S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2015

Av Margita - 11 april 2015 20:16

Yes!

Det är inte ofta jag vinner något men förra veckan small det till.


Jag följer halenshemma på instagram, @halenshemma, heter de där.

Varje vecka har de en tävling och jag föll för den veckans pris som var en taklampa.


Så här ser den ut

 

Nu är frågan -

var sjutton ska jag hänga den? I sovrummet eller i hallen??

Kan inte bestämma mig....

 

vad tycker ni?

 

Vill du kanske själv köpa den så finns den här:

halens.se

 


Av Margita - 10 april 2015 20:09

Fredag...igen...och jag tittar på Let´s dance.

Är det ett program ni tittar på?


Som sagt så har den här veckan bara rusat. Vad har jag gjort egentligen??


Just det ja, det var ju helg på måndan där. Kanske därför det har rusat lite extra.


Onsdagskvällen ägnades som vanligt åt trädgårdsnöje i växthusgruppen. Glömde fota. Får göra det nästa vecka och visa er hur mycket det har växt. Vi har gjort en varmbänk utomhus också och den gillades tydligen av kaniner...  


Vi omskolar plantor för fullt nu. Många blir det och allt ska säljas på marknader under våren.

Några av alla de olika sorter vi sått är kryddtagetes, squash, gurka, olika tomater, vallmo, basilika, koriander, jättevädd, betonika, pelargon, paprika, chili, gyllenbär (samma som physalis), akleja osv osv osv....många sorter och många plantor! 

 

Idag var jag på gymmet som vanligt. Dit längtar jag numer och inget (nästan) kan få mig att skippa ett pass. Sen var jag lugn och go hos tandhygienisten när hon tog bort all min tandsten. Hur jag än borstar och gnor så får jag alltid tandsten, det bara är så.


Nu ska jag svara på alla era kommentarer. Det är så roligt att ni kommenterar, men jag skäms lite för att jag är så seg med att svara.   

  

Ha en skön fredagkväll!



Av Margita - 10 april 2015 11:18

ÄLSKAR DET HÄR!   



Av Margita - 7 april 2015 19:05

Vad har du för förhållande till gräsklippare?



Konstig fråga kanske. För det första måste man väl ha en gräsmatta för att överhuvudtaget komma att tänka på gräsklippare antar jag.



Men kanske ändå inte.


Några av er har kanske tjänat sina första små fickpengar genom att klippa grannens gräsmatta?


Min pappa föredrar handgräsklippare. Han tycker han får motion då. Det kan ju ligga något i det.

 


Själv har jag ingen gräsmatta att tala om. Det skulle vara vid min odling då.

 


Där måste vi hålla ordning på gräset utanför odlingslotten och då önskar jag att vi kunde ha tillgång till en rejäl gräsklippare. Ingen sån där stor en som man kan sitta på men en lagom som lätt tar bort det envisa gräset som gärna växer över alla kanter.


Jag är som pappa och vill ha en handdriven. Har ju ingen yta att tala om heller för den delen.

Hopppas ni gör som jag och samlar på allt gräs.    Det är ett utmärkt gödselmedel! Så släng inte bort det! Utan det lägger du i dina rabatter eller i kökslandet. Växterna blir så glada!

 

För detta ändamål finns det en uppsamlare man kan skaffa till sin handdrivna gräsklippare. Bra va!


 

 Klicka här för att läsa mer om uppsamlaren.

 

För övrigt planerar jag faktiskt en liten gräsmatta, modell mindre, på min odlingslott. Har fått för mig att det blir mysigt att ha en sittgrupp där så man kan sätta ner fötterna på mjukt gräs under sommaren.  

Av Margita - 6 april 2015 19:00

Idag kom min syster med det utmärkta förslaget att ta bilen till Marstrand.

Det är alltför sällan jag kommer ditut tycker jag men när jag väl är där njuter jag i fulla drag.


Lite lustigt är det. När man har något nära så verkar det som att man inte utnyttjar det så mycket som man tänkt sig. Fast nu börjar snart badsäsongen och då hade jag tänkt att jag ska ta mig till Nordön och bada, varje dag....  nä, inte varje dag...men oftare än förra året.


Vi ställde bilen på den vanliga parkeringen på Koön och vandrade sen bort till färjan.

  

 

Påskhelgen brukar vara den första helgen då turister och andra ortsbor invaderar kustsamhällena. Likadant var det idag förstås. Dessutom hade jag tur för jag ville gå den årliga konstvandringen som pågår i hela Bohuslän (kanske i andra delar av landet också?). Så det blev både kultur och vandring idag.


Men vi började med att gå runt ön. Jaja, min syster gick runt hela ön, men jag fuskade lite och tog en genväg genom skogen. Det skyller jag på att jag idag inte känt mig helt kry, har haft snuva och känt mig lite så där hängig. 


   

Kaprifolen vaknar till liv och murgrönan klättrar för glatta livet i trädet.

   

När jag passerat genom skogen är jag på andra sidan ön och siktar havet. Varje gång en lika skön känsla! 

   

Nu har jag Carlstens fästning bakom mig

 

 


Fortsätter sen tillbaka mot samhället och njuter under vägen av hav och sten. Det finns inget bättre enligt mig!   


Fyren Pater Noster skymtar i bakgrunden på den första bilden.

   

     

"Min badstrand"   

   


Tillbaka nere i samhället gick vi runt och tittade in hos olika konstnärer. Här är ett litet axplock av det jag gillade.



Vid Båtellet 

   

visades alster av Tina Rang

       

Den här måsen tror jag är gjord av Tina Rang men vet plötsligt inte. Älskar den i alla fall.


På Rådhusgatan visade My Mogenfelt sitt måleri

     

Glas av Caroline Salander

   

Annat roligt hos Agaton.

   

Tack för idag kära syster!   

  

Vad har ni haft för er på annandan påsk?




Av Margita - 5 april 2015 12:26

Men nu var det ju länge sen jag bjöd på några kattbilder.

Det går absolut inte för sig så här kommer några att njuta av, huller om buller.

Det är gamla bilder av de katter jag ägt genom åren.

     

           

           




Av Margita - 3 april 2015 10:35

och att den kallas långfredag kanske ni som är yngre än mig (63) inte riktigt förstår.

Jag kommer ihåg, för ända till jag var 17 år (1969) var långfredan en fruktansvärt TRÅKIG och LÅNG dag.   

Det var en sorgens dag. ALLT var stängt och då menar jag verkligen ALLT - restauranger, affärer, biografer...

Man skulle inte ha roligt denna dag, utan just tråkigt, för att minnas att detta var en hemsk dag för Jesus.


Radion spelade tung musik, sorgmusik och bara kristen musik. 


Man skulle hålla sig i stillhet och det var inte lätt när man var barn eller ung. 


I Wikipedia står det så här:


I Sverige heter det långfredag eftersom dagen skulle präglas av sorg då dagen varit lång och besvärlig för Jesus. Under 1870-talet klädde sig många i svart.[2] Fram till 1969 fanns ett förbud mot offentliga nöjesetablissemang att hålla öppet. På långfredagen var affärer, restauranger och danslokaler därför stängda. I och med detta präglades dagen av stillhet. Allmän frid skulle råda och traditionen var att man skulle undvika onödiga aktiviteter och måltiderna bestod av enkel mat. Inte minst för barnen, som inte fick leka, kunde dagen upplevas som ovanligt lång och tråkig.[3] Många barn var tvungna att vara finklädda[4], vilket dock även gällde andra helger.[5] Sveriges Radio spelade kristna sånger, men inte världsliga.

 

Det där med att vara finklädd...när jag var liten var vi finklädda varje söndag. Söndagar var då en liten minilångfredag kan man säga. Vanligt var om vädret var fint så tog vi på oss finkläderna (som alltid betydde att vi också bar handskar, vita) och sen gick vi ut en promenad, hela familjen. Man mötte många andra familjer ute på en liten söndagspromenad, som också helgade vilodagen med att vara finklädda. Jösses, när jag skriver det här känns det som om jag vore hundra år...hmm...ja, det var onekligen helt annorlunda och en helt annan tid.


Men tro inte att jag helt och hållet tycker illa om det här. Nej, det finns en bit i det som jag kan sakna och det är detta att man är tvungen att stanna upp och reflektera. Det är nog inte så dumt egentligen. 


Ha nu en skön långfredag och gör vad ni vill med dagen!   

 

Av Margita - 2 april 2015 09:55

Idag är det skärtorsdag.

Konstigt namn egentligen...så jag var ju tvungen att googla för jag har ingen aning om varför det kallas för skärtorsdag och inte för rosa dagen....  nu var jag väl rolig...  inte....

 

Hittade en kort, bra förklaring. Det finns mer att läsa om vad gäller betydelsen av just ordet skärtorsdag.

Så här står det i Wikipedia:

 

Namnet, skärtorsdagen, kommer av att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före måltiden, se fottvagning. Skär betyder ren.


Vad bra, då vet vi det. Har nog hört det förut men mitt minne är kort, men bra....


Skärtorsdag firas inte i Sverige, men i Norge är det helgdag och om ni skulle vara i Strömstad den här speciella dagen så undvik centrum om ni inte tycker det är roligt att det är livat värre! Läs mer här så förstår ni vad jag menar!   


och med detta inlägg vill jag önska er alla en HÄRLIG PÅSK!

Hoppas ni får en trevlig helg.


För säkerhets skull får ni flera olika påskkort så kan ni välja vilket ni vill ha...

       


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards