S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2015

Av Margita - 22 april 2015 21:13

NI MÅSTE gå till sidan citiboard.se.

Jag länkar inte, för det har blivit något strul med länken, men ni kan ju ändå gå in på den sidan.


Väl därinne söker ni på "Fint smycke"

På själva annonsen ska ni:


Klicka på annonsen att ni följer den

och 

skriva en kommentar om varför just du vill vinna smycket!

 

MYCKET VIKTIGT att ni gör just de här två sakerna annars är ni inte med i tävlingen även om ni meddelat mig här i bloggen! 

 

Så gå in fort och gör på rätt sätt så att du har en chans att vinna!! 

LYCKA TILL!

 

Detta smycke är vinsten, värd 300 kr!

  

Tävlingen avslutas imorgon torsdag kl 18.00 så skynda skynda   

 


Av Margita - 21 april 2015 20:26

Denna vecka händer det något varje dag, nästan...

 

I måndags valde jag bort zumban eftersom jag trodde de skulle hämta mina gamla soffor från secondhandaffären, men där blev jag lurad. De fick förhinder och kom idag istället och samtidigt kom den nya soffan så allt hände på samma gång.


Sånt klarar jag verkligen inte av, jag blev stressad direkt. Mycket för att bilen från second hand först inte kom in till huset pga det var en grind för och jag som inte har nån nyckel! Jag blev stressad direkt!   

Men sen löste det sig i alla fall. Chauffören drog helt sonika upp grinden!   


Jaja...och när de sen ska hämta sofforna säger de att "de där kan vi inte sälja så vi kör dem till tippen och det kostar 200 kr". Herregud! Stressen tog verkligen tag i mig nu! För precis ungeför samtidigt ringer DHL och säger att vi är hos dig om 5 minuter och "du vet väl att vi inte bär in paketen i lägenheten?"   


Alltså, nej, det är det i och för sig ingen som sagt. Men jag anade det. Inget, och jag menar verkligen, inget är gratis idag. ALLT ska kosta och allt ska vara krångligt...ursäkta...men där blev jag både svettig, arg, ledsen och ännu mer stressad. 


Så paketen skulle alltså stå utanför på gården....jag frågade om inte gubbarna från secondhand kunde hjälpa mig. Nej, det får vi inte och vi har inte tid.   

Jag förklarade situtationen. Jag är inte stark nog för att bära upp de där paketen, de vägde sammanlagt nära 100 kg.....


Hade heller ingen stark person just då och där som skulle kunna hjälpa mig....så jag blev faktiskt arg och sa att "vad har det blivit av oss, kan vi inte längre hjälpa varann? Det tar längre tid för er om vi står här och argumenterar. Ta bara de där fördömda paketen och bär upp dem till en kvinna som ibland måste ha hjälp utifrån. Ska det va så svårt?!"


Jag satte nog skräck i dem stackarna för när jag kom tillbaka från källaren, där jag hämtade fler saker som skulle till secondhand, så var gubbarna hur milda som helst. Klart vi hjälper dig! Så lät det.


Ja, herregud, att man ska behöva bli arg för att få lite hjälp! Tycker jag är svagt, minst sagt! 

Tummen ner! 


Men nu glömmer vi det och fokuserar på min nya soffa. En bäddsoffa så att folk kan sova över här!

Om det sticker i ögonen för att jag pratat öppet om min ekonomiska situation, att den inte är så underbar, så kan jag meddela att soffan har jag råd med, dels för att jag har en avbetalningsplan på 3 år och dels för att jag fått hjälp av min fina, fina familj.   


Det är en sån här soffa som står och väntar på montering nu. Måste haffa nån lämplig person som kan hjälpa mig där också.   

 

Sen kan ni  komma och sova över!   




 


Av Margita - 18 april 2015 17:52

Här kommer tävlingen som jag utlovat!


Den som sponsrar tävlingen är citiboard, Sveriges största nätloppis, som de själva säger.

Där kan du på ett enkelt sätt hitta grejer från hela landet och till ett billigt pris.

Och nu sponsrar de alltså en tävling och eftersom jag märkt att ni blivit många nya läsare här hos mig så vill jag gärna ge er något som tack för att ni tittar in här så troget. Det är mycket uppskattat ska ni veta.   

 

Så denna tävling blir perfekt tycker jag.


Hoppas att just du vill vara med!   


Du kan vinna detta vackra smycke, som är värt 300 kr:

 

Tävlingsregler:

 

1.

Gå in här på citiboard.se och följ min profil som är margita andersson eller leta upp annonsen "Fint smycke". Det blev lite krångligt det här, väntar på svar från Citiboard hur jag ska bete mig eftersom länken har strulat. Under tiden får det gå till så här tyvärr.

 

2.

Skriv i kommentaren vid smycket varför just du ska ha smycket.


Tävlingen avslutas kl 18.00 torsdagen den 23 april 2015.


Så gå nu in och tävla och jag önskar dig lycka till!! 



Av Margita - 17 april 2015 16:31

så dyker det snart upp en tävling här i bloggen!


Så håll ögonen öppna!   

 

 

Av Margita - 15 april 2015 10:12

När jag tänker närmare efter så har jag nästan hela mitt liv levt tillsammans med något djur.

Det är något jag uppskattar väldigt mycket och faktum är att jag har svårt att föreställa mig ett liv utan något djur. 


Vad är det då för djur som följt mig genom åren?


Jo, när jag växte upp skaffade vi ett undulatpar, Putte och Pia. Pia dog tragiskt nog när hon bar på ägg (säger man så??) och Putte blev ensamfågel. Med tiden blev han väldigt tam och pratglad. Han bodde i mitt rum på mitt skrivbord och vi pratade jämt med varann. Hans favoritmening var "Putte är så fin" och det var min också.   


En kort period under denna tid hade vi också en yorkshireterrier vid namn Nicki. Tyvärr var vi tvungna att omplacera honom efter nåt år eftersom min mamma utvecklade astma. Hjälp vad ledsna vi var hela familjen. Så jobbigt!   


Under den tid jag växte upp hade vi också en sköldpadda en kort tid. För att inte tala om vanliga skogssniglar i en skolåda!   


Fina fiskar i akvarium hade vi också ett tag.


När jag flyttat hemifrån och fått eget bo skaffade jag mig en nymfparakit vid namn Oskar och när barnen kom blev det återigen en undulat som vi döpte till Kalle.


Hittade roliga bilder på honom som jag delar med mig av. I min meny  har jag också ständigt ett litet bildminne av älskade Kalle.


Dotter Ellen med Kalle.

 

Systersonen Anton med samma Kalle

    

Vi hade en utekatt vid namn Sigge. 

Dotter Ellen med Sigge som kattunge.

 

En kort period hade vi en hamster.


Sen blev det återigen katter....Algot, Agnes, Alice och Caelyn. Men det är ju en historia för sig själv, det där med katterna.


Min C-kull som föddes 2012. Blir det nånsin nån mer kull hos mig?? Tror tyvärr inte det.   


Jag får inte glömma fina Aksi som jag hade nåt halvår bara. Längtade så extremt mycket efter att ha hund så jag ville testa om det skulle fungera med mamma men det gjorde ju tyvärr inte det. Mamma fick tillbaka sin astma. 

  

Det var de djur jag haft.

Nu har jag kära Agnes kvar här hemma.

  

Har du haft många djur? Eller kanske inga alls?

 

Själv skulle jag vilja ha fler: hund, undulat, höns och kanske får. 

Och fler katter, en sibirisk hona som jag kan avla på....


Av Margita - 14 april 2015 08:50

Ni som följt mig ett tag vet att jag ibland, men mer sällan numer, skriver om mindfulness och panikångest.

Varför jag skriver om detta ämne beror på att jag hela mitt liv levt med panikångest men hösten 2007 accelererade ångesten till att bli den värsta jag nånsin varit med om. 

 

Det blev så allvarligt att jag började förstå varför människor väljer att ta sitt liv. 

Jag levde vid den tiden med ständig panikångest och det enda som lindrade var när jag satt vid min dator. Det var faktiskt en orsak till att jag började blogga överhuvudtaget.

 

Min stora lycka i sammanhanget var att jag arbetade vid Borås kommun som förskollärare och de erbjöd verkligen en förstklassig företagsvård. Jag fick kontakt med en psykolog som hjälpte mig framåt i mitt mörka liv. Tiden tillbaka har tagit väldigt lång tid. Jag arbetar fortfarande med min ångest men idag är den bara en liten fläkt jämfört med hur det var. 

 

Det har också krävt mycket arbete för mig själv. När jag flyttade till Ytterby, där jag nu bor, så tog jag kontakt med vårdcentralen för att få KBT, alltså kognitiv terapi. Syftet var att jag ville få bukt med min ångest för att resa med tåg och buss. 

 

Där hade jag också tur och fick jättebra hjälp. Numer åker jag obehindrat buss, tåg går ok, men otroligt mycket bättre än för några år sen.

 

Rubriken talar om träd...det var väldigt vad mycket text det blev innan jag kom fram till den...hoppas ni orkar med och är kvar.   

 

Jag älskar träd och har genom åren sökt tröst hos träd. 

Den här texten hittade jag i min dagbok och den skrev jag i januari 2008, när jag fortfarande var i det stora svarta.

 

 

Från min dagbok 11 januari 2008.



Jag har kommit på varför jag alltid älskat och fascinerats och blivit tröstad av träd.


De har en kraftig grund att stå på, i form av deras rotsystem, en rejäl stam som bär upp rötterna och på det alla grenar och kvistar.


Röttterna är basen, starkt förankrad i jorden.


Stammen är det som bär upp och ger trygghet.


Grenar och kvistar söker sig ut i världen med stöttning av rötter och stammen.


I sin helhet bildar trädet något sakralt, något andligt, ett levande väsen att vörda och som jag kan söka kraft och trygghet ur. Vilket jag också gjort vid flera tillfällen i mitt liv när det krisat.


Jag vill vara som ett träd...trygg och full av tillit till mig själv, samtidigt som jag möter världen med respekt och inlevelse.

 

 


Av Margita - 13 april 2015 20:53

Min systerson Anton har för andra gången sökt in till Kungliga Musikhögskolan i både Göteborg och Stockholm.

Förra gången blev det nobben men nu....yipppeeee!! 


HAN BLEV ANTAGEN!

 


Herregud så stolt moster jag är nu då! 

Men jag måste säga att jag är inte förvånad. Anton är jätteduktig så det här är bara helt rätt.


Han kommer att gå folkmusiklinje och huvudinstrument är gitarr.


Så i slutet av sommaren flyttar han till Stockholm.


Lycka till Anton!   

 

Av Margita - 12 april 2015 14:56

Håller på med att organisera alla mina foton genom åren och naturligtvis ramlar jag ju över bilder som gör att sentimentaliteten slår till. 

Förstås handlar det om bilder på mina barn, Daniel som föddes år 1981 och Ellen som föddes år 1990.


Här är några bilder jag vill dela med er från några vårdagar då vi bodde i skolan utanför Strömstad.

 

Bilderna sträcker sig från 1990 till ungefär 1997 skulle jag tro.

       

På bilden ovan syns katten Sigge, en utekatt vi hade ett kort tag. 

För övrigt är bilderna inte alls bra, jag har fotat dem med kamera....hoppas ni har överseende med detta. 


Bilden med Ellen och lammet är roligt. Kommer ihåg att både Ellen och Daniel varit med om lammfödsel. Spännande! När barnen växte upp bodde vi grannar med en som hade får. Jag gillade att höra deras bräkande när de flyttade ut under våren. En annan granne hade höns och tupp. Härligt! 



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards