S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2015

Av Margita - 12 oktober 2015 10:26

Igår kväll föddes fyra små sibiriska kattungar hos MissEmmis i Göteborg.

Välkomna till världen!   


Det roliga med denna kull är att jag är involverad på sätt och vis.

Hänger ni med när jag förklarar hur det hänger ihop?


Jo, alltså denna kulls mor heter La Minelle och hennes mamma i sin tur är Senga's Blossom Brown Betty, alltså en katt från min uppfödning.

Kullens far är Julian från MissEmmis J-kull där modern heter Senga's Caleana Caelyn, alltså också en katt från min uppfödning. Julian var för övrigt en favorit för mig i denna kull.


Så kullen har alltså påbrå från min uppfödning från bägge håll! 


Ska bli så roligt att få träffa dem så småningom.

Och jag kommer inte alls att vilja ha någon....  

 

Lite bilder på de katter som härstammar från min uppfödning och som är släkt med MissEmmis L-kull.

 

Kullens mormor S* Senga's Blossom Brown Betty

  

 

liten Betty med Agnes

 


 

Kullens farmor Senga's Caleana Caelyn

 

   

och här är även kullens farmors mor S* Tricaliz Alize (som alltså är mor till mina tre kullar)

 

 

Längtar att få se de små liven! Tror redan jag har en eller två favoriter utifrån bilderna på Emelies blogg

 

PS Det blir ännu fler små kattungar snart....hos MissEmmis...och även den kullen är jag involverad i eftersom det är "min" avelshona Caelyn som är modern.

OBS att jag inte äger någon av katterna, men har gjort och är därför väldigt intresserad av hur det går med aveln och katternas liv. 

Av Margita - 11 oktober 2015 19:51

I morse drog vi oss lite, Agnes och jag.

Det är så mysigt att ha henne i sängen så gott som varje natt.

 

När jag vaknat till tog jag en promenad runt Ytterby.

Där på en stolpe vid åkern satt en vacker katt och ville bli fotad.

Så vackert med katten i förgrunden och Ytterby i bakgrunden.


Klicka på bilderna så blir de större.

        


Katten satt och spejade efter möss kan jag tänka.

 



Av Margita - 9 oktober 2015 17:13

Det frodas fortfarande på min balkong.


Tomaterna hänger fortfarande kvar och mognar så sakteliga, men ikväll tar jag nog in dem för jag tyckte nån sa det kanske blir frost inatt.


Chilifrukterna som syns på bilden har jag frusit in och funderar på om jag ska ta in hela plantan och se om den orkar producera fler chili.

Läste nånstans att det går utmärkt att frysa in hel chili. Toppen tycker jag!

  

Pelargonerna står kvar men får tänka mig för nu när frosten närmar sig på allvar.


Sen har jag vintergröna växter. Det gillar jag skarpt!

Murgröna och benved är det som jag kan glädjas åt även under vintern plus två små enar.

För mig är det viktigt att även ha grönska på vintern.


Under julperioden får enarna lite belysning. Mysigt.


Rönnsumaken är nu vackert höströd. Fast på bilden ser de mest gula ut...

Det ska bli spännande att se hur den klarar sig över vintern. 

     

Ute i naturen mognar snart slånbären. De är otroligt stora i år!

 

Planerar att plocka lite, men då måste jag nog göra det snart annars hinner väl andra före kan jag tänka. 




Av Margita - 5 oktober 2015 22:19

.....eller kanske rättare sagt så är jag inne i en fas av blogglättja....

Jag har jättemycket jag vill skriva om men när jag sätter mig vid datorn så tröttnar jag nästan direkt och släcker ner. Antar att jag behöver vila lite från detta.

Vilket kanske betyder några inlägg i veckan istället för varje dag. 

Men det står ni säkert ut med!   


Men lite bilder kan jag bjuda på ändå.

Från en vacker park i Kungälv, Strandparken som löper längs Nordre Älv från Kexfabriken och till den gamla delen av Kungälv. 


Här har man rustat upp på senare år och ordnat otroligt vackra rabatter. 

Sittplatser vid vattnet finns också.

En riktigt vacker park och det är roligt att det gjorts något fint vid älven.


                   

Av Margita - 1 oktober 2015 09:49

Välkommen oktober månad.

En riktig höstmånad som kan vara mycket vacker. 

Men hösten har nu definitivt kommit och det blir inga fler bad för mig i år, det kan jag lova.


Månadens tänkvärda ord är vad mindfulness handlar om.

Att vara närvarande i nuet, vilket är lättare sagt än gjort.

Det kräver faktiskt övning.


Men när man övat så upptäcker man att det är väldigt sant.

Om man är med mer i nuet så känner man sig mer hel och ganska så harmonisk.


Vilket inte betyder att man inte får tänka framåt eller bakåt. Det är förstås helt ok så länge man är med i den tanken också. Hänger ni med?   


Jag tänker till exempel bakåt på min barndom.

När jag gör det så är jag helt fokuserad på att tänka på just den och inte på en massa andra saker. Då är jag närvarande i nuet.


Nuet innehåller både historia och framtid. Hemligheten med förändring är hur vi hanterar just detta nuet. *(ursäkta dålig översättning)

 















VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards