S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Sveriges äldsta och fortfarande aktiv lanthandel finns i Kungälvs kommun!

Av Margita - 12 september 2014 18:18

Mina föräldrar har bott i Svartedalen rätt många år. Jag bodde aldrig där eftersom de flyttade dit efter att min syster och jag flyttat hemifrån.


Svartedalen är ett stort naturområde som tillhör flera kommuner, bland annat Kungälvs kommun.

Läs gärna mer här.


När jag var i 20-årsåldern och bodde i Göteborg så besökte jag ofta mamma och pappa ute på landet. Jag har ju alltid varit en lantis och jag älskade att komma till stillheten och få vandra i skogen.


Mina föräldrar köpte en fritidsstuga som de sen byggde till och renoverade. Det var ett blomstrande paradis. Blåbär fanns i mängder i skogarna och varje år plockade vi av dessa bär. 


Häromveckan fick vi för oss att åka upp till Livelycke, som stället heter, för att se hur det ser ut numer.


Vägen går från Kungälv längs med vackra Götaälvdalen och precis innan man svänger in till Livelycke så passerar man Bäcks lanthandel. Mer om denna lanthandel lite längre ner i inlägget...


Först lite bilder från den del av Svartedalen där mina föräldrar bodde i hela 29 år tror jag det var.


Här är stället och det är rätt förändrat...

 

De höga granarna och tallarna ramar in stället.

        

Det var roligt att återigen få gå omkring här i skogen där vi gått så mycket genom åren.

Livelycke ligger ganska högt upp och på vintern var det ofta problem att komma upp för en krokig brant backe. Många gånger fick mina föräldrar ställa bilen nere i backen och gå resten av vägen. Så ni kanske förstår att de flyttade därifrån när de blev lite äldre.   


Fin utsikt från en granngård.

   

Här sitter mamma vid Brännakrysset. En liten skylt visar vägen till Bränna. Det är faktiskt mamma som en gång i tiden tog initiativet till denna lilla skylt.

     

Knotiga gamla stammar.

 

Men nu tillbaka till lanthandeln!

Den affären har vi handlat i många gånger. Det är Sveriges äldsta ännu aktiva lanthandel. Här finns även café och det kan jag rekommendera. Så mysigt att sitta i den gamla miljön och smaska på riktigt goda surdegsfrallor. 

Där finns även ett litet loppis. 

Bussen stannar även här. Den som går mellan Kungälv och Lilla Edet. Så jag som inte har bil kan ju faktiskt packa matsäcken och ta mig nån vandringsdag härute på landet.


Nedan bilder från lanthandeln och caféet. Klicka så blir de större.

                             



 
 
Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

13 september 2014 17:53

Vilket mysigt ställe de bodde på. Jag är också en riktig lantis och trivs bäst där det är lugnt och tyst och minimalt med människor:)

Hihi, nej min blogg är kvar, kommer du inte in på den?
kramar

http://sessie.se

Margita

13 september 2014 19:53

Nej, jag kommer inte in på din blogg :( kommer en sida som säger att sessie.se är parkerad....har jag fått nåt virus tro??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards