S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 6 juni 2015

Idag blev det balkongjobb

Av Margita - 6 juni 2015 22:33

I eftermiddags när det regnat klart tittade solen fram och det blev varmare.

Jag passade på att ordna lite på balkongen.


Där står fortfarande en hel massa plantor som ska iväg till odlingen, men de åker nog snart iväg.


Jag försöker få min balkong till en grönskande oas. Vill kunna öppna dörren och få tillgång till vackra färger och former hemmavid. Och när värmen kommer vill jag kunna sitta omsvärmad av grönt.


För att få en sån balkong satsar jag på buskar och perenner. Gärna vintergröna sådana för jag vill att det även på vintern ska se inbjudande ut.



I ena änden har jag en trogen dvärgsyrén "Palibin". Den blommar snart och doftar ljuvligt. En helt underbar liten buske! Och lättskött! Sånt gillar jag!

 

Bredvid den har jag ställt en buxbom, eller förresten så är det faktiskt två plantor som får växa i samma kruka tills jag kan skaffa fler krukor.


Längst in i hörnet, vid syrénen och buxbomen har jag en kruka med kaprifol. Tanken är att den ska växa upp på balkongräcket och vidare uppåt. Men det går sakta tycker jag. Kanske för att den har två murgrönor som sällskap. Det är trångt på min balkong så växterna får banne mig anpassa sig.   

  

Utmed långväggen inne på balkongen brukar jag ha tomatbuskar. Det är roligt att ha varje sommar. Finns det nåt ljuvligare än att sätta tänderna i en solvarm tomat? 

Tomaterna samsas med en stor kruka med rönnsumak som är försvinnade liten (sumaken alltså) och jag är osäker på om den tänker växa till sig eller om den är förskräckt över läget.   Den får i alla fall samsas med lite sommarblommor nu. Antingen den gillar det eller inte.

I år är det sommarastrar och murgrönsviol. 

 


och där!....där är den lilla rönnsumaken.

 

Intill tomaterna står benved som jag inte kunde ha på odlingen för rådjuren älskade denna buske! Men det var ju bara bra. Den är vintergrön och väldigt vacker tycker jag.

Här står den och väntar på att bli planterad i kruka vilket den är nu.

 


I nästa kruka står just nu en Silverastilbe och en höstanemon tillsammans men det är högst tillfälligt. De vill nog egentligen ha varsin kruka skulle jag tro. Men nu får det vara så här ett tag.


I nästa hörn står en italiensk klematis "Rubra" och intill en annan klematis som jag fick av min vän Kristina. Tack! Den har ännu inte fått någon kruka men vid nästa löning åker jag och inhandlar en bra så att plantan blir glad. 

  

I denna ände av balkongen har jag ställt ett litet bord som tjänar som ett smycke. Här har jag en liten vattensamling med snäckor och en större sten, en kruka med vintergröna enar som under jultiden får tjäna som ljusutsmyckning. 


Här får också lite sommarblommor plats.

   

Så ser det ut just nu på min balkong.

Jag trivs på den och sitter gärna här tills solen försvinner sent på kvällen under sommaren.  

 

Grönsaksodling på balkongen har jag i år skippat. Förra året blev det så mycket ohyra så det var inte roligt. Men en chiliplanta ska i alla fall ut senare. 




 

 
 
Vivi

Vivi

13 juni 2015 16:13

Alltså ....jag vet ingen som kan göra så fint på en sådan liten yta, det är en underbar liten oas!!! Kram

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards