skönt! Ingen stress överhuvud taget! 

När jag kom hem till min egen lilla trädgård visar det sig att snön runt snödropparna smält bort under dagen!   

Igår kväll såg det ut så här:

 

och i eftermiddag:

 

Yippeeee!!!! Fast det ska komma mer snö....nåja, den smälter snart bort igen!

Här var vi, Ramshulan. Ett otroligt vackert hus och vacker omgivning.

   

Utsikt ner mot Borås från Ramshulan.

   


Av Margita - 15 mars 2015 18:16

Äntligen är det balkonghäng igen som gäller!   

 

   

 

Av Margita - 13 mars 2015 19:16

Men oj vad glad jag blev!

När jag fyllde år fick jag ju en present till som jag glömde ta med   

Förlåt mig Paul och TACK igen!! 

Det är helt underbar musik och jag är frälst! 

 

Jag fick musikfiler uppladdade på min dator och när jag lyssnat på dem ville jag höra mer så jag gick till youtube och där fanns det ju massor.

Milda så härligt!

 

Vilka är då Tamikrest?

 

Jo, bandet grundades 2006 när de alla var runt 20-årsåldern.

De hör till Tuaregfolket som är en etnisk folkgrupp utspridd i Sahara. Förr var de nomader. 

Bandmedlemmarna själva kommer från staden Kidal i nordöstra Mali. 

 

Intressant är att Tuaregfolket anses vara matrilinjär, vilket innebär att kvinnorna har en mycket bättre ställning än vad de har hos araberna till exempel. I följande video märks det. Lägg märke till texten!

 

Tuaregerna kallas också ibland för det "blå folket". Detta för att de bär mantlar och turbaner som är indigofärgade och det färgar gärna av sig på huden.

 

Bandmedlemmarna gick i en västinspirerad skola och kom därför i kontakt med annan musik än deras egen och den musik som de nu gör är en blandning av rytmer från Afrika och Europa/USA.

 

Bandmedlemmen Ousmane Ag Mossa är den som leder bandet och som skriver musiken, för det mesta om jag förstått det rätt. 

 

Jag älskar den här sortens musik och jag bjuder er på en video till.

Hoppas ni också tycker om vad ni hör! 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards