S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2015

Av Margita - 13 mars 2015 10:19

Under sommaren är Marstrandsön en mycket välbesökt plats.

Men den har sin charm alla årstider tycker jag.


Titta här till exempel, en vacker vinterdag kan det se ut så här!

Av Margita - 11 mars 2015 19:41

Hela vintern har jag gått förbi och beundrat ett vackert litet träd här i Ytterby.

 

Konstigt att inte det används mer i planteringar egentligen.

Detta står utanför ett hyreshus.

 

Tänk bara att få njuta av dessa vackra blomklasar mitt i vintern!

Det här trädet har blommat ända sen före jul, det är helt magiskt!

   

Som vanligt gör min kamera inte trädet rättvisa. Jag vill ha en riktig kamera!   

 

I vilket fall handlar det om Hybridkejsarolvon.


Så här skriver sidan odla.nu om detta lilla träd.

"Hybriden 'Dawn' har redan under hösten sina rosaröda blomknoppar klara och då slår de första ut till svagt rosa blommor, medan bladen ännu är gröna och fräscha. Senare på hösten tappar busken bladen, står där naken och blommande och trotsar vinterns isiga vindar och en och annan köldknäpp utan att blommorna tar nämnvärd skada. När bättre tider med plusgrader kommer igen, slår nya knoppar ut och blomningen fortsätter så vintern igenom. Blommar bäst gör den under vårvinterns milda dagar i februari-mars. Zon 3."




Av Margita - 10 mars 2015 19:06

I söndags ja....då var det ju Internationella Kvinnodagen. Som tyvärr behövs fortfarande, vilket är helt bedrövligt när man tänker på att vi skriver 2015. För att inte tala om hur läget är ute i världen.   


Men det är inte bara alla kvinnor som uppmärksammas denna dag utan även lilla jag.

Läs mer här på min dotters blogg.


Jag hade bjudit familjen och en vän och hennes sambo som mer eller mindre ingår i familjen.   

Tyvärr kunde inte sonen och hans sambo komma, men jag hoppas vi ses när mamma blir 85 senare i mars. Då blir det kalas igen!


Vi blev rätt många runt bordet och jag är så nöjd med mitt loppisfynd till bord. Det får plats 10 personer runt det om man tränger ihop sig lite. 


Jag bjöd på thailändskt, nej, inte sån där thaimat, typ snabbmat, usch nej! Riktigt ska det vara! 

Så det blev Tom kha gai, den är supergod! Passar att bjuda min dotter på det också som äter Paleo.

På sista tiden har jag blivit mer och mer intresserad av thailändsk mat. Den är god, enkel och nyttig!

 

Foto: Ellen Björktegen


Mina gäster hade med sig presenter fast jag sagt att de inte behövde.   Men jisses vad roligt det är att öppna paket och jag är så nöjd med vad jag fick! Tack alla! 


Ringblomssalva av min dotter och hennes sambo. Älskar den salvan!

 

Min vän sen länge och min syster vet att jag tycker om att laga riktig mat och jag älskar att få detta:

 

Smaksatta oljor och hallonbalsamico. Mums!


Mina föräldrar vet att jag suktat efter en apparat som de också har och som är sååååå effektiv.

Kärcher fönsterputs!

Hurra! Nu blir fönsterputsandet en lek!

 


Så där ja, ett år äldre då....ha...hur blev det så att ett år känns mer som....ja, kanske ett halvår...eller mindre....  


   


Av Margita - 9 mars 2015 18:22

Häromdan sken solen så lockande så jag begav mig av till min odlingslott.

Skippade både buss och cykel och promenerade iväg. Det tar ungefär trekvart att gå. I långsam takt.


Väl framme gick jag en inspektionsrunda och konstaterade att rådjuren mumsat på min benved.

Attans! Det borde jag ju tänkt på att de gillar benved...


Den ser inte vacker ut...

  

här är beviset på att rådjur varit framme

 

Får se om benveden hämtar sig...


Spaden togs fram och jag började gräva - och vad lätt det gick! Ingen tjäle i marken här inte. Så jag började förbereda för en rabatt utmed ena kanten.

     


Jag märkte att mina övningar på gymmet gjort verkan! Grävandet gick mycket lättare än vad jag varit van vid! Kände mig stark!   


Inspekterade också min körbärsbenved som jag flyttade i höstas från min systers tomt. Där hade den fått en tillfällig fristad i väntan på att jag fick tillfälle att flytta den. 

Den mår bra och har massor av knoppar! Jag är glad. 

och bilderna är inte bra....

   


Vitlöken jag satte ner i höstas verkar inte ha regnat bort. De sticker upp här och var och jag blir ännu gladare!   Ser ni att det sticker upp några, fler finns men syns inte på bilden.

 


Nu börjar jag få en bild av hur jag vill ha det på odlingen. Mycket att göra, men roligt är det!


Där stolarna står tänker jag ha en "uteplats" (se fotot nedan) och jag vill ha nåt slags vindskydd längs kanten så att det blir mer ombonat. Till vänster om stolarna är det början till en häck som också ramar in. 


Fotot nedan är taget från "ingången" och där vill jag ha en spaljé för att markera det. Stenplattorna ska jag flytta så att de gör en sväng runt den höjda rabatten och in mot uteplatsen.


Osv osv....   

 


Av Margita - 7 mars 2015 21:47

Hittade denna video om hur man kan bada en katt.

Tycker den är jättebra. Kvinnan gör precis rätt.


Hon hanterar katten mycket vänligt men samtidigt mycket bestämt. Att hålla katten i nackskinnet är effektivt och att prata med katten som görs i videon är också bra.


Prata uppmuntrande och att ge beröm hela tiden är viktigt.

 

Det är upptappat varmt vatten i hon och i botten ligger en handduk. Detta gör att katten känner sig säkrare, den halkar inte omkring.

 

Man ska också undvika i det längsta att använda kranen med rinnande vatten. Gör hellre så som visas. Ha ett glas som man öser vatten med. Tvätta inte heller ansiktet.

 

Fast till slut måste man ju ändå använda nytt vatten och då får man ta till kranen, men ha inte en kraftig stråle och arbeta lugnt och bestämt.

 

Att torka katten är också viktigt och här använder de två handdukar vilket är omtänksamt värre. 



Av Margita - 6 mars 2015 21:07

Alltså, jag är kvar här men det var fasligt vad fort veckan gått!

Jag har haft saker att göra varje dag och det är kul, men bloggandet blir lidande märker jag.


Åtminstone blir det lidande just nu, innan jag hittat en bra rutin för att få in både mina andra sysslor och bloggandet. 

Det är förstås mitt trädgårdsintresse som ställer till det!   

  


Var på odlingen för första gången i år häromdan och det gick att gräva. Hur lätt som helst och nu är jag så sugen på att sätta igång på allvar. 

Har plötsligt fått ordning på mina funderingar kring hur jag vill ha det på odlingen. Det börjar ta form nu, men det kommer säkert att ändras ändå.


Men massor av projekt har jag i huvudet! 



Av Margita - 3 mars 2015 09:38

Jag är ju utbildad förskollärare och arbetade inom yrket ett antal år, närmare bestämt mellan 1997 och 2007. Var färdigutbildad 1985 och arbetade som förskollärare efter det bara nåt halvår, sen hände saker och ting och jag gjorde allt möjligt annat tills 1997.


När jag var i yrket så intresserade jag mig mycket för vissa metoder att arbeta med barn och därför blir jag glad när jag hör talas om detta initiativ.


Mini Maestros - att lära barn spela upp en konsert på 5 veckor.

Visst är det möjligt!

Barn är fenomenala och har man bara de rätta förutsättningarna så kan det mesta hända.


Tyvärr fick jag aldrig gehör för mina idéer när jag arbetade och det gjorde mig väldigt trött, frustrerad och jag förlorade också tilliten till mig själv när ingen verkade lyssna. 


Men om man arbetar medvetet med barnen och introducerar musik på alla möjliga sätt så händer saker. 

Själva poängen med att introducera instrument för barn och låta dem få uppleva olika miljöer som har med musik att göra är inte att de ska bli drivna musiker. Syftet är att öppna upp för fantasin och det är dokumenterat att just musik betyder mycket för bland annat sammanhållningen i en grupp.


Nu tänker jag med sorg på hur jag försökte ha med instrument i en förskoleklass jag arbetade med. Barnen var hur entusiastiska som helst och hängde med på noterna. Jag spelade ibland piano och efter samlingen fick de en och en pröva lite själva. På själva samlingen fick de pröva på olika instrument och jag försökte få dem att slappna av och bara känna in sig själva. Det kunde bli livat men oj vad barnen tyckte det var roligt! 


Anledningen till att jag känner sorg när jag tänker på det är att på just denna arbetsplats blev jag mobbad (Gånghester utanför Borås) och de andra två förskollärarna i arbetslaget gjorde allt för att sabotera mina samlingar. Det var hemskt! Jag hämtade mig aldrig riktigt från den upplevelsen. Men i hjärtat har jag ändå kvar barnen. De gav mig mycket kärlek!   


Så mer musik och musicerande till barnen!

    

Av Margita - 1 mars 2015 21:00

VÄLKOMMEN MARS MÅNAD!

Den första vårmånaden väl...eller åtminstone vårvinter...

 

Älskar Nalle Puh! Han har fått äran att förmedla månadens tänkvärda! 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards