S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Bakning

Av Margita - 15 januari 2015 10:17

Idag ska jag trotsa den hårda vinden och köpa ingredienser till ett bak.

Har bjudit min dotters "svärföräldrar" och dotterns sambos syster med respektive på middag till helgen.


Har tänkt mig att den ska gå i Paleos tecken.

Vad då Paleo?....kanske du undrar...


Jo, min dotter har sen tidig barndom haft mycket besvär med sin mage. Ont, ont...  

När hon så började med LCHF-kost blev den betydligt bättre och numer äter hon enligt Paleo och magen mår prima.

Det är ju kanon tycker jag. Även om jag inte är så mycket för speciella dieter så är det ju ändå underbart att hon hittat något som är bra för henne.


Vad är då Paleo?

För att göra det väldigt enkelt kan det förklaras med att det är mat som människan åt när vi var samlare och jägare. Alltså ingen odlad mat.


Läs mer här.


Man kan tycka att det inte blir så mycket mat över att äta men det blir det faktiskt.

Fast jag som odlare skulle ju sakna bönor, som man inte äter. 


Och mejeriprodukter....ingen grädde...  njaa....

Boskap har ju människan haft i urminnes tider och odlat har vi ju också gjort väldigt länge....eller ja....ser man bakåt så är väl den perioden inte så länge, men ändå.


Som sagt, jag är ändå lite nyfiken på hur det skulle vara att äta bara Paleo. Jag har själv en krånglande mage så det skulle vara värt att pröva ändå. Men tvivlar på att jag har disciplin nog för det.  

Här finns förresten en lista på allt du kan äta enligt Paleo. Det är ju en del, men inälvsmat....blää...det trodde jag vi slutat med.   


En Paleomatpyramid! 

 

Där finns ju smör med....  

 
 
Cecilia RockBabe Kärvegård

Cecilia RockBabe Kärvegård

15 januari 2015 20:39

Jag äter enligt LCHF vilket är det bästa för min Diabetes har jag märkt.

Önskar dig en suverän middag i helgen!

You Rock!!!

http://klokegard.se/blogg

 
Patricia

Patricia

15 januari 2015 23:19

Jag är inte så mycket för det där med dieter jag heller, men om hon har hittat ett sätt som gör att hennes kropp mår bra så är det ju kalasbra:)

Kul att du har varit i Paris, även om det var ett antal år sedan. Japp Louvren ville vi in på, men vi kände att vi ville läsa på lite mer. Med tanke på att det är så stort vill man ju ha lite koll på det som vore intressantast att se.
Det känns som vi gjorde så lite saker under vår resa. Jag orkade liksom inte köa för något utan ville använda den lilla energi jag hade till att faktiskt se saker, inte bara vänta. Men vi vet båda två att vi vill tillbaka och då kändes det ganska okej att hoppa över alla saker som krävde köande:P

Stor kram

http://patriciac.blogg.se

 
Anna ♥ FOTOMEDMERA - en varierad fotoblogg

Anna ♥ FOTOMEDMERA - en varierad fotoblogg

15 januari 2015 23:25

Skulle vilja prova på någon diet, men jag tror inte jag skulle prova på den där ;)

http://fotomedmera.blogg.se

 
ellen

ellen

16 januari 2015 12:29

jag kallar paleo för en livsstil och inte en diet :) mitt mål är ju inte att gå ner i vikt. fint inlägg mami! <3

http://ellfi.blogg.se

Margita

16 januari 2015 20:59

Tack :)

 
Life of Johanna

Life of Johanna

16 januari 2015 13:40

Kul att du ville vara med och gissa när liten kommer :)

http://lifeofjohanna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards